Gå til innhold

Mini har omgangssyke alt hun spiser kaster hun opp noe. Råd?


Gjest Juliea

Anbefalte innlegg

Gjest Juliea+gullet07.03.11

Var på legevakten i går de sa gi ritz kjeks, den likte hun visst ikke. Hva har dere gitt når deres har hatt omgangssyke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min 1,5 åring har akkuart hatt omgangssyke. Her var det vel ikke noe som fristet. Men etterhvert gikk det med litt Marie-kjeks. Ritz spiste han lite av.

 

Men drikke...masse drikke. Ha vannkoppen tilgjengelig hele tiden. VAnn er viktig når du har omgangssyke.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ettåring hadde omgangssyke for noen uker siden og det eneste jeg fikk i ham litt av var potetgull og cola.

Ritzkjeks ville han ikke ha, vi prøvde det først.

 

Har hørt at fiskeboller er en slager, men det forutsetter jo nesten at barnet liker det fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juliea+gullet07.03.11

Takk typen skal få i oppdrag å kjøpe inn potetskruer, eplejuice og farris. :)

 

Fikk beskjed om å bare gi litt og litt vann jeg så hun ikke kaster det opp, men det er fælt for når hun får vann av flaske. Blir hun glad og vil bare drikke å drikke så tar jeg den vekk fra henne, hva er riktig? Å pøse på eller moderere? Takk for svar :) får så vondt av henne stakkars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei

 

Vi har akkurat hatt en slik runde og endte opp med innleggelse pga dehydrering. Jeg har lært av det å gi mine småttiser følgende:

 

GEM - fås reseptfritt på apoteket og blandes ut i vann. Jeg valgte å ha litt saft oppi - slik som står på bruksanvisningen - og gi dette i små doser men veldig ofte. Det gav fort fremgang i den lille kroppen. Brukes ved diare og/eller oppkast.

 

Utover det så er jeg blitt rådet å gi eplemost og blå farris da det binder vesken i kroppen litt så man ikke blir dehydrert..

 

Får du ikke i dem Ritz så kan du prøve mariekjeks. De binder også magen litt.

 

Lykke til og god bedring! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cola uten kullsyre....dvs. ta av korken. De fleste småbarn liker vel neppe burs pga. kullsyre..

 

Men jeg ikke ikke i cola i min 1,5 åring...han er bare vant til å drikke vann og melk..cola var noe skumle greier ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk typen skal få i oppdrag å kjøpe inn potetskruer, eplejuice og farris. smile.png

 

Fikk beskjed om å bare gi litt og litt vann jeg så hun ikke kaster det opp, men det er fælt for når hun får vann av flaske. Blir hun glad og vil bare drikke å drikke så tar jeg den vekk fra henne, hva er riktig? å pøse på eller moderere? Takk for svar smile.png får så vondt av henne stakkars

 

Jeg gav min lille full frihet til å drikke av flasken og det var ikke lurt!! Det gjorde at alt bare kom ut i rekordfart. Noe som bidro til at h*n ble bare dårligere og dårligere og til slutt dehydrert. Så stå i mot og styr inntaket på drikken nå slik du har fått beskjed om.

 

De sier et par ml pr hver 2. minutt (det blir et par munnfuller av gangen det) som eksempel på hvor mye og ofte barnet skal ha inntak av veske. Det er kjempevanskelig når de skriker etter mer men de små vet jo ikke bedre.

 

Jeg vet det skikkelig vanskelig å stå i mot når barnet skriker desperat etter mer men jeg har også sett utfalllet om jeg bare gir fri frihet på drikkeflasken. Anbefaler deg det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter meg til hun som nevner GEM over her. Jeg har akkurat hatt omgangssjuke selv, og ble så trøtt og slapp pga lite væske og mat. Legen anbefalte GEM, og da stoppet både oppkast og diare, og energien steg ganske fort. Smaker litt rart, men med saft er det levelig, og jeg drakk ikke så mye heller.

Min lege sa at jeg skulle være litt forsiktig med mye kullsyre, da det kan irritere magen/tarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...