Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #1 Skrevet 21. februar 2012 Hva slags og hvor mye utstyr og klær trenger en egentlig det første året? Og hvor mye penger bør en beregne å bruke på det? Er det noe man absolutt ikke trenger selv om man kanskje tenker det før man får barn. Jeg blir helt svett av det her, er jo en jungel av utstyr og priser der ute i den store verden Hjelp
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #2 Skrevet 21. februar 2012 Man trenger ihvertfall mye mindre enn det man tror...det er mitt tips
Gjest Hemmeliganonym Skrevet 21. februar 2012 #3 Skrevet 21. februar 2012 Du trenger ikke hundrevis av plagg i de minste str. og skal du ha jente er det ikke vits å kjøpe masse kjoler. De blir ikke brukt
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #4 Skrevet 21. februar 2012 Første årete var følgende utstyr i bruk her: - Seng (m/madrass og sengetøy) - Vogn og vognpose - Bilstol - Vippestol - Stellebord - Badebalje - Flasker (ammet ikke) - Smokker - Klær - Leker & bamser - Bæresele (hadde en Beco-sele som ble mye brukt) - Babygym Babyer trenger ikke så voldsomt mye med utstyr og vent hellet med å kjøpe ting til du ser at du trenger det Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #5 Skrevet 21. februar 2012 Signerer #4 Dette var noe av det vi også brukte. - pluss at vi kjøpte en stor gymmatte som er fin for babyen å ligge på - en gammel arvet vugge hade vi også. - Babybilspeil - Koseklut De klærne som blir mest brukt her er body, stømpebukse og hel dress. (jeg liker ikke, jakker og bukser til små babyer!!) Bare pass på å ikke ta HELT av, selv om det er veldig masse som er fint og søtt, å som hadde vært kjekt og ha
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #6 Skrevet 21. februar 2012 Signerer #4 Dette var noe av det vi også brukte. - pluss at vi kjøpte en stor gymmatte som er fin for babyen å ligge på - en gammel arvet vugge hade vi også. - Babybilspeil - Koseklut De klærne som blir mest brukt her er body, stømpebukse og hel dress. (jeg liker ikke, jakker og bukser til små babyer!!) Bare pass på å ikke ta HELT av, selv om det er veldig masse som er fint og søtt, å som hadde vært kjekt og ha Oi, beklager mine skrivefeil!
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #7 Skrevet 21. februar 2012 Seng, Vogn, Bilstol, stellematte, badebalje, flasker, Smokker, 7-10 plagg i hver str. ( altså 7-10 bodyer, strømpebukser osv. når det gjelder bukser, kjoler, gensere så er 5-7 nok, uteklær 1 jakke, 1 dress) Lekematte eller et godt pledd som barnet kan ligge på Babygym. Gulpekluter!! De store!! Dyne, Sengetøy 2-3 sett. Bæresele/sjal valgfritt Stellebord valgfritt. Babycall valgfritt. Vippestol, valgfritt har hatt det til mine, men de likte den ikke i det hele tatt. Leker, valgfritt. Eldste lekte med kasseroller og minste lekte faktisk med leker... Kjøp basicen først og resten når du føler du trenger det.
Tigerpote Skrevet 21. februar 2012 #8 Skrevet 21. februar 2012 Tenk praktisk! Ikke kjøp hettejakker/hettegensere selv om de er aldri så søte/tøffe til en liten baby. Hetten er bare i veien! Kjøp også sparkebukser med knepping helt ned, noe annet er noe herk spør du meg. Sist fikk jeg baby sent i oktober, og alle de nusselige bomullsklærne ble jo aldri brukt Vesla lå bare i ullbody og med teppe over bena. Litt usikker nå som jeg skal føde på sommeren, men ull transporterer vekk fuktighet. Bomullsbodyer blir iskalde av gulp. Signerer eller de andre her, bortsett fra tåteflasker og bæresele
mollabell Skrevet 21. februar 2012 #9 Skrevet 21. februar 2012 Og ikke kjøp nytt, gå på finn..der er det super masse fint til en billig penge. Ting som babyen har det første året blir skjelden slitt. Jeg hadde også en "regel" at når jeg merket at jeg savnet noe så kjøpte jeg det, og husk at du alltid får masse gaver, et hett tips er å ikke ta av mekelappene og bytte med hard hånd!
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #10 Skrevet 21. februar 2012 Hvor mye penger bør en minst beregne tror dere da?
Tigerpote Skrevet 21. februar 2012 #11 Skrevet 21. februar 2012 Jeg husker ikke helt, men var vel mellom 5-10 000. Vi handlet mye på Ikea og brukt Enkelte her inne brukte 20-30 000 husker jeg Kommer an på om du skal ha alt nytt og dyrt eller ikke det.
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 21. februar 2012 #12 Skrevet 21. februar 2012 Du må huske at du trenger en haug med småting som disse over meg ikke lister opp: Bleier, diverse kremer (sinksalve, hudkremer osv, ikke se bort fra at du må kjøpe masse forskjellig i jakten på riktig produkt), vaskekluter, ekstra håndklær, leker til riktig alder (dvs du må kjøpe nytt etter hvert som babyen blir eldre), tepper, uteklær, sko osv. Du ender sikkert opp på rundt 90 000 til slutt, med alt sammen. Klær må jo også kjøpes titusen ganger i løpet av det første året, for de vokser sinnsykt fort. Hvis du i tillegg ikke klarer å amme, må du beregne mme, og når babyen blir eldre skal den jo ha grøt og middager. Ikke kjøp mer enn du trenger - vent til behovet er der, før du handler. Kjøp brukt og si jatakk til å arve. Babyting kan ikke slites ut, og babyen bryr seg midt i røven om tingene er nye eller ikke. Jeg lånte en barnevogn kjøpt i 1997, den trengte bare nye hjul, så var den så god som en hvilken som helst annen vogn
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 21. februar 2012 #13 Skrevet 21. februar 2012 90 000 for HELE det første året, altså. Tingene man trenger den første måneden koster jo ingen ting i forhold
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #14 Skrevet 21. februar 2012 ALDRI om jeg brukte 90 000,- det første året. Brukte kanskje en plass mellom 30 og 40 000,-, inkl. mme og annen mat.
Vossafår Skrevet 21. februar 2012 #15 Skrevet 21. februar 2012 Ehm, 90 000,- det første året!? Da har du et alvorlig shoppingproblem!
Tigerpote Skrevet 21. februar 2012 #16 Skrevet 21. februar 2012 Hei eelis, koselig å se deg igjen 90 000??? For hvor lenge snakker du da? Vi brukte definitivt ikke det det første året Jeg kjøper i grunnen ikke så mye klær, fordi vi fikk så mye i barselgaver, og ellers får vi mye både til jul og bursdag. Kremer brukte vi ingenting av før jenta var rundt 6 måneder, da fikk hun nærmest huden flerret av av hissig diare. Da kjøpte vi Inotyol. Ellers gikk det bare i babyolje i vannet. Nå bruker vi i tillegg solkrem og ringblomstsalve, babywash og babyshampo. Men det er jo så drøyt i bruk at jeg handler jo nesten aldri slikt
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #17 Skrevet 21. februar 2012 Du må huske at du trenger en haug med småting som disse over meg ikke lister opp: Bleier, diverse kremer (sinksalve, hudkremer osv, ikke se bort fra at du må kjøpe masse forskjellig i jakten på riktig produkt), vaskekluter, ekstra håndklær, leker til riktig alder (dvs du må kjøpe nytt etter hvert som babyen blir eldre), tepper, uteklær, sko osv. Du ender sikkert opp på rundt 90 000 til slutt, med alt sammen. Klær må jo også kjøpes titusen ganger i løpet av det første året, for de vokser sinnsykt fort. Hvis du i tillegg ikke klarer å amme, må du beregne mme, og når babyen blir eldre skal den jo ha grøt og middager. Ikke kjøp mer enn du trenger - vent til behovet er der, før du handler. Kjøp brukt og si jatakk til å arve. Babyting kan ikke slites ut, og babyen bryr seg midt i røven om tingene er nye eller ikke. Jeg lånte en barnevogn kjøpt i 1997, den trengte bare nye hjul, så var den så god som en hvilken som helst annen vogn Er du riktig klok?? Mange typer hudkremer, kjøpe klær "titusen" ganger, leker til rett alder for barn under 1 år osv?? Har aldri brukt noen form for hudkremer, bortsett fra litt zinksalve i ny og ne, og klær kjøpte jeg minimalt med det første året nettopp fordi babyer vokser så fort og man har da vaskemaskin, og rett leker til rett alder? 90 000,- er ikke bare mye penger, det er galskap! Er det rart at småbarneforeldre shopper seg til fant om dette er summen folk bruker. Jeg håper ikke at ditt forbruk er et gjengs forbruk.
