Gå til innhold

Treng tips til sunn normal mat.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er gravid og spiser alt for mye søtt og feil mat, som pizza, taco..

 

ønsker å få middagstips og andre gode og sunne matvarer.

Jeg syns det fort blir dyrt å spise sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lagde lapskaus fra bunn i går, det ble ikke akkurat dyrt! Hvis du liker det da. Jeg er også gravid, og sliter med å klare å lage mat av rått kjøtt. Klarer ikke tanken på å tilberede det. Oppskriften jeg brukte:

 

6 gulrøtter

9 poteter

4 skiver kålrot

4 skiver sellerirot

1 stor purre

2 blokker hønsebuljong/kyllingbuljong

2 blokker kjøttbuljong

6 dl vann

6 medisterkaker eller kjøtt etter ønske

 

Skjær alle grønnsaker i terninger, legg lagvis med buljong mellom, hell over vann og legg purre på toppen. Kok ca 30 min eller til grønnsakene er møre. Mos gjerne litt med en sånn potetmos-moser, men kan godt ha alle bitene hele. Ha i kjøtt og la det stå ca 5 min til. Server med tyttebærsyltetøy og flatbrød.

 

Veldig enkelt som du ser, og samtidig skar jeg opp kålrot som jeg la i en bolle med vann og knasket på utover kvelden i steden for søtsaker. Så jeg klarte meg forholdsvis bra i går :P

 

Ellers syns jeg ikke pizza og taco er av de verste sortene hvis man lager det fra bunn av. F.eks. pizzadeig med minst halvparten sammalt mel, tomatsaus, kjøtt og grønnsaker og litt ost på toppen. Det er jo en del karbohydrater i mel, og litt fett i osten, men vi trenger jo begge deler, så jeg ser ikke helt at det er så ille. Noe annet om det er grandis da.. Taco er jo ren kjøttdeig med krydder, masse salat og grønnsaker og jeg syns heller ikke det er veldig usunt - får jo i seg masse grønt :)

 

I dag skal vi ha laks her (klarer endelig å lage litt mat fra bunn igjen), men har ikke bestemt meg for om jeg skal koke den og servere med agurksalat og rømme eller om jeg skjærer opp masse grønnsaker, legger i ildfast form, heller over dressing av creme fraishe og sitronsaft/soyasaus og legger fisken på toppen. Denne formen steker jeg i ovnen på ca 200grader til fisken er gjennomstekt og grønnsakene møre.

 

Har sikkert flere tips, men det kommer jo helt an på hva du liker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...