Gå til innhold

Noen lærere her?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Heisann..

 

Jeg er i permisjon, og vil ikke tilbake til jobben min!

Jeg jobber med økonomi, og er lei av en arbeidshverdag som er kynisk og kun dreier som om fortjeneste fortjeneste fortjeneste, presse mest mulig ut av minst mulig, få tak i kunder og kynisk presse på de ting..

 

Etter jeg fikk barn har jeg nå totalt endret synet mitt på hva som er viktig, totalt endret synet mitt på barn, og totalt endret "verdier" og hva jeg vil bruke hverdagen min med..

 

Jeg tenker muligens å begynne å studere til å bli grunnskolelærer..

Noen som vil fortelle meg litt om yrket? Hvordan ser en hverdag ut? Er det vanskelig å få jobb? Hvordan er det å kombinere med barn?

 

Det er to forskjellige lærerutdanninger - den ene utdanner man seg til 1-7 trinn, den andre utdanner man seg til 5 -7 trinn..

Jeg har litt lyst til 1-7 trinn, men noen som vil fortelle meg litt mer om forskjellene ved å undervise yngre vs. eldre elever?

 

Setter utrolig pris på svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er lærer på ungdomsskole (hjemme med sykt barn i dag), og trives veldig godt. Hver dag er unik, og jeg får tilbringe mye tid med flotte ungdommer. Jeg har også jobbet litt på mellomtrinnet tidligere.

 

Det som kanskje er mest beskrivende med læreryrket er at det er periodebasert. Oppstart på høst er ekstremt hektisk, så roer det seg bitte litt midt på høsten, før intensiteten øker igjen mot jul. På våren starter det ganske rolig, og så blir det mer og mer hektisk mot sommeren. Dette er nok ikke unikt for yrket, at det er ekstremt hektisk i perioder, men det er nå slik det er likevel. Fordelen er at man har to måneder med fri på sommeren, og undervisningsfri når ens egne barn også har ferie fra skolen. Men at man har undervisningsfri er ikke det samme som at man har fri da ;) Tenker at arbeidsmengden på ungdomsskole og barneskole sikkert ikke er så veldig ulik, men at hva arbeidet består i er ulikt.

 

På en barneskole blir en litt mer "mamma" (eller "pappa") på jobb også. Det er masse konflikter å løse opp i, ikke få friminutt der det kommer en gråtene elev eller to inn. De minste må man gjerne hjelpe litt med åkledning, man bruker mye tid bare på å holde ro i klassen osv. Men det faglige blir enkelt. Se gjennom bøkene deres, lage til opplegg og evalurere. På ungdomstrinnet er det fortsatt endel konflikter, men de er gjerne mer skjult. Her ligger mye av arbeidsmengden i retting og vurdering, og det kreves mye mer faglig av en.

 

På begge steder må en klare å være litt tøff. De fleste dager er fylt med artige kommentarer, skjønne elever og mye gøy. Man blir så utrolig glad i disse barna og ungdommene, og hverdagen føles rik. Men det er også mye vondt og vanskelig. Man må gjerne gjennom å melde foreldre til barnevernet, lese mapper om elever som har vært igjennom ting man helst ikke vil tenke på en gang, håndtere foreldre som skylder alt som går galt på skolen på deg, bli utskjelt, håndetere utadgerende elever osv. De fleste takler dette fint, men det kan være hardt de første årene. Likevel, det er verd det! Bare spør om du lurer på noe konkret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...