Gå til innhold

Noen med peiling på diabetes 1 her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på noe...

Datteren min på 8 år har siden nyttår klaget over kvalme daglig. Hun har i samme periode vært veldig slapp og sliten, legger seg i sofaen etter skolen, vil legge seg tidlig (1-3 timer før normalt), orker ikke å leke/dra på besøk/ha besøk osv. Hun har av og til også klaget over hodepine, svimmelhet, sus i ørene og magesmerter. I tillegg har hun gått ned 3 kg i vekt.

Vi har vært hos legen, og jeg ringte og hørte blodprøvesvarene idag. Det er kun et utslag på blodprøvene som var "rødt", og det var langtidsblodsukker, som i følge legesekretæren lå i grenseland. Det var på 5,8, og normalverdiene skulle være mellom 4 og 6, men lavere enn det hos barn (vet ikke hvor mye lavere). Onkelen har type 1 diabetes, så det er i nær familie, men får ikke tak i han nå.

Tyder dette på at hun har diabetes? Hva kan det ellers være?

Kan legge til at vi synes det virker som om kvalmen ofte kommer ganske kort tid etter måltid (10-20 minutter, kanskje, og vedvarer en stund). Hun blir også kvalm utenom måltider, men synes at vi har lagt merke til at det er hyppigere i etterkant av måltider. Hun har også dårlig appetitt for tiden, og spiser lite.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gul stjerne
Skrevet

Leste kjapt på nettet nå, og det står at barns normalverdi er 3,5 - 6 mmol, så da er hun jo innenfor normalverdien.

Barn med diabetes er ofte veldig tørste, drikker hun veldig mye?

Google diabetes+barn, og les deg opp :)

Skrevet

Leste kjapt på nettet nå, og det står at barns normalverdi er 3,5 - 6 mmol, så da er hun jo innenfor normalverdien.

Barn med diabetes er ofte veldig tørste, drikker hun veldig mye?

Google diabetes+barn, og les deg opp :)

Ja, jeg holder på med det nå. Nei, hun er ikke veldig tørst, men drikker nok noe mer enn vanlig.

Skrevet

Magesmerter, brekninger og slapphet, irritabilitet kan være symptomer på Diabetes. Uvanlig tørste og om hun tisser større mengder enn før er også symptomer. Ta å kjøp Ketostix på apoteket og mål om hun har ketoner i urinen(krystallisert sukker). Det kan være en indikator på diabetes.

Skrevet

Jeg fikk diabetes da jeg var 15. Hadde nok hatt det en liten stund for symptomene ble flere og flere.

Var veldig trøtt o sliten,måtte slutte å spille håndball fordi jeg orket ikke å løpe.

Gikk ned i vekt.

Drakk usannsynlig mye...kunne drikke 3l vann i løpet av natta, eller en liter vann rett ned og fortsatt være like tørr i munnen,men full i magen.

Måtte tisse konstant hele tiden.

Fikk Etterhvert kramper i beina om natta. Det siste som gjorde utslaget for at mamma ringte legen,var at det luktet aceton (neglelakk fjerner) av ånden min.

Jeg hadde da over 20 i blodsukker. Er 15 år siden,så dessverre bare dette jeg husker.

Skrevet

5,8 i langtidsblodsukker er ikke høyt, selv for barn.

Skrevet

Jeg fikk diabetes som barn og kjenner igjen noen av symptomene, men dersom man har ubehandlet diabetes kommer man ikke utenom EKSTREM tørste, og mye tissing (med en sørlig lukt). 5,8 er ikke høy HbA1c (langtidsblodsukker). Jeg gikk med ubehandlet diabetes i ca to mnd og i løpet av den tiden gikk jeg ned 12 kilo, kastet opp flere ganger daglig, drakk store mengder vann uten at det hjalp på tørsten, tisser hele tiden, var svimmel, ble nærsynt og begynte med briller (synet rettet seg opp så snart jeg fikk medisiner), og var generelt slapp, sliten og sur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...