Gå til innhold

Hjelp meg, snille damer, angående seteleie!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er annengangsfødende, og da er det jo mer vanlig at hodet ikke fester seg tidlig, eller i det hele tatt.

Her fikk jeg beskjed om at hodet lå godt nede i bekkenet for to uker siden, mens for to dager siden var det bevegelig og lå over bekkenet! Jeg er 35 uker på vei, forresten.

I går merket jeg at babyen snudde seg, og tror nå at den ligger i seteleie igjen! Hjelp!!!!!!!! Jeg vil IKKE føde i seteleie, og nå har jeg helt hetta for at fødselen plutselig skal sette i gang. Jeg snakket med legen min i dag, og han sa at det var ikke noe og tenke på, ungen kunne jo snu seg på vei til sykehuset den....... Jeg slår meg ikke til ro med dette og skulle ønske jeg kunne få bekreftet leie, og evt få oppfølging. Hvis det er seteleie vil jeg ha keisersnitt, setefødsel har alltid vært mitt største mareritt!!!! Hva gjør jeg nå? Føler ikke jeg får noe støtte fra legen.

Beklager at dette ble langt, men måtte få ut litt frustrasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i samme situasjon selv... Er i uke 37 og fått beskjed om at babyen ligger i hodeleie og at hodet ligger langt nede.

Likevel er jeg litt urolig pga at jeg føler at jeg til tider kan "føle" to harde kuler inni magen og tenker at det er rompa og hodet...

Jeg kommer heller ikke til å gå igjennom en setefødsel, uansett...

Kanskje du kan spørre legen din om du kan få henvisning til ul slik at du kan få roet deg. Smøre litt på og si at denne følelsen gir deg fødselsangst.. Evt ta dette opp med sykehuset om du skal på innskrivning. Har hørt at noen sykehus tar en kjapp ul ved innskriving for å sjekke leie...

Selv skal jeg til ul i nest uke, og er derfor temmelig rolig, for da får jeg det bekreftet...

Lykke til...

Skrevet

Jeg er nå 34+6 med baby nr 2 som trives best i seteleie som sin storesøster. Jeg hadde KS med nr 1 pga seteleie og det ser ut til at det blir et nytt KS denne gangen også.

Sykehuset skal forsøke en vending om 2 uker, men om dette ikke virker har jeg valgt KS fremfor setefødsel og dette var greit for sykehuset.

Det du gjør er at du kontakter jordmor/lege slik at hun bekrefter at babyen sitter i seteleie. Om dette er bekreftet får du en henvisning til UL på fødeavdelingen. Der vil de også sjekke leie.

Om det fortsatt er seteleie tar dere en samtale på føden om det evt. Skal forsøkes en vending av babyen ( dette gjøres ikke før uke 37).

Det er nok forskjellige praksis rundt setefødsler på de forskjellige sykehus. Noen tar røntgen av bekkenet for å se om en slik fødsel kan gjennomføres, mens andre sykehus lar kvinnen selv velge om hun vil ha KS eller føde.

Et KS er ikke en "enkel utvei", men for meg er det det eneste riktige :-)

Lykke til :-)

Skrevet

Takk for svar :) Jeg skal til legen igjen til uka så da får jeg se hva han sier. Men hvis han er usikker eller sier seteleie så ber jeg om henvisning til UL.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...