Anonym bruker Skrevet 22. februar 2012 #1 Skrevet 22. februar 2012 Jeg og samboer er litt uenige der. Jeg vil ikke gi hvis allmenntilstanden er fin, men han vil gi når feberen "bare" er på 38 + og allmenntilstanden er fin. Nå ligger hun med 39,5 i feber og er slapp, da gir jeg paracet. Men jeg hadde ikke gitt hvis formen ellers hadde vært fin. Hva er "riktig"?
Gjest Mentha & Junior Skrevet 22. februar 2012 #3 Skrevet 22. februar 2012 Feber er faktisk en positiv ting, da jobber kroppen med å få bort infeksjonen på egenhånd. Når man gir paracet demper man feberen, og dermed bruker kroppen lenger tid og mer krefter på å bekjempe infeksjonen. Og så lenge barnet ikke er merbart dårlig av feberen så er det ikke farlig om den kommer opp mot 40 grader. Her er selvsagt barn forskjellig, noen får lett feberkramper osv, og da må man være obs på det og gi paracet tidligere. Men der lærer man sine egne barn å kjenne og hva som er deres grenser. Jeg gir paracet ved ca 39,5, det er min "trivelsgrense" for å si det sånn. Jeg liker ikke når feberen går over det, for da er junior slapp og uttafor og blir sutrete og plages tydelig. Men på 38-39 gir jeg ingenting hvis allmenntilstanden ellers er bra.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2012 #4 Skrevet 22. februar 2012 Jeg gir kun paracet ved leggetid - dersom feberen er høy og hun har ubehag.
AnneEileen Skrevet 22. februar 2012 #5 Skrevet 22. februar 2012 Jenta mi har til vanlig en temperatur på 36. Så når hun har 39 i feber er hun som oftes slått ut og jeg gir henne febernedsettende. Jeg gir aldri paracet dersom allmenntilstanden er bra før nevnte temperatur.
pip pip Skrevet 22. februar 2012 #6 Skrevet 22. februar 2012 jeg ga paracet da datteren min hadde ørebetennelse og mye smerter. Hun har ikke hatt så mye feber enda, men regner med at min grense går rundt 39-39,5. Litt avh av hvordan allmenntilstanden hennes er og om hun får i seg nok væske
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 22. februar 2012 #7 Skrevet 22. februar 2012 Jeg spurte engang en lege om hvor mye man vinner på å droppe paraceten slik at feberen skal få «jobbe». Minimalt, var svaret, du blir kanskje frisk noen timer tidligere, men sykdomsperioden oppleves verre. Dette var da snakk om voksne mennesker. Men jeg er enig i å la allmenntilstanden avgjøre.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2012 #8 Skrevet 22. februar 2012 Jeg gir ved 38.0-38.5. Dette i samråd med lege etter en episode med feberkramper.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2012 #9 Skrevet 22. februar 2012 På dagtid drøyer jeg lengst mulig, men gir om de er helt i ørska eller har smerter ( f eks i hodet) Om kvelden sjekker vi alltid ungene flere ganger om de har feber, og gir dem febernedsettende om de er urolige eller veldig varme (over 39) Det er for å sikre bedre nattesøvn for både dem og oss. Sover de godt, blir de også fortere friske, er min oppfatning. Ved god almenntilstand og feber under 39, hadde jeg ikke gitt nei. Nå ligger eldstemann på 8 strak på sofaen, det har han gjort i hele dag. Men vi har ikke gitt han noe medisiner. Han har influensa, men om han ligger helt i ro har han ikke vondt noe sted. Feberen er rundt 38 kan jeg tenke meg.
Krisa71 Skrevet 22. februar 2012 #10 Skrevet 22. februar 2012 Jeg gir ved 38.5 uansett for å forebygge feberkramper, men ellers er det allmentilstanden man skal se på sånn generellt.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2012 #11 Skrevet 22. februar 2012 Jeg spurte engang en lege om hvor mye man vinner på å droppe paraceten slik at feberen skal få «jobbe». Minimalt, var svaret, du blir kanskje frisk noen timer tidligere, men sykdomsperioden oppleves verre. Dette var da snakk om voksne mennesker. Men jeg er enig i å la allmenntilstanden avgjøre. Men paracet undertrykker også kroppens responser på sykdom, og frigjør endel stoffer som kroppen så må bruke ekstra krefter på å skille ut. Så det blir smertelindring, men jeg ser for meg at kroppen sliter litt ekstra den perioden likevel. Men det er ikke noe som skal hindre en i å gi paracet når man anser det som nødvendig, det er bare en grei ting å ha i bakhodet.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2012 #12 Skrevet 22. februar 2012 Jenta får febernedsettende for og sove på natta. Hun greier fint og få i seg drikke,- og litt næring om vi ber henne om det. Men har vansker med og så slappet av nok. Så hun får ved sykdom for og få hvilt. Gutten får det gjenre på dagtid, for han nekter og spise og drikke om han ikke føler seg vel, men sover godt. Både natt og dag. Med en paracet nå og da får vi i ham både litt drikke og næring. Så her varierer det på barnet, og vi bruker det på en måte vi håper både hjelper ungen gjennom sydkommen, og kanskje korter den ned litt...
Gjøkeredet③ Skrevet 22. februar 2012 #13 Skrevet 22. februar 2012 Mine får paracet når det går ut over allmenntilstanden. Av og til er det ved 38,5 og andre ganger kan det være nesten 40.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 22. februar 2012 #14 Skrevet 22. februar 2012 Jeg spurte engang en lege om hvor mye man vinner på å droppe paraceten slik at feberen skal få «jobbe». Minimalt, var svaret, du blir kanskje frisk noen timer tidligere, men sykdomsperioden oppleves verre. Dette var da snakk om voksne mennesker. Men jeg er enig i å la allmenntilstanden avgjøre. Men paracet undertrykker også kroppens responser på sykdom, og frigjør endel stoffer som kroppen så må bruke ekstra krefter på å skille ut. Så det blir smertelindring, men jeg ser for meg at kroppen sliter litt ekstra den perioden likevel. Men det er ikke noe som skal hindre en i å gi paracet når man anser det som nødvendig, det er bare en grei ting å ha i bakhodet. Jeg er helt sikker på at legen også vet dette og tok det med i betraktningen når han svarte.
Cat.68 Skrevet 22. februar 2012 #15 Skrevet 22. februar 2012 Jeg drøyer lengst mulig på dagtid så lenge dem ikke har vondt, men er den på 39,5 da er grensen min nådd. Helt unødvendig å ligge å slite med så høy feber hvis man ikke må. Ellers er det allmentilstanden som avgjør egentlig. Manga ganger smerter er verre en feber.
bitthen Skrevet 22. februar 2012 #16 Skrevet 22. februar 2012 Allmenntilstanden avgjør, ikke nødvendigvis feberen. Er den over 39 gir jeg uansett. Er vel ikke restriktiv på paracet, gidder ikke se at ungen min har det fælt fordi jeg skal drøye den lengst mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå