Gå til innhold

Allergi og arv.. noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at vi fikk nr 1 og nr 2 har mannen fått utviklet melkeintoleranse, eller laktoseintoleranse... om det er allergi er vi usikker på da prøvene er "for dyre" til at han får lov å teste seg skikkelig...

Rart system, men det er en annen diskusjon..

Da vi hadde nr 1 og nr 2 små, fikk jeg beskjed om at siden det IKKE var noen allergier i familien, og ungene hadde bare fått mm så kunne jeg starte med kumelk i 10 mnd alder. Hvis det hadde vært allergi, og /eller jeg hadde sluttet å amme slik at melken var mme så måtte de få mme til 1 år...

Nå når mannen har fått intoleranse i voksen alder, vil det ha endret genene hans også?

Er nr 3 like utsatt som de eldre søsken som ble unnfanget før intoleransen, for å få denne intoleransen, eller mer utsatt?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter at vi fikk nr 1 og nr 2 har mannen fått utviklet melkeintoleranse, eller laktoseintoleranse... om det er allergi er vi usikker på da prøvene er "for dyre" til at han får lov å teste seg skikkelig...

Rart system, men det er en annen diskusjon..

Da vi hadde nr 1 og nr 2 små, fikk jeg beskjed om at siden det IKKE var noen allergier i familien, og ungene hadde bare fått mm så kunne jeg starte med kumelk i 10 mnd alder. Hvis det hadde vært allergi, og /eller jeg hadde sluttet å amme slik at melken var mme så måtte de få mme til 1 år...

Nå når mannen har fått intoleranse i voksen alder, vil det ha endret genene hans også?

Er nr 3 like utsatt som de eldre søsken som ble unnfanget før intoleransen, for å få denne intoleransen, eller mer utsatt?

Noen som vet?

Alle barna har akkurat samme sjanse til å arve denne - garantert!

Selv om han har melkeintoleranse, trenger ikke barna å ha det - eller de kan også utvikle etterhvert.

De kan også ha andre symptomer enn ham, noen er veldig diffuse.

Melkeintoleranse er ikke noe jeg ville sett på som spesielt alvorlig å arve, faktisk veldig lett å unngå laktose med litt trening. Jeg har laktoseintoleranse, og den ene gutten min har problemer med melkeprodukter - litt usikker om det er melkesukkeret.

Tror ikke noe på at amming forebygger så voldsomt, da dattera mi fikk stort sett mme fra 3mnd grunnet ammeproblemer, mens gutten fikk morsmelk som de fleste fram til 10 mnd - og han har mest problemer med allergier. Ren genetikk, tror jeg.

Mange tror det er så trist og fælt for oss med allergier i familien, at vi går glipp av noe. Det er helt feil. Vi spiser fryktelig mye sunnere enn de fleste, og jeg er så utrolig glad vi har skikkelig mat til ungene. Uten dette incentivet hadde vi sikkert hatt ferdigmat i perioder vi også og annet som ingen har godt av.

Skrevet

Jenta vår fikk melkeallergi når hun var ca ,5 åR. Fikk da beskjed om at små barn som regel vokste av seg dette før skolealder. Nå er hun 3,5 år og er akkurat begynnt med vanlig melk, og det ser ut som det går helt fint. Ville bare si at det egentlig ikke er så farlig med bare melkeallergi.. Det finnes mange andre verre allergier, men håper selfølgelig at dere slipper dette :)

Skrevet

Jeg vet at det ikke er så farlig, og at mange andre ting er verre,(blant annet cøliaki og egg) men jeg lurte bare på om neste mann er mer eksponert for å få dette enn de to andre.

Liten vits i å provosere fram med vilje, da jeg aldri har vært så nøye med å vente så lenge med youghurt osv..

Bør jeg ta mer hensyn med denne, enn det jeg har gjort med de to andre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...