Gå til innhold

Avsporing... Dialekter!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer fra tjukkeste hedmarken og må snakke bokmål når jeg passer Minesund brua for at Oslo folk skal forstå meg..

På den andre siden kan jeg kaste meg i bilen å kjøre oppover Gudbrandsdalen å ha problemmer med å forstå deres dialekt. ( og det er før jeg kommer til Oufta eller Otta som det heter på bokmål)

 

Nå er jo jeg egentlig såpass heldig at jeg ikke har flyttet til Asker, Bergen, Mosjøen, men hvis jeg hadde gjort det, skulle jeg da ha lagt av meg min dialekt for å ta dem lokale?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tjah, jeg har noen venner fra Lom/Otta osv, og det er farsken ikke lett å forstå hva dem sier altså :P Men synes folk må få prate dialekten sin uansett, så får man heller spørre opp igjen dersom man ikke skjønner noe. Så lærer man kanskje litt i samme slengen...

Skrevet (endret)

Jeg kommer også fra tykkeste Hedemarken, men er bosatt i Oslo. Har aldri hatt dialekt (sier til og med Elverum med tynn L) og merker faktisk at jeg snakker enda "finere" når jeg er hjemme på Hedemarken. Tror det kommer av at dialekten hjemme er helt grusomt stygg, harry og bondsk. Så ja, jeg skjønner at du må legge vekk dialekten her i Oslo.

Endret av Junibaby 2012 :)
Skrevet

Jeg har ennå ikke møtt folk jeg ikke har forstått dialekten til. Ett og annet merkelig ord har jeg stusset på, men da er det bare å resonnere seg frem til sannsynlig mening.

Skrevet

Kjenner igjen den at hedmarksdialekten ikke er vidre lækker og derfor kjemper vi ikke for den heller...

Jeg kjenner Tryslinger og folk fra Dalom, trøndere osv som tviholder på dialekten sin fordi de er stolte av den, mens vi på hedmarken unngår det fordi den er harry og bondsk...

Skrevet

alle har en dialekt, dialekt er måten man snakker på. Men at du har en dialekt som kan være vanskelig å stedfeste er noe annet.

 

Personlig synes jeg at vi har mange flotte dialekter i Norge, og de fleste dialekter kan man forstå om begge parter ønsker det. Jeg synes også det er flott at vi har fått flere dialekter på tv og radio, så flere får høre mangfoldet vårt.

 

Jeg synes ikke du skal legge av deg din dialekt og snakke lokal dialekt, om ikke du ønsker det selv selvsagt. De aller fleste tar likevel lokal dialekt til seg, ganske ubevisst.

Skrevet

Å forstå dialekter handler i de aller, aller fleste tilfelle om vilje. Det handler om å ressonnere seg fram til de to-tre ordene man ikke skjønner, og etterhvert lærer man seg ordene og utvider samtidig horisonten.

 

Ingen dialekter er verken harry eller bondske, de viser hvor stort mangfold og hvilken språkrikdom vi har i dette lille rare landet vårt.

 

Jeg selv har dessverre dårlig med dialekt igjen, pga påvirkning tidlig i ungdommen og masse flytting.

Skrevet

Hvis alle skal legge av seg dialekten når de flytter til mer sentrale strøk, vil vi til slutt ikke ha noen store forskjeller her i landet. Det er jo dialektene som gjør Norge til et spennende land, språkmessig. Ja til forskjellige dialekter! Om du føler deg bondsk når du snakker hedmarksdialekt, anbefaler jeg deg å heller prøve å snu andres oppfatninger rundt dette ved å si noe smart på den "bondske" dialekta di ;) Og ja, er fra hedmarken jeg og, men har ikke så tjukk dialekt her i byn da...

Skrevet

Jeg synes man skal holde på dialekten! Jeg kommer fra et sted utenfor Haugesund, og jeg kan aldri tenke meg at jeg kunne ha lagt om dialekten om jeg hadde flyttet til Oslo for eksempel. Det er jo en del av min identitet, og jeg kan heller ikke snakke noen annen dialekt. Folk kan ha problemer med å forstå meg også, men likevel.. Min svigermor kommer fra Telemark, og hun har ikke plukket opp et snev av vår dialekt her selv om hun har bodd her i over 30 år. Synes det er flott jeg! Hennes dialekt kan også være vanskelig å forstå, hun har spesielt en del ord som vi ikke har, men legger man godviljen til så sjønner man det meste :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...