Gå til innhold

Kan jeg skifte til sportsvigndelen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en flott aktiv gutt på 6 mnd. Han kan ikke sette seg opp ennå, men kan sitte helt uten støtte i ryggen hvis jeg setter han opp. I det siste har han begynt "å ta sit ups" for å se hvis han våkner når vi går tur, og gir tydelig uttrykk for at det er drit kjedelig å ligge og at han gjerne vil opp. I dag tenkte jeg å legge han på dyna for at han skulle komme litt høyere opp og se. Da klarte han å dra seg op og satt dritfornøyd og kikket ut resten av turen. Holdt seg i kanten på vogna, men ingen støtte i ryggen. Har lært at jeg ikke skal la han sitte før han kan sitte selv, og synes dette er et grensetilfellle... Kan jeg la han sitte i sportsvognen med støtte i ryggen, eller er det fy fy? Det må jo være tryggere å sittei den, og jeg tror gutten min hadde fått mye igjen for å kunne sitte å følge med når han er våken på tur. Dette er mitt første barn, og jeg merker jeg kanskje er litt for opptatt av å gjøre alt "riktig".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet av personer som har begynt med sportsvogndelen allerede fra barnet var 4 måneder og det har gått helt fint. Vi har en gutt som er straks fire måneder og som er litt lengre enn vi hadde sett for oss. Mor er 163 cm og far er 168 cm, og lillegutt er allerede over 70 cm!!! Så han er straks for stor for bagvogna, og vi vurderer å prøve ut sportsvogndelen allerede nå.

Det er ikke bare enkelt å bli mamma for første gang. Jeg synes også det er mye å vurdere, men finn ut hva som føles riktig for dere og stol på mammainstinktene. Tror ikke det er noe ved guttens anatomi som tilsier at han ikke kan sitte i sportsvogn allerede nå, men du kan jo alltids høre med helsestasjon/lege? :-)

Skrevet

Takk for svar. Jeg har vell egentlig bestemt meg for å bytte til sporsvogn, men kjenner jeg av og til trenger litt bekreftelse på at det jeg gjør er riktig. Det forsvinner nok etter hvert. Jeg har jo tross alt bare vært mamma i et halvt år :-)

Skrevet

Bare gjør det! Du kan vel bare legge ryggen ned når han blir sliten? Jeg bytte ved 4,5 mnd fordi han nektet å ligge i vogna. Ble mange turer med tom vogn og bærsele! Var som natt og dag når jeg skiftet. Han satt uten støtte når han var ca 5,5 mnd, og vogna var et trygt sted å øve balansen. Selv med ryggen lagt helt eller nesten helt ned så ser de ut og de ser DEG!. En fordel i tidlig alder er hvis vogna er slik at den kan snus mot mamma (eller pappa).

Skrevet

Byttet også til sportsdelen da Storebror var 4 mnd. Han syntes det var kjedelig å ligge i bagen. Da jeg byttet ble det plutselig artig å trille tur ;-) Er en særdeles frisk og atletisk gutt på snart 3 år i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...