Gå til innhold

Å dele inn skolebarn etter kjønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

På vår skole har de fått den glupe ideen å dele inn barna i rene gutte og jentegrupper på SFO. De spiser sammen, men gjør alle aktiviteter adskilt. Selv om dette er enkelt for de ansatte, og ungene synes det er OK, missliker jeg det sterkt. Hva mener dere andre om en slik inndeling på permanent basis?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg syns at slike inndelinger etter kjønn er noe stort tull. Om de må dele opp gruppen så kan de heller dele opp etter interesse eller aktivitetsønsker.

Skrevet

På permanent basis er jeg helt imot! Hva skulle det være bra for??? Men som lærer har jeg opplevd at det er fornuftig i enkelte undrevisningssituasjoner, men ikke på så lavt årstrinn at de går på SFO...

Skrevet

På vår sfo deler de inn etter interesser, også kan barna bytte gruppe annenhver måned om de ønsker over på en annen gruppe og ha andre aktiviteter.

å dele inn etter kjønn er jo helt idiotisk, de må jo kunne forholde seg til, samarbeide med og finne venner av det motsatte kjønn også.

Skrevet

Har de kommet med noen begrunnelse for hvorfor de gjør det? De har vel ikke gjort slik at gutter får "gutteaktiviteter" og jenter får "jenteaktiviteter"? Da hadde jeg reagert kraftig. Om de gjør det en skjelden gang i blant, for å hurtig lage to grupper, ville jeg ikke ropt høyt om det, men om det er en fast ordning er det veldig feil. De burde kunne splitte opp i kjønnsblandede grupper, og da helst også rullere på hvem som er i hvilke grupper, slik at de ikke splitter opp gode venner permanent.

Skrevet

Indelingen skjer hver eneste dag i hele den tiden de har organiserte aktiviteter i SFO og har vart helt fra skolestart. Alle skal få omtrent de samme aktivitetene, men i praksiss blir det noen forskjeller. De ukene jentene har "idrett" velges det for eksempel ofte dans eller turnliknende aktiviteter mens det oftere blir fotball og røffere aktiviteter når guttene har idrettsuke ol.

I utgangspunktet skulle ordningen vare frem til jul, men har bare fortsatt. De ansatte begrunner dette med at det fungerer så fint og at jenter og gutter uansett leker så lite med hverandre at det ikke har betydning, samt at et par av guttene må ha ekstra hjelp til å takle den sossiale biten og at det derfor ikke passer å ha jenter der, uten at jeg forstår hvorfor.

Jeg har tatt opp dette med de ansatte, men de sier at de ikke vil endre på det ettersom det ikke er noen andre som klager.

Ungene går i første klasse.

Noen som har tips til å få endret på dette på en ok måte?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...