Gå til innhold

Tett(e) eggleder(e)?


Fiemamma

Anbefalte innlegg

Er det mulig å se om man har det på innvendig ul, eller må man sjekke det ut med kontrast eller op? Gyn fant endometrier med innvendig ul, men hun sa ingenting om egglederne. Er redd de og kan være rammet uten at vi så det på ul..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan ikke det. Man må inn for å se med kontrastvæske.

 

Hvis du mener endometriose, så kan det heller ikke sies med 100% fra en ultralyd. Det må tas en prøve og skjekkes og som regel blir det gjort under lapraskopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endometriose kan av og til gi typiske funn ved innvendig ul så det er ikke helt sant at man må ta lap for å se det :) Min gyn er spesialist i kvinnesykdommer og barnløshet og ut ifra sykdomshistorien med enorme smerter fra el og ut hele ikm uken, samt manglende el er hun ikke i tvil. Tror de med spesialtrent øye ser på fargetetthet hva som er hva på ul, og hormonnivået er normalt og så har ikke pco/pcos.. Hmm.. Alt man skal bekymre seg for hele tiden. Tar dobbel pergo, men uten hell så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv endometriose, veldig mye av det også. Ved ultralyder sier de - det der ser ut som ei endometriose cyste, men jeg kan ikke si for sikkert :D Så jeg vet også hva jeg snakker om. Og jeg ha måttet ta lpraskopi for å få ei diagnose, for å bli henvist til ass.befruktning.

 

Og med å gå inn, så ser jo dem fort hvordan det står til med eggledere og om det er sammevoksninger. Jeg hadde sterke magesmerter, for mange år sida, så ble jeg sendt til alle slags undersøkelser, men fant jo ikke noe. Bare helt tilfeldigvis fant ut at det var endometriose etter mange år uten ei diagnose.

 

Sier ikke legen at du må rett på ass.befruktning? Har du prøvd lenge?

Det sa gynekologen min, dei som har endometriose, kan sendes rett på ass.berfutning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...