Gå til innhold

Begynnende bekkenløsning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er akkurat begynt på uke 23 og har den siste uken begynt å få mye smerter i underlivet/nedover innsiden av lårene. Akkurat som om jeg går med konstant strekk i musklene i underlivet.

Plages også med smerter i halebeinet og rumpeballene(!) når jeg har sittet og har problemer med å reise meg igjen.

Er dette tegn på bekkenløsning?

Noen gode, forebyggende tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres ut som bekkenløsning ja.

Har det jeg også,begynte med slik romaskin på trekingssenter pluss knebøy og det har hjulpet meg veldig hvertfall.

Har også tatt akupunktur mot dette.

Man kan også prøve å gå en halvtime eller sykle,for meg funket ingen av de delene :/

Lykke til :)

Skrevet

Få henvisning til fysioterapeut:)

Skrevet

For guds skyld ikke hør på nr 2... Du skal virkelig ikke ut å gå med bekkenløsning, med mindre det er en veldig mild type med kun muskelsmerter.. Få deg henvisning til fysioterpeut og få sjekket hva det er du har og gjør det du får beskjed om. Generelt er det hvile, hvile og atter hvile som er det eneste du kan gjøre..

Skrevet

Takk for svar :)

Det går helt fint å bevege seg på jobb hele dagen, men med en gang jeg skal begynne å gå i litt terreng når jeg går med hunden så kommer smertene :/

Skal ringe legen min og høre om henvisning, takk :)

Skrevet

Hva gjør man når det er 2-3 mnd ventetid på fysio? Her er det helt håpløst å få seg time. Skal man bare holde seg mest mulig i ro å håpe at det ordner seg etter fødsel?

Skrevet

Jeg ville betalt for en time privat. Det er det sjelden ventetid på. Du får mye info på en time altså. Mulig legen kan være til god hjelp også. Hvis ikke ville jeg tatt det med ro og unngått og gjøre ting du erfarer at du får vondt av. Varmt vann er også veldig bra. Enten i badekar eller i svømmehall. Men å gå mer er det vel ingen som får beskjed om å gjøre, så det er ingen kur i alle fall :)

Skrevet

Det er ikke slik at hvile, hvile og atter hvile alltid er det rette. Jeg hadde bekkenløsning i svangerskapet og jeg tok det helt med ro, var smertefri, men det endte med at når jeg skulle begynne å bevege meg igjen var muskulaturen rundt bekkenet alt for svak og jeg fikk smerter igjen etter fødsel. Det er mange grunner til bekkensmerter, så du må gå til behandler og få sjekket akkurat deg og ditt bekken. For de aller fleste er det bra med forsiktig fysisk aktivitet, mange har god effekt av å trene mage, bekkenbunn rygg og muskulatur i hofter og ben, f.eks i slynge. Men husk at ALT skal gjøres innenfor smerteterskelen; får du vondt av en aktivitet; så slutt med den og gjør noe annet.

Skrevet

Bekkenlåsning kan behandles, men ikke bekkenløsning. Det er vanskelig for en lege å se forskjell på desse så oppsøk kiropraktor eller fysio for hjelp. Står mye bra under forumet "bekkenløsning". Sjekk også lkb.no og bekkenlosning.no for mange nyttige tips

Skrevet

Bestilte meg en privat time til fysio. Det jeg fikk beskjed om der var at det er ikke noe som heter bekkenløsning. Så derfor var det heller ikke noe behandling som kunne lindre. Så da er det ikke så mye jeg kan gjøre. Tenkte at hvis jeg fikk henvisning fra lege så kanskje jeg fikk komme til en fysioterapaut som kunne hjelpe meg, men siden det er så lang ventetid er ungen født før jeg får time.. :(

Skrevet

Både min fysioterapeut og personlige trener sa jeg skulle prøve å gå turer sakte,så å si at man ikke skal gjøre det tror jeg blir feil.

Har prøvd det som går Ann å prøve,men fikk meg en personlig trener som har spesialisert seg på bekkenplager. Og hun satte meg igang på romaskinen siden jeg verken klarer å gå eller sykle og bare på noen uker nå merker jeg stor forskjell.

Lykke til,er ikke noe godt når det gjør vondt :/

Skrevet

Jeg har akkurat vært hos en manuellterapeut med samme smerter som deg hi.

Jeg har fått ulike øvelser jeg skal utføre, blandt annet bekkenløft, tøying av lår og legg muskler, og knipeøvelser. Hun anbefalte også å sitte på ne pilatesball som styrker muskulaturen i bekken/hofte/ryggparti. Ellers fikk jeg beskjed om å unngå lengre turer, men at små turer var greit dersom jeg ikke fikk smerter av det. Alt som førte til smerte skulle jeg hold meg borte fra. både når det gjaldt øvelsene, sittestillinger, liggestillinger og generelt.

Hun anbefalte også gravid pilates/yoga og/eller bassengtrening.. Jeg tenker jeg får prøve litt av gangen å se hva som kan hjelpe, og satse på at noe a det får det bedre, eller ihvertfall slik at jeg ikke blir værre :)

Lykke til :)

Skrevet

Hvilken privat fysio er det du har snakket med da? Det som ble sagt der er jo bare tull!

Hvor i landet bor du? Her er en liste over behandlere som er spesialister eller har erfaring med bekkenproblemer forskjellige plasser i landet:

http://www.fysio.no/layout/set/print/ORGANISASJON/Faggrupper/Kvinnehelse/Spesialister-og-behandlere-i-kvinnehelse/Bekkenrelaterte-plager

Greit nok at det ikke er noe som heter "bekkenløsning", alle har jo bekkenløsning i svangerskapet, ellers kommer ikke ungen gjennom bekkenet på vei ut. Men har man plager som følge av bekkenløsningen så kalles det symptomgivende bekkenløsning, og for de aller fleste så funker det med en eller annen type behandling, om det er trening, massasje, tøyninger, kiropraktor eller osteopat som funker for ens eget bekken må en finne ut av selv....

Skrevet

Takker for alle svar :)

Tror jeg holder meg til moderat aktivitet, slik jeg kjenner kroppen min. Begynt å svømme etter at jeg ble gravid så det skal jeg bare fortsette med!

Skal til JM om en uke, så jeg får ta en prat med henne da om hva vi skal gjøre videre mht fysioterapi/trening etc, så får vi høre hva hu har å si!

Skrevet

Jeg er hos fysio en gang i uken. Her hadde vi også lange ventelister. Men jeg er så heldig at jeg har en sjef, som ringte for meg og fikk meg inn på dagen... Vet ik helt hva d hjelper mot, men han masserer meg ved bekkenet samt nakke, skuldre... Deilig me massasje i all fall... I tillegg kommer han med mye gode råd som jeg setter veldi pris på!! F.eks ska jeg ikke legge meg ned på ettermiddagen. Gjør heller litt husarbeid, sett ned en halv time i go stolen, gjør litt til... osv... Men hver gang jeg legger meg på sofaen låser alt seg hos meg, og samboeren min må nærmest hjelpe meg opp

Skrevet

Jeg fikk bekkenplager ganske tidlig (som sagt noen innlegg over her så har jo alle bekkenløsning), med vondt rundt halebeinet og rumpa hovedsaklig. Går nå til fysioterapeut to ganger pr uke på styrketrening, og jobber redusert for å rekke det. Det har hjulpet kjempemye! Nå kjenner jeg det nesten ikke, bare hvis jeg anstrenger meg for mye og bruker feil stilling. I tillegg går jeg lette turer og trener litt hjemme. Anbefaler deg å dra til legen å få henvisning til fysioterapeut og lytt til kroppen når det gjelder belasting. Lykke til!:)

Skrevet

Tusen takk :)

Nå idag er det helt forferdelig, kom meg ikke ut av senga uten hjelp, og kommer meg ikke opp av stolen nesten uten hjelp. Har ringt til legekontoret idag, men de hadde ikke tid! Så jeg prøver å holde meg i bevegelse fram og tilbake på jobb så går det greit!

Var så "dum" at jeg løftet altfor mye og altfor tungt i går siden vi driver og flytter. Vil ikke være den som bare står og ser på andre jobber. Men det var veldig dumt av meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...