:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 23. februar 2012 #1 Skrevet 23. februar 2012 kom med alt dere hater og hvorfor, for jeg skal skrive 35 sider om temaet... og da er det greit og komme med noen forslag til forbedring. hvordan ville en perfekt foreldrepengeordning vært for deg og din familie?
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2012 #2 Skrevet 23. februar 2012 Fantastisk mulighet som gjør det enkelt for begge foreldrene å være hjemme lenge med småbarn uten å trenge å ta noen økonomiske hensyn. Det neggative er at det er svinedyrt for staten og at i hvertfal en god del av pengene kunne blitt brukt på viktigere ting som forebyggende helsevern eller matsikkerhet for befolkningen.
Surogvanskelig Skrevet 23. februar 2012 #3 Skrevet 23. februar 2012 Foreldrepengeordningen i Norge er kjempe god synes jeg, men man kan jo alltids flisespikke: - Vi har valgt 100 % lønn og permisjonen er derfor over når guttungen er 10 mnd. Kontantstøtteordningen begynner ikke før han er 12 mnd, og det synes jeg er litt pussig. (Guttungen er født 2, september, og i en kommune der vi ikke har sjangs i havet på barnehageplass selv når han er født så kort tid etter fristen, så vi trenger all den støtten vi kan få, for her blir det et år med mye permisjon uten lønn etter hvert). - Jeg har hørt rykter om at dette er forandret nå, men min kone skal ha fedrekvoten + 4 uker av fellesperioden og jeg skal ha resten av fellesperioden. Men hvorfor i all verden kalles det fellesperiode når jeg må dokumentere at jeg er i jobb når hun skal ha fellesperioden, mens de driter i hva hun gjør når jeg tar ut fellesperioden...Det burde være like regler begge veier. (at min kones del av permisjonen heter fedrekvote er helt greit, når det gjelder samlivsform er det vel vi som er vanskelige) Lykke til med oppgaven
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2012 #4 Skrevet 23. februar 2012 jeg er enig med #1, foreldrepenger er en god løsning som gjør at foreldrene kan være hjemme lenge med barnet. Dog synes jeg systemet er veldig bestemt og vanskelig. Jeg synes det er flott at det blir fokusert mer på at far skal bidra mer i hjemmet og være hjemme med babyen. Men synes den nye ordningen også kan gi mange problemer for mange familier. Jeg er heltidsstudent og jobber bare deltid ved siden av, jeg jobbet mye det året før jeg gikk ut i persmisjon og får derfor ganske bra utbetalt den tiden jeg går hjemme. Men min permisjon er over i mars, og da er det 5 mnd til jeg begynner å studere igjen, og jeg vil derfor ikke ha noen inntekt bortsett fra de få vaktene jeg har i min deltidsjobb disse 5 mnd. Jeg synes at hver familie skulle selv få velge hvordan permisjonstiden skal deles opp. Slik det var før, hvor mor kunne ta hele permisjonen. Ikke misforstå meg, for jeg unner alle pappaer å være hjemme sammen med babyen også, men økonomisk er ikke dette den beste løsningen for alle familier. Min søster og hennes samboer har også hatt problemer med systemet, hvor far der i huset driver sitt eget firma, hvor det ikke er så lett å bare være borte fra jobben i 12 uker. Dem fikk avslag for å få overført permisjonen til far til mor. Dette har da ført til at han nå må være hjemme med sønnen, siden mor måtte tilbake til jobb! En løsning som ikke passer for alle familier vil jeg si, men absolutt et godt tilbud!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 23. februar 2012 Forfatter #5 Skrevet 23. februar 2012 Foreldrepengeordningen i Norge er kjempe god synes jeg, men man kan jo alltids flisespikke: - Vi har valgt 100 % lønn og permisjonen er derfor over når guttungen er 10 mnd. Kontantstøtteordningen begynner ikke før han er 12 mnd, og det synes jeg er litt pussig. (Guttungen er født 2, september, og i en kommune der vi ikke har sjangs i havet på barnehageplass selv når han er født så kort tid etter fristen, så vi trenger all den støtten vi kan få, for her blir det et år med mye permisjon uten lønn etter hvert). - Jeg har hørt rykter om at dette er forandret nå, men min kone skal ha fedrekvoten + 4 uker av fellesperioden og jeg skal ha resten av fellesperioden. Men hvorfor i all verden kalles det fellesperiode når jeg må dokumentere at jeg er i jobb når hun skal ha fellesperioden, mens de driter i hva hun gjør når jeg tar ut fellesperioden...Det burde være like regler begge veier. (at min kones del av permisjonen heter fedrekvote er helt greit, når det gjelder samlivsform er det vel vi som er vanskelige) Lykke til med oppgaven jeg er enig i at det er juridisk intressant at mor må dokumentere arbeidssituasjonen, mens far(eller andre mammaen) ikke må det. i likestillingens navn liksom. tanken er vel at mor ikke skal gå og titte far over skulderen og fortelle alt han gjør feil. slik at far for alenetid med barnet. om mor får alenetid er uvesentlig, fordi hun er mor... hehe... likte den
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 23. februar 2012 Forfatter #6 Skrevet 23. februar 2012 jeg er enig med #1, foreldrepenger er en god løsning som gjør at foreldrene kan være hjemme lenge med barnet. Dog synes jeg systemet er veldig bestemt og vanskelig. Jeg synes det er flott at det blir fokusert mer på at far skal bidra mer i hjemmet og være hjemme med babyen. Men synes den nye ordningen også kan gi mange problemer for mange familier. Jeg er heltidsstudent og jobber bare deltid ved siden av, jeg jobbet mye det året før jeg gikk ut i persmisjon og får derfor ganske bra utbetalt den tiden jeg går hjemme. Men min permisjon er over i mars, og da er det 5 mnd til jeg begynner å studere igjen, og jeg vil derfor ikke ha noen inntekt bortsett fra de få vaktene jeg har i min deltidsjobb disse 5 mnd. Jeg synes at hver familie skulle selv få velge hvordan permisjonstiden skal deles opp. Slik det var før, hvor mor kunne ta hele permisjonen. Ikke misforstå meg, for jeg unner alle pappaer å være hjemme sammen med babyen også, men økonomisk er ikke dette den beste løsningen for alle familier. Min søster og hennes samboer har også hatt problemer med systemet, hvor far der i huset driver sitt eget firma, hvor det ikke er så lett å bare være borte fra jobben i 12 uker. Dem fikk avslag for å få overført permisjonen til far til mor. Dette har da ført til at han nå må være hjemme med sønnen, siden mor måtte tilbake til jobb! En løsning som ikke passer for alle familier vil jeg si, men absolutt et godt tilbud! ja, jeg tror det bare var 14 % som ønsket at pappapermen skulle bli forlenget... så du er nok ikke alene om å mene dette. men er litt usikker på hvor mye jeg skal vektlegge pappaperm delen i oppgaven. for det blir fort politiks og ikke juridisk. men det er et ekstremt intressant problem. man kan jo eventuelt knytte det opp til at hensikten med foreldrepenger er å sikre familien intekt og gjør den det når enkelte ikke kan ta ut pappapermen?
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2012 #7 Skrevet 23. februar 2012 Negativt at man mister uker når man føder for tidlig. Må jo være frustrerende for arbeidsgiver også, de har jo leid inn vikar...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 23. februar 2012 Forfatter #8 Skrevet 23. februar 2012 Negativt at man mister uker når man føder for tidlig. Må jo være frustrerende for arbeidsgiver også, de har jo leid inn vikar... eller om du går over tiden, da mister du dager sammen babyen din... jeg tror det for mange er mer iriterende en å miste "ventedager"
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2012 #9 Skrevet 23. februar 2012 "Ventedagene" får du jo uansett lønn for, det blir bare at du jobber til nærmere fødselen. Du taper ikke noe økonomisk på å føde før termin.
Surogvanskelig Skrevet 23. februar 2012 #10 Skrevet 23. februar 2012 "Ventedagene" får du jo uansett lønn for, det blir bare at du jobber til nærmere fødselen. Du taper ikke noe økonomisk på å føde før termin. det gjør du faktisk. Du har tre uker før termin, når du føder før har du like mange uker perm igjen som om du føder på termindagen... Føder du veldig før tiden og må bli på sykehuset begynner ikke permisjonen før man er utskrevet
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2012 #11 Skrevet 23. februar 2012 "Ventedagene" får du jo uansett lønn for, det blir bare at du jobber til nærmere fødselen. Du taper ikke noe økonomisk på å føde før termin. det gjør du faktisk. Du har tre uker før termin, når du føder før har du like mange uker perm igjen som om du føder på termindagen... Føder du veldig før tiden og må bli på sykehuset begynner ikke permisjonen før man er utskrevet Hvis du er i jobb har du lønn frem til permisjonen begynner. Du må ta permisjon fra tre uker før termin. Denne perioden får du foreldrepenger for. Om du da føder før termin blir det ingen dager uten lønn. Du får mindre i foreldrepenger. Det er riktig, men til gjenngjeld får du vanlig lønn for den perioden. økonomisk taper du derfor ikke på å føde for tidlig, men du får mindre permisjonstid før fødselen.
Major HotLips Houlihan Skrevet 23. februar 2012 #12 Skrevet 23. februar 2012 Foreldrepenger er et fantastisk gode vi har i Norge, men det jeg som førskolelærer har oppdaget som er det største minuset eller kanskje mangel på regelverk, er at det ikke stilles krav til far, eller mor, om å ha barnet hjemme i permisjonen. Jeg har opplevd fedre som har brukt tidskonto, og er hjemme i permisjon men velger å sende barnet i barnehagen.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 23. februar 2012 #13 Skrevet 23. februar 2012 Jeg syns det er flott at far har fått flere lovfestede uker, men jeg mener at det burde være like mange uker til mor som til far. Selv om mor, i de feste tilfeller, tar store deler av fellesukene så er det litt merkelig at mor kun har 9 uker mens far har 12. De burde hatt like mange uker hver og fellesukene til å bestemme selv over. Og så mener jeg at alle fedre, uansett hva mor har gjort eller ikke gjort før fødsel, må ha rett til selvstendig opptjening av fødselspermisjon og permisjonspenger. Vet at dette har blitt langt bedre og at flere grupper har fått rettigheter, men det kan bli enda bedre Og til sist: Som de andre her skriver så er dagens ordninger i Norge veldig gode og jeg anser meg som heldig som har fått vært så lenge hjemme og fått penger for det
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2012 #14 Skrevet 23. februar 2012 Jeg er glad vi har en slik ordning i Norge, men jeg er absolutt ikke fornøyd med den. Fordi: Jeg føder for sent på året så jeg risikerer noen mnd hjemme uten penger pga barnehageplass. At far Må ta perm, hvis ikke blir dette borte. Dette passer ikke alle. Syns det er synd man ikke kan fordele dette seg imellom slik det passer den enkelte familie. Selv om far kan velge når han ønsker å ta den, så blir de fleste tvingt til å ta den det første året alikevel pga bhgplassen. (Min mann ønsker heller å ha permisjon når ungen er mellom 2 og 3, men dette er ikke praktisk mulig da termin er i september). Så liker jeg heller ikke at man må velge 80% for å kunne være hjemme med barnet til det fyller ett. Det er ikke naturlig for meg å putte barnet i bhg før det er minst ett år. Det skulle vært 100% i ett år, uansett, så kan de som vil ha baby i bhg gjøre det hvis det passer dem best. Så i det store og hele, at det ikke finnes mange valgmuligheter, at staten bestemmer så mye for oss. Og at det kan bli økonomisk vanskelig å ha permisjon til ungen blir ett/halvannet i forhold til barnehageplass, eller hva som passer den enkelte familie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå