Anonym bruker Skrevet 22. februar 2012 #1 Skrevet 22. februar 2012 Det er lettere for bokmålsfolket å lære seg nynorsk, enn det er for utlendinger å lære seg norsk. Nødvendig er det også for alle som jober i offentlig sektor, og for en bråte andre også. Skriver nynorsk på jobben hver eneste dag.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2012 #2 Skrevet 22. februar 2012 Jeg forstår ikke helt overskriften din. Her inne bruker jeg bokmål, for da forstår de aller fleste. Her er noen enkle sjeler som nekter å forstå, nemlig. Bare for å ta det som er mitt dagligspråk, og forklare litt: 'Eg brukar nynorsk kvar dag, då det er mi dialekt og var mitt hovudmål i skulen(eller skolen, som vi kan skrive i dag, sjølv på nynorsk). Og må eg krysse av på skjema for nynorsk eller bokmål til svar, så kryssar eg alltid av på nynorsk.' Det rare er at jeg takler begge deler like godt, og det mener jeg kommer av at jeg har nynorsk som hovedspråk. Så jeg må bare si jeg ikke fatter rabalderet som går ang nynorsk. Bokmål er jo egentlig dansk, og har ingenting med grunnleggende norsk språk å gjøre. Nynorsk er et gjennomsnitt av de norske dialekter. Bokmål er bare tilpasset dansk til norske forhold.
☆☆☆ Skrevet 22. februar 2012 #3 Skrevet 22. februar 2012 Aner ikke hva du vil fram til her. Jeg skriver nynorsk til vanlig, men bruker bokmål her inne fordi det er mange som lar språket komme i veien for innholdet om jeg skriver nynorsk. Jeg synes det er synd at nynorskundervisningen er så dårlig, det er ingen grunn til å tro at bokmålsbrukere er dummere enn nynorskbrukere, så deres manglende ferdigheter i sidemål må ganske enkelt skyldes dårlig undervisning i kombinasjon med lite eksponering for målformen.
respektatauten Skrevet 23. februar 2012 #4 Skrevet 23. februar 2012 skriver bokmål her for at alle fuler skal forstå.. men til daglig snakker jeg en nynorskdialekt, jeg skriver for såvidt lite høytidlige tekster, så det lille jeg skriver (sms, huskelapper osv) er faktisk på dialekt.. når jeg skriver mail, post eller lignende til bokmålsmottagere skriver jeg bokmål, det samme med offentlige papirer siden de skal bruke all verdens merklige nynorskord som kan være vanskelig å forstå (bare for å bruke nazi-nynorsk) men jeg er absolutt FOR obligatorisk sidemål i skolen, og at det også skal tekstes på nynorsk på tv (det er mer underholdende enn bokmål) at grunnleggende nynorsk bør være allmennkunnskap - med mindre en ikke har norsk som morsmål, har dysleksi (lettere å forholde seg til ett skriftspråk) eller andre vesentlige grunner..
Mirakelbabypåvei Skrevet 23. februar 2012 #5 Skrevet 23. februar 2012 Jeg bruker IKKE nynorsk, forstår det ikke og kommer aldri til å sette meg inn i det. Har rett og slett ikke bruk for det i det hele tatt. Bor i nord, og her oppe består nynorsk-undervisningen av 1 lite kapittel i norskboka. Det varer i ca 1 mnd hvert skoleår og er like jævlig hver gang. Har ingenting imot nynorsk, eller at det brukes andre steder i landet. Jeg forstår godt når folk skriver på nynorsk, noen ord er vannskelige, men når det står i en sammenheng er det greit å få med seg hva det betyr. Her oppe snakkes det aldri med nynorsk, det brukes aldri i det daglige. Og da blir det vannsklig og skulle stille hodet inn på det ca 12-20 timer i året.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2012 #6 Skrevet 23. februar 2012 Fugler Høytidelig Merkelig Vanskelig. Bare et grovt overslag av helt ekstreme og flashende feil i svarene her. Når man verken klarer nynorsk, eller bokmål(som dere her sier dere kan), så bør dere i det minste ha all norsk dere kan få av undervisning. Samme hvilket mål det er på.
respektatauten Skrevet 23. februar 2012 #7 Skrevet 23. februar 2012 Fugler Høytidelig Merkelig Vanskelig. Bare et grovt overslag av helt ekstreme og flashende feil i svarene her. Når man verken klarer nynorsk, eller bokmål(som dere her sier dere kan), så bør dere i det minste ha all norsk dere kan få av undervisning. Samme hvilket mål det er på. bak sin anonyme hest kan man være høy på pæra og hva vet vel du om jeg har dysleksi eller ikke? eller Kva veit vel du om eg har dysleksi eller ikkje? dette er ikkje eit høgtideleg nettknytepunkt der eg legg meir vekt på rettskriving enn innhald. gjer du det om du ynskjer, eg har viktigare ting å ta meg til enn å rettleie deg i at det er innhaldet som tel framføre dårete haldningar til annan manns slurvere skriveåtferd. det skal eg ta på mi kappe den dag ingen FåRSTæ innhalde! nemmeleg!
Gjest Antarctica Skrevet 23. februar 2012 #8 Skrevet 23. februar 2012 Å unnslÅ seg Å lære sitt eget morsmÅl ordentlig er symptom pÅ framskreden kulturforsumping. Hva med Å verken lære nynorsk eller bokmÅl, bare sms-mÅl, for alle forstÅr jo nÅr man skriver oxo, selv om det pÅ standard norsk skrives ogsÅ? Eller bare Å skrive d i stedet for det, tenk all tida man sparer? Eller kanskje lære seg det hele skikkelig - fordi sprÅk gir makt, og mangel pÅ sprÅk gir avmakt.
lavendelblomst Skrevet 23. februar 2012 #9 Skrevet 23. februar 2012 Det er bokmål som er mitt hovedmål, men har veldig lyst til å lære nynorsk. Jeg har lyst til å ha et rikt språk. Problemet er at folk gjør seg vanskelig å nekter å forstå hvis jeg skriver nynorsk. Hadde blitt glad hvis noen kunner ha hjulpet meg:) Har veldig lyst til å lære:)
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2012 #10 Skrevet 23. februar 2012 Eg forstår ikkje heilt kva problemet med å forstå nynorsk er? Det er ikkje så stor skilnad på bokmål og nynorsk, og det er ganske så artig å skrive det og. Men, eg er ganske så sikker på at sjølv om eg skriv nynorsk og har ei dialekt som ligg tett opp til nynorsken så har eg garantert fleire skrivefeil. Det har vore så mange reformar sia eg lærte nynorsk at det til tidar er håplaust å følgje med på kva som er tillete og ikkje.
Mamma i vinden Skrevet 23. februar 2012 #11 Skrevet 23. februar 2012 Jeg bruker IKKE nynorsk, forstår det ikke og kommer aldri til å sette meg inn i det. Har rett og slett ikke bruk for det i det hele tatt. Bor i nord, og her oppe består nynorsk-undervisningen av 1 lite kapittel i norskboka. Det varer i ca 1 mnd hvert skoleår og er like jævlig hver gang. Har ingenting imot nynorsk, eller at det brukes andre. steder i landet. Jeg forstår godt når folk skriver på nynorsk, noen ord er vannskelige, men når det står i en sammenheng er det greit å få med seg hva det betyr. Her oppe snakkes det aldri med nynorsk, det brukes aldri i det daglige. Og da blir det vannsklig og skulle stille hodet inn på det ca 12-20 timer i året. Ja, nynorsk er forferdeleg vanskeleg å forstå. Og siden du er så opplyst, så veit du vel at den dialekta som ligg aller nærast nynorsk, er i Nordland!
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2012 #12 Skrevet 23. februar 2012 Jeg bruker nynorsk som hovedmål, men bruker bokmål inne på forum fordi det er enklere for de fleste å forstå. Jeg er samboer med en mann som har hatt bokmål som hovedmål i alle år, og han forstår ikke når jeg skriver på nynorsk. Det er fryktelig irriterende, for han forstår ikke ordene. Det er ikke så stor forskjell på noen ord, men noen er det sefølgeleg. Vi var i en svømmehall for ikke så lenge siden, og der stod det "symjehall", og inne i bassenget "brått djupt". Han måtte spørre meg om det det betydde brått dypt!! Når det blir så stor forskjell på bokmål og nynorsk synst jeg det er for lite nynorsk i bokmål kommunene!! Vi har to skriftspråk her til lands, og de fleste bør ha kunnskap om begge to!!!
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2012 #13 Skrevet 23. februar 2012 Nynorsk suger!!! Bruk heller tiden i skolen på mer engelskundervisning!
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2012 #14 Skrevet 23. februar 2012 Jeg leter stadig etter forum og chatte-sider hvor jeg kan vise eksempler til elever på nynorsk brukt i hverdagen, men jeg finner lite og må fabrikere eksempler selv. Så til dere som skriver bokmål her inne, men som har nynorsk som hovedmål, dere ødelegger jo for arbeidet vårt med å øke nynorskforståelsen! Skriv på hovedmålet deres når dere skal formidle noe på norsk!
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2012 #15 Skrevet 23. februar 2012 Nynorsk suger!!! Bruk heller tiden i skolen på mer engelskundervisning! hAHAHAAAA, IDIOT.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2012 #16 Skrevet 23. februar 2012 Jeg bruker nynorsk som hovedmål, men bruker bokmål inne på forum fordi det er enklere for de fleste å forstå. Jeg er samboer med en mann som har hatt bokmål som hovedmål i alle år, og han forstår ikke når jeg skriver på nynorsk. Det er fryktelig irriterende, for han forstår ikke ordene. Det er ikke så stor forskjell på noen ord, men noen er det sefølgeleg. Vi var i en svømmehall for ikke så lenge siden, og der stod det "symjehall", og inne i bassenget "brått djupt". Han måtte spørre meg om det det betydde brått dypt!! Når det blir så stor forskjell på bokmål og nynorsk synst jeg det er for lite nynorsk i bokmål kommunene!! Vi har to skriftspråk her til lands, og de fleste bør ha kunnskap om begge to!!! Unnskyld meg, men hvis han ikke forstår det så gjør han seg bare vanskelig... Er han 17 år eller?
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2012 #17 Skrevet 23. februar 2012 Huff, det er når jeg leser debatter som denne at jeg skjønner at jeg er for gammal for et forum som dette. (Med mine 31 år.) "Nynorsk suger, ha mer engelsk!" Ai ai. Regner med at dette kommer fra en i "Shærlihet"-generasjonen
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 23. februar 2012 #18 Skrevet 23. februar 2012 Jeg er en av dem som var veldig negativ til nynorsk da jeg selv var elev siden bokmål er mitt hovedmål, men som er blitt mer glad i nynorsk med årene. Jeg har bodd mange år i nynorskkommune (også jobbet der og dermed måtte skrive på nynorsk), og har også måtte skrive eksamensoppgaver på nynorsk. På den måten er jeg blitt mye tryggere på målformen, og synes også det kan være artig, om enn noe omstendig, å skrive på nynorsk. Når det gjelder språkhistorien blir det litt for enkel å si at bokmål er dansk og ikke har noe med norsk å gjøre, og at nynorsk er det sanne norske. Begge deler er feil. For det første er nynorsk svært ulikt det opprinnelige norske skriftspråket. Nynorsk er bare mer basert på dialekter fra distriktene og ble dermed en mer radikal endring på datidens danske skriftspråk enn bokmål som baserer seg litt mer på bydialektene og var ment for å gi en mykere overgang fra dansk til norsk. Men begge deler er jo norsk basert på et eksisterende dansk språk med danske språkregler. Etter hvert er jo også de to målformene blitt mer og mer tilnærmet hverandre, og spesielt nynorsk blir stadig endret og nye regler innført. For meg blir det for dumt å skulle snakke om hva som er mest autentisk og "norsk" av de to målformene, sånn sett finner jeg dem ganske likestilte. Når det gjelder debatten om to norske skriftspråk i skolen som likeverdige eksamensfag, så er jeg litt mer splittet. Majoriteten skriver på bokmål, og det er utvilsomt vanskeligere for bokmålsfolk å lære nynorsk enn omvendt. Det har med hva men eksponeres mest for, samt at man i bokmål ikke trenger å forholde seg til hunkjønnsformen. Jeg ser verdien av kulturarven bak to skriftspråk, og mener Aasen får urettferdig mye pepper for et fenomenalt arbeid. Det må aldri skje at ikke nordmenn vet hvem Aasen var og hvilket strålende arbeid han utførte. På den annen side er det verd å merke seg at ca 1/10 av alle elever har en eller annen form for lese -og skrivevansker, og det gjør det ekstra utfordrende å måtte lære seg nok en målform da. Spesielt når vurdering i denne målformen teller like mye på karakterkortet som alle andre karakterer. I tillegg er det et problem i norsk skole at elever venner seg til sms og FB "språk" som vi må bruke mye tid på å plukke av dem, og at de fleste ikke bare har ett fremmedspråk i skolen nå, men to! Det blir mye for elevene å holde rede på både bokmål, nynorsk, engelsk og fransk/spansk/tysk. Det er jo ikke rart at norske elever skriver og leser morsmålet sitt dårlig når vi må bruke tiden vår på å lære dem opp i to ulike varianter av morsmålet, og spesielt da for de som har litt vansker med lesing/skriving. Da er det kanskje bedre å beholde nynorsken i skolen, men trekke det ut som et fag de skal ha karakter i, og så fokusere mer på å få på plass rettskrivingen i den målformen som er hovedmålformen.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2012 #19 Skrevet 23. februar 2012 Nynorsk suger!! Enig anonym lenger over. Bruk heller den tiden på engelsk. Greit å lese litt nynorsk på skolen,men å pugge grammatikk etc...totalt bortkastet.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2012 #20 Skrevet 23. februar 2012 Huff, det er når jeg leser debatter som denne at jeg skjønner at jeg er for gammal for et forum som dette. (Med mine 31 år.) "Nynorsk suger, ha mer engelsk!" Ai ai. Regner med at dette kommer fra en i "Shærlihet"-generasjonen Jeg er utenlandsk og kom til Norge i voksen alder. Har lært meg å skrive og snakke flytende bokmål, og nå snakker jeg dialekt i tillegg. Har dessverre ikke kapasitet til å lære TO språk når jeg har kommet til nytt land, det holder med å måtte holde styr på ETT av dem.
lavendelblomst Skrevet 23. februar 2012 #21 Skrevet 23. februar 2012 Eg forstår ikkje heilt kva problemet med å forstå nynorsk er? Det er ikkje så stor skilnad på bokmål og nynorsk, og det er ganske så artig å skrive det og. Men, eg er ganske så sikker på at sjølv om eg skriv nynorsk og har ei dialekt som ligg tett opp til nynorsken så har eg garantert fleire skrivefeil. Det har vore så mange reformar sia eg lærte nynorsk at det til tidar er håplaust å følgje med på kva som er tillete og ikkje. Det er ny reform nå. De har fjernet en del klammeformer. Gjort det "enklere". På en annen siden så kan du vel skrive slik som du alltid har gjort? Se på eldre damer, de skriver slik som var tillatt da de gikk på skolen. Tror neppe de orker å følge med på skrivereformer.
soleia Skrevet 23. februar 2012 #22 Skrevet 23. februar 2012 Alle de "nynorske" som skriv bokmål her inne, kvifor i all verda gjer de det?? Bokmålsfolka treng jo meir trening i å lese nynorsk, dersom det er slik at dei har problem med å forstå det. Dessutan får de det til å sjå ut som at nynorsk er eit mykje mindre språk enn det eigentleg er. Ein fordel med å skrive nynorsk her inne er at det til no ikkje er nokon som har våga å kritisere skrivefeila mine Nei folkens, hald på målet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå