Gå til innhold

"Lønn" til barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye mener dere det er riktig å betale barn for å hjelpe til når pengene bare skal brukes til luksosforbruk som kino, snop, blader, klær som er unødvendige/unødig dyre ol?

Da tenker jeg på betaling for oppgaver som barnepass (søsken), måke snø, lage middag, klippe gress ol. Barna velger selv om de vil gjøre oppgavene, men de får ikke penger til luksusforbruket uten å gjøre noe. Hva mener dere er en grei timesats?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er greit å gi ukepenger med forutsetning at dette blir gjort. Hadde ikke regnet arbeidstimer.

Skrevet

Foretrekker timer da det varierer mye fra uke til uke både hvilke behov familien har og hvor mye tid barna har til disposisjon. Enkelte ting som å holde rommet ryddig må gjøres uansett.

HI

Skrevet

Hva med å gi betalt pr utførte ting isteden...? Så risikerer du ikke at de bruker heeele dagen på å måke snø og plutselig skal ha lønn for 8 timer :P

Sett opp en liste med diverse ting de kan gjøre i hjemmet, også satsen, så vet de. Barnepass er jo kanskje greit å ha timesats på

Gjest Heartbroken
Skrevet

Vi har aldri praktisert lønn pr. utført oppgave. I et hjem er det ting som må gjøres, og det er naturlig å hjelpe til uten å forvente å få penger for det. Så hos oss har barna hjulpet til ved behov, dvs rydde ut av oppvaskmaskinen, hente post, støvsuge, ut med søppelet osv uten å ha faste oppgaver og plikter.

I stedet for faste lommepenger eller lønn, får de penger når de trenger det, forutsatt at de er hjelpsomme når det trengs. Er de "late" og unnlater å hjelpe til, får de beskjed om at da blir det heller ingen kino, blad e.l. før de endrer innstilling ;)

Har fungert bra i alle år :)

Skrevet

Våre unger får en fast ukelønn, og så har vi jobbelister hvor de kan tjene ut fra hvilke oppgaver de velger å gjøre. Veldig greit med fastpris, så slipper man å passe klokka og som en over sier at de bruker en hel dag på en enkel jobb.

Vi har slike "priser":

støvsuge 10,-, (20 for de størst) pr rom

klippe gresset 50,-

gå med søpla 5,-

hente ved 5,- pr fange

rydde ut av oppvaskmaskinen 15,-

vaske badet 20,-

osv

På den måten kan de tjene så mye eller lite de gidder. Men det skal sies at det hender at de må gjøre de samme oppgavene uten at de får betalt. Vi er tross alt en familie, og da hjelper alle til.

Skrevet

Her får ikke barna lønn for å bidra i familien, det tar jeg som en selvfølge at de gjør. Kan ikke forvente lønn for å gå ut med søpla eller rydde av middagsbordet her i huset altså.

Her har vi ukepenger, og vi har fokus på at alle må bidra. Fungerer veldig greit her.

Skrevet

Jeg tenker at småoppgaver (som søkla, oppvaskmaskinen osv) er oppgaver familien deler på å gjøre og ungene har værsågod å hjelpe til når man spør. Litt større ting (som å vaske huset når de blir eldre osv) kan de få som jobb med fast betaling.

Lommepenger skal ikke være avhengig av om de gjør noe eller ikke. De skal kunne disponere en liten sum i uka som er "sine". På den måten kan man lære dette med spare til større ting, bruke osv.

Skrevet

Jeg tenker at småoppgaver (som søkla, oppvaskmaskinen osv) er oppgaver familien deler på å gjøre og ungene har værsågod å hjelpe til når man spør. Litt større ting (som å vaske huset når de blir eldre osv) kan de få som jobb med fast betaling.

Lommepenger skal ikke være avhengig av om de gjør noe eller ikke. De skal kunne disponere en liten sum i uka som er "sine". På den måten kan man lære dette med spare til større ting, bruke osv.

Hva med å lære at for å få penger så må man jobbe? Penger er jo ikke akkurat noe som daler ned fra oven for de fleste av oss.

Skrevet

Nå er eldste kun 3år då, men tenker vi kjem til å ha faste arbeidsoppgåver, men at pengar til "nødvendigheiter"(kino, symjehall, o.l.) blir gitt ved behov.

Synest det er viktig å lære at i ein familie må ein samarbeide om arbeidsoppgåvene. Det er ikkje foreldra som skal gjere alt for at ungane skal kunne sitte på rævva;)

Men, skal aldri seie aldri, ikkje godt å vite korleis ståda er om ein 5-10-15år;)

Hadde aldri vekepengar då eg var lita.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Hva med å lære at for å få penger så må man jobbe? Penger er jo ikke akkurat noe som daler ned fra oven for de fleste av oss.

Det syns jeg de lærer tidsnok. De vet fra ganske ung alder at mamma og pappa må jobbe for å tjene penger, og det er de voksnes ansvar.

Jeg syns det blir feil å lære barna at de kun skal utføre oppgaver som er til gode for familien kun for å tjene penger. Jeg syns det er viktig å lære dem gleden ved å bidra uten å tjene økonomisk på det.

Vil de tjene litt ekstra, kan de heller gjøre ting som krever litt mer, som klippe hekken (når de er gamle nok selvsagt), vaske bilen osv - og ikke daglige huslige gjøremål som må til for at familien skal fungere.

Skrevet

Etter å ha lest litt om det å "lønne" barn, har jeg bestemt meg for å ikke lønne for ulikt husarbeid osv (ut med søppel, hjelpe med middag, oppvask, støvsuge, rydde rommet, lufte hunden osv). Mine skal få ukelønn bare fordi de eksisterer og ikke noe annet. Vil tenke at i dag er ca 50-100 kr per uke greit for en tiåring kanskje? Men det betyr ikke at de ikke skal bidra hjemme, for det tar jeg som en selvfølge. Man må bidra fordi man er et fellesskap (og ikke for å få lønn).

Ekstrating, litt støre ting, som vindusvask, plenklipping, snømåking og barnepass ville jeg betalt lønn for. Tenker timessats på 30-50 kr timen. Men tenk ut på forhånd hvor mange timer det vil ta for å bestemme pris på forhånd så ikke ungen somler ;) Unntatt barnevakt.

Skrevet

Når jeg var yngere så pleide jeg og vaske huset for mamma for ¨å få lommepenger, pluss det andre når de trengte hjelp.. og da pleide jeg å få mellom 800-1000 kr utifra hvor mye jeg gjorde!!

Skrevet

Hos oss er noen oppgaver ting mn gjør for fellesskapet og noe ting mn gjør for lønn.

Jeg tror at penger verdsettes mer om man gjør noe mer aktivt enn å holde ut hendene for å få dem

Gjest sug lut
Skrevet

Ingen får penger bare for å puste og være til. i hvert fall ikke før noen betale rmeg for det samme. Normaloppgaver må dessuten gjøres vederlagsfritt. Skal man ha penger må man jobbe for det, og har man en jobb må man skjøtte den - ellers mister man retten til den. Faste dager, faste oppgaver, og man kan bli oppsagt og dermed ikke ha mulighet til å tjene noe som helst. Av og til dukker det opp større engangsoppdrag som man kan velge - garasjerydding, fx. Disse tjener man godt på, men de spiser også raskt en fire-fem timer av en lørdag. Eller det kan være ting som alltid trengs og som betales pr time (type kløyve ved) og som man kan gjøre når man får lyst eller har pengebehov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...