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 21. februar 2012 #18 Skrevet 21. februar 2012 Hei eelis, koselig å se deg igjen 90 000??? For hvor lenge snakker du da? Vi brukte definitivt ikke det det første året Jeg kjøper i grunnen ikke så mye klær, fordi vi fikk så mye i barselgaver, og ellers får vi mye både til jul og bursdag. Kremer brukte vi ingenting av før jenta var rundt 6 måneder, da fikk hun nærmest huden flerret av av hissig diare. Da kjøpte vi Inotyol. Ellers gikk det bare i babyolje i vannet. Nå bruker vi i tillegg solkrem og ringblomstsalve, babywash og babyshampo. Men det er jo så drøyt i bruk at jeg handler jo nesten aldri slikt Hei Tigerpote, hvordan går det? Kanskje bare jeg som endte opp med å måtte bruke en hudkrem til 400 kr flaska, fordi sønnen min ikke tåler annet? Og den ble jo tom før året var omme, så bare det var jo en 1500 kr. Men før jeg kom frem til denne kremen prøvde jeg vel noe sånt som ti forskjellige typer. Jeg måtte ha "titusen" skift til han, for han var en skikkelig gulper, og det var han lenge. Jeg kjøpte maaasse klær, fordi han gikk opp en størrelse annen hver måned, og klær blir flekkete og stygge av bæsj, gulp osv. I tillegg til ordentlige uteklær når han begynte i bhg, både vår/høstdress og vinterdress, og sesongklær, spesielt hvis man skal på ferie. Også selvfølgelig barnehageregninga de to siste månedene før han fylte året. I tillegg til det, alt det som koster penger, både utstyr, mat, leker, aktiviteter (lekeland med ungen på 10-11-12 mnd, svømming, opplevelser). Det kommer jo selvfølgelig helt an på hva man velger å legge penger i, men skal man kjøpe alt nytt og fint, og også kose seg litt iblant, kommer man opp i uante mengder. Jeg ANER ikke hvor mange kroner jeg har brukt på bleier! Og jo, man trenger leker til forskjellige aldre. Gutten min var i hvert fall ikke spesielt interessert i å leke med babygymmen eller ranglene når han var 9 mnd Dagens Næringsliv har en artikkel på nett, hvor det står at svenske forskere har beregnet det første året til å koste 80 000. Så da var det jo ikke så langt unna
Tigerpote Skrevet 21. februar 2012 #19 Skrevet 21. februar 2012 Det går så det griner etter med meg vettu ;p Enn med deg? Joa, det blir vel en del merutgifter hvis babyene får hudproblemer, og man tenker etter både ifht bleier, bhg-utgifter osv. Men vi brukte uansett ikke så mye det første året. Jenta her startet deltid i bhg da hun var 14 mnd ca.
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 21. februar 2012 #20 Skrevet 21. februar 2012 Det går så det griner etter med meg vettu ;p Enn med deg? Joa, det blir vel en del merutgifter hvis babyene får hudproblemer, og man tenker etter både ifht bleier, bhg-utgifter osv. Men vi brukte uansett ikke så mye det første året. Jenta her startet deltid i bhg da hun var 14 mnd ca. Min gutt har jo både eksem og generelt tørr hud, så det er kanskje litt tillegg for oss, siden han må ha spesial-alt. Tilogmed sjampo. Men hun spør jo hva en baby koster i året, og da regner jeg med alt, også bleier og kjeks Jeg vet jo ikke om jeg faktisk brukte så mye da, og jeg aner ikke hvor mye alle andre bruker, men likevel. Sånn kjapt, rundt regnet, hehehe. Alt er fint her, Kian har sluttet med bleie (hurra!), og jeg tror han har hatt én vannkopp! Hvordan går det med snuppa?
Tigerpote Skrevet 21. februar 2012 #21 Skrevet 21. februar 2012 Oi! Så flink han er! Vi har gjort et par spede forsøk med bleieavvenning, men hun vil ikke hehe.... Etter en liten stund vil hun ha på bleie igjen Men skal prøve på igjen etter vinterferien nå. Vil gjerne ha tørr jente på dagen iallefall når babyen kommer:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå