Gå til innhold

Bekkenløsning


Sunrun

Anbefalte innlegg

Er det andre som har fått tegn på bekkenløsning?

eg har i går og i dag hatt veldi vondt i bekkenet, spes fremme i skambeinet. Merke det spes når eg går eller bærer litt tungt at det er vondt, syns det er litt tidlig siden eg ikke har termin før 12 aug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Ja desverre må jeg si; ja jeg har tegn på bekkenløsning igjen. Dette er nr 4. og med 2. og 3. mann var jeg sterkt plaget med bekkenløsning, så som legen sa i forrige uke, så var det i grunnen ikke forventet at jeg skulle få slippe unna denne gangen heller :( Termin er 12. aug her også.

 

Merker veldig godt de dagene jeg har vært på jobb (jobber i hjemmesykepleien) at jeg er ekstra vond i symfyseområdet, korsryggen og nå har det også begyndt sterk smerte nedover innsiden av lårene (akkurat som lyskestrekk) bare det ikke er vondt når jeg er heilt i ro.

 

Fikk beskjed om å ringe legen for sykemelding med en gang jeg følte det ikke gikk lengere. Hahaha sier nå bare jeg. Legen som kjenner meg og vet jeg ikke kommer frivillig ned for å sykemelde meg. Synes det er så dumt at det ska være sånn her, et av mine høyeste ønsker utover å få en frisk baby, er å få jobbe frem til perminsjonstart, veldig opptimistisk jeg vet, men forrige gang var jeg i jobb til uke 20, så jeg føler liksom ikke jeg kan bli sykemeldt allerede i uke 16-17 denne gang. De prøver jo så godt de kan å tilrettelegge for meg på jobben, men jeg må vel etterhvert innse at jeg faktisk må være i stand til å ta meg av de 3 guttene hjemme også, og spesielt minsten på 21 mnd. Mannen jobber offshore og er borte i 6 uker i slengen, så jeg må jo fungere hjemme på et vis. Ikke minst må jeg prøve å forhindre at jeg ender opp sykemeldt etter fødsel pga bekkenløsning igjen, forrige gang måtte mannen ta de første 8 ukene med permisjon, pga jeg var så dårlig at jeg ikke kunne ta meg av en nyfødt baby. Håper vi slipper det denne gangen.

 

Er dette din første? Har du mange oppgaver som bare må gjøre, eller har du muligheten for å ta den litt med ro inn i mellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min andre, men førstemann er over 15 år hihi. Eg har fått innvilget 100% svangerskapspenger siden det ikke var mulig å omplassere meg på jobb. Men nå som bekkenløsninga er kommet så er eg bare gla for det.

For tiden bor eg i 3 etasjen uten heis å tro meg det er vondt å gå de trappene, men på tirsdag flytter eg, så eg holder på å tromme sammen masse venner og familie som kan hjelpe å bære, eg sitt bare å kommandere, i helga kommer ex-svigermor (farmora til min sønn) å hjelper å pakke og kommer endel venniner også innom å hjelper å pakke, så håper eg at eg finner flest mulig som hjelper til å bære på tirsdag :)

Men eg er flink å ta det me ro for jo mer eg beveger meg jo vondere blir det. Men liker jo å gå tur, men AUUU det gjør vondt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også termin 12 aug :;) jobber i hjemmesykepleien og har samme plagene som deg magnhild81 .. er det bekkenløsning `? er førstegangsfødene. burde jeg kontakte legen ? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også termin 12 aug : ;) jobber i hjemmesykepleien og har samme plagene som deg magnhild81 .. er det bekkenløsning `? er førstegangsfødene. burde jeg kontakte legen ? ;)

 

Hei.

 

Høres ut som om du gjerne har en symptomgivende bekkenløsning, ja, så mener så absolut at du bør kontakte legen din, om ikke annet for å få henvisning til fysio, for i hvertfall å kunne forebygge at det blir altfor galt (vondt), og gjerne få tilrettelegging på jobben (vet ikke om de har gjort det allerede for deg) uansett ikke slitt deg selv og bekkenet ut. Kjekk termindato :)

 

Jeg har selv en lei tendens til å ikke lytte på kroppens signaler, før jeg har tynt meg selv så langt at jeg ender opp 100 % sykemeldt :( Denne gangen må jeg være flinkere, siden jeg allerede har ganske mange symptomer på at det ender opp med bekkenløsning med gangvansker igjen. På mandag ska jeg til kiropraktoren, han ska sjekke om det er noen bekkenlåsninger inne i bildet også. Deretter blir det telefon til legen og så får jeg se hva det ender opp med, har ikke mye lyst å bli sykemeldt men selvfølgelig hvis det er det legen og kiropraktoren anser som best så må jeg jo bare, men håper jeg kan få jobbe redusert først om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff, ikke bra :(

jeg skal ringe legen på mandag.

jeg har sagt ifra ja, og de sier de prøver å tilrettelegge.

men vi har fortiden veldig mye tunge pasienter :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

huff, ikke bra :(

jeg skal ringe legen på mandag.

jeg har sagt ifra ja, og de sier de prøver å tilrettelegge.

men vi har fortiden veldig mye tunge pasienter :/

 

Etter den nye samhandlingsreformen trådte i kraft, har det vært veldig tungt å være på jobb hos oss også. Spesielt kveldsvaktene hvor vi har maks 15 min til å sitte ned, og ta rapport og spise litt mat før det er ut igjen i kveldstell. Kjenner det tar på med 8 timers vakt nesten uten pustepause nå når jeg er gravid og sliter med kroppen.

 

Masse lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt: ta symptoma på alvor og lytt til kroppen - dersom ein presser seg for langt/lenge blir som regel plagene verre og meir langvarige.

 

Det som på folkemunne blir kalt for bekkenløsning har ved forskning vist seg å vera både bekkenløsningsplager (bl.a. pga slark og svak muskulatur) og for mange også bekkenlåsning (f.eks. at ein bekkenhalvdel er rotert i "låst" stilling i forhold til korsbein. Dette er VONDT og er lett å forveksle med vanlig bekkenløsningsplager. Dersom det er bekkenlåsning er manuellterapeut/kiropraktor absolutt effektivt, evt i kombinasjon med massasje og/eller akupunktør.

Viktig at ein finn nokon som kan dette og interesserer seg for problematikken slik at ein får riktig hjelp.

Søk gjerne opp spesisalist på denne nettsida:

www.fysio.no

et stykke nede til høgre kan ein velge spesialist. Velg Obstetrisk og gynekologisk fysioterapi. Velg så fylke.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...