Gå til innhold

Når man skal søke boliglån... Hvordan er dette med fellesgjeld?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det forskjell på hvordan ser på fellesgjelden og prisen på boligen? Legges egenkapitalen til grunn for hele den samlede prisen, eller er det slik at fellesgjeld er en litt "anerledes" gjeld som man likevel må kunne betjene?

 

Altså: Vi har 300 000 i egenkapital. Hvis vi skal søke boliglån, må vi da kunne stille 15 % av hele den samlede prisen på boligen, eller bare for selve "prisen"? Jeg forstår selvsagt at fellesgjelden må kunne betjenes, og det vil vi kunne med den inntekten vi har, men vi har ikke egenkapital som garanterer det i dag. Må vi spare i flere år til?

 

Nei, har aldri kjøpt bolig før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lurer på dette jeg også``?Hvis prisantydningen på boligen er 1 600 000.og fellesgjelden er 300 000 kr.må jeg da låne totalt kr 1 900 000kr???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forskjell på hvordan ser på fellesgjelden og prisen på boligen? Legges egenkapitalen til grunn for hele den samlede prisen, eller er det slik at fellesgjeld er en litt "anerledes" gjeld som man likevel må kunne betjene?

 

Altså: Vi har 300 000 i egenkapital. Hvis vi skal søke boliglån, må vi da kunne stille 15 % av hele den samlede prisen på boligen, eller bare for selve "prisen"? Jeg forstår selvsagt at fellesgjelden må kunne betjenes, og det vil vi kunne med den inntekten vi har, men vi har ikke egenkapital som garanterer det i dag. Må vi spare i flere år til?

 

Nei, har aldri kjøpt bolig før!

 

Det er litt ulik praksis i bankene, men i de fleste banker må dere stille med 15% av boligens verdi som er innskudd+fellesgjeld (den samlede prisen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fellesgjeld er det dere betaler i husleie, så hvis felles gjelden er 300.000 skal dere ikke låne det i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på dette jeg også``?Hvis prisantydningen på boligen er 1 600 000.og fellesgjelden er 300 000 kr.må jeg da låne totalt kr 1 900 000kr???

 

Nei, du må ikke låne kr 1900