Anonym bruker Skrevet 22. februar 2012 #1 Skrevet 22. februar 2012 Kommer akkurat hjem fra foreldresamtalen i barnehagen. Fikk høre at jenta vår koser seg i barnehagen, men at de har problem med at hun ikkje vil lye de voksne, kverulerer og svarer frekt. For å være helt ærlig, så har jeg aldri tenkt over dette. Men når de sa det, så merker jeg jo at dette er sant. Hun har ingen respekt for voksne, det er mange diskusjoner, og hun er vel i helt vanlig trassalder. Vil stort sett det motsatte av det hun får beskjed om. Men jeg eg usikker på hva jeg skal ignorere, og når jeg skal være konsekvent. Og hva inneberer det å være konsekvent... Som dere sikkert forstår, så er jeg ny på dette, og fryktelig usikker... Tar i mot ALLE tips og råd!
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2012 #4 Skrevet 22. februar 2012 Sånn snakker du ikke! Hvor har du hørt det! Mamma vil ikke høre at du sier sånn! Snakker jeg slik til deg? Nei, da snakker ikke du slik til meg! Mine barn svarer nesten aldri frekt. De plukker opp ting i barnehagen, og jeg tolererer det ikke!
Lilli med småtrolla Skrevet 22. februar 2012 #5 Skrevet 22. februar 2012 Der var jeg plutselig ikke anonym mer jaja! Hilsen HI
LME1001 Skrevet 22. februar 2012 #6 Skrevet 22. februar 2012 Du skal ikke tolerere noen form for spydige kommentarer, kverulering og respektløshet, ikke engang av en 3åring. Hvis de ikke lærer Nå at slik snakker vi ikke, oppfører oss ikke osv, kommer det bare til å eskalere etterhvert som de blir eldre. Jeg er kontaktlærer i første klasse, og for meg er det helt klart at det foreldre mangler idag, er å være konekvente. å være konsekvent betyr ganske enkelt å stå på ditt, aldri gi etter og aldri la ungene vinne. Du er sjefen, og du skal fortelle dem hvor skapet skal stå. Tough love, liker jeg å kalle det. Ungene trenger det. De må vite at det er de voksne som bestemmer - ferdig med det... Ikke diskuter med dem, men ungene vet hva som kommer til å skje hvis du er konsekvent. F.eks. at hvis 3åringen slår, blir det time-out, ut på ganga, inn på soverommet o.l. De vet også at hvis mamma først har sagt nei, så betyr det nei.
Lilli med småtrolla Skrevet 22. februar 2012 #7 Skrevet 22. februar 2012 Takk!! For en motivasjonstale Nå ble jeg inspirert HI
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2012 #8 Skrevet 22. februar 2012 Jeg mener at innimellom må barna få oppleve å vinne diskusjoner også. Hvis ungen din har gode argumenter og saken egentlig ikke er så viktig går det an å si at "ja det har du rett i, jeg er faktisk enig med deg der, jeg tror jeg forandrer mening..." Jeg synes det er viktig for barn å oppleve at saklig og rolig argumentasjon kan vise seg å lønne seg. Hvis foreldre ALLTID skal vinne og ALDRI kan gi seg så lærer barna samme adferdsmønster og kan bli sjefete på barnehage/ skole eller evetuelt bli så kuet at de aldri prøver å diskutere, selv når de absolutt burde. Bare noe å tenke på...
LME1001 Skrevet 22. februar 2012 #9 Skrevet 22. februar 2012 Jeg mener at innimellom må barna få oppleve å vinne diskusjoner også. Hvis ungen din har gode argumenter og saken egentlig ikke er så viktig går det an å si at "ja det har du rett i, jeg er faktisk enig med deg der, jeg tror jeg forandrer mening..." Jeg synes det er viktig for barn å oppleve at saklig og rolig argumentasjon kan vise seg å lønne seg. Hvis foreldre ALLTID skal vinne og ALDRI kan gi seg så lærer barna samme adferdsmønster og kan bli sjefete på barnehage/ skole eller evetuelt bli så kuet at de aldri prøver å diskutere, selv når de absolutt burde. Bare noe å tenke på... Helt enig med deg. Når de blir så gamle at de kan argumentere for sin sak, bør de av og til kunne vinne. Det er heller ikke alle kriger som skal kjempes, man må velge å ignorere noe av og til. Men det jeg mente i mitt innlegg er at foreldre aldri ALDRI ALDRI må GI ETTER for mas fra ungen(e), at de plutselig får lov til å få en chipspose etter å ha kastet seg på gulvet i sinne inne på Rema, eller plutselig får lov til å spise is før middag bare for at mamma/pappa skal få fred den lille stunden. Det hjelper absolutt ikke i det lange løp, det blir mer som å pisse i buksa for å holde seg varm (helper der og da, så angrer du når situasjonen blir mye verre etterpå).
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2012 #10 Skrevet 22. februar 2012 Overser du når hun svarer deg frekt? Hvordan har du tenkt at hun skal lære at det er uakseptabelt å svare frekt? Det er din jobb å lære henne hvordan man oppfører seg. Dersom mine barn svarer frekt eller er ufordragelige gir jeg dem klar beskjed om at "slik snakker vi ikke. Det er frekt og uhøflig" Jeg jobber i barnehage og det er svært mange barn som ikke har lært seg grunnleggende høflighet hjemme. Jeg blir sjokkert over hva enkelte foreldre godtar fra barna sine! Nå snakker jeg ikke om vanlig trass men slag og ufint språk som foreldrene OVERSER! Hadde det vært min unge sombehandlet meg slik hadde jeg tatt henne under armen og plassert henne i bilen for så å gi henne klar beskjed om at slik oppfører vi oss ikke mot andre mennesker! Vi har faktisk som mål på avdelingen vår at ungene skal lære grunnleggende høflighet som å si "takk" når de får noe, " unnskyld"dersom man dulter borti noen og " vær så snill/ kan jeg få" når de vil ha noe. Det er svært tydelig at alt for mange barn ikke lærer dette hjemme. Nå høres jeg kanskje en smule rabiat ut, men jeg sjokkeres stadig over hvor mange foreldre som godtar uhøflig/frekk oppførsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå