Gå til innhold

Spm om hund og valper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to hunder som er kullsøsken, tispe og hannhund. Fikk tispa i fjor-sommer. De står i hundegård på dagtid, delt av en vegg av armeringsmatter. Det jeg er redd for nå er at de har klart å parre seg gjennom den "veggen", for jeg synes tispa begynner å legge seg ut litt. Plana var jo å ha hannhunden et annet sted ennn hundegården når tispa hadde løpetid slik at vi skulle unngå paring, men nå har jo ikke tispa vist tegn på løpetid som vi har sett :S Men hun har jo sikkert hatt det fordi (er snart 3 år).

Så nå ble jeg litt bekymra her for at det skal bli valper av bror og søster :S Dere som har peiling på hund: hvis det evt blir valper så vil jeg jo tro det beste er avliving av valpene pga faren for misdannelser. Men hvordan vil en tispe reagere på å miste alle valpene? Både fysisk og psykisk?

Må nok bygge en tett vegg mellom dem så vi unngår parring i framtiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En slik parring er jo ikke ønskelig,men mange steder hvor de har linjeavel som de kaller det. Trenger ikke bli misdannelser for det. Vår ene hund er fra en slik parring og han er friskere enn tispa vi har som er fra et oppdrett hvor hundene ikke har noe slektskap.

Ta henne med på ultralyd så ser du om det er noen småtasser der.. Utrolig hva hunder får til når de vikelig vil parre:/

Skrevet

Nå er ikke jeg ekspert på akkurat hunder, men i dyreriket generelt sett er det sånn at det er skjelden det blir misdannelser ved første gangs innavl. Men det er likevel lurt at ev. avkom etter disse to ikke får fortsette å formere seg. Det vil nok være mye verre for tispa å miste alle valpene enn for avkomet å vokse opp. Så hvis du har rett i dine mistanker, ville jeg avlivet alle unntatt en valp, og heller sterilisert denne når den blir gammel nok.

Skrevet

Tusen takk for svar! Må nok ta med jenta mi til veterinæren og undersøke... Liker ikke tanken på å kastrere gutten min, men mulig det er det beste så slipper vi å tenke på det ved neste løpetid. Men han er verdens herligste hund, så jeg er redd han endrer adferd. Erfaringer rundt det noen?

Skrevet

Istedenfor kastrering så kan man ta kjemisk kastrering,man får ikke kastrere hunder bare pga at man ikke vil ha parringer i Norge. Men kjemisk fungerer også bra,det har reddet oss :)

Lykke til :)

Skrevet

Det finnes også løpetidssprøyter du kan gi tipsa. Første sprøyte gis 3 mnd etter løpetid, neste etter 4 mnd igjen og så etter hver 5. mnd Da slipper du også løpetid, men det er en stor risiko med kreft ved denne sprøyten dessverre.

Men husk at en "normal" løpetid først utarter seg med at tispen hater trynet av alle hannhunder. Så kommer det et par dager midt i løpetiden hvor hun er mottagelig og da bretter hun halen til side og slipper gud og hverman til. Så når de mottagelige dagene er over hater hun trynet på alle hannhunder igjen..

Frem til løpetiden er over, go hun oppfører seg normalt..

Lykke til

Skrevet

Min tispe hater ingen i sin løpetid,gjennom hele løpetiden kan både tisper og hanner prøve seg på henne og hun sier ikke ifra.. Men når det er over ja da får de vite at nu er det nok :)

Lykke til HI veit hvordan denne følelsen er :/

Skrevet

Istedenfor kastrering så kan man ta kjemisk kastrering,man får ikke kastrere hunder bare pga at man ikke vil ha parringer i Norge. Men kjemisk fungerer også bra,det har reddet oss :)

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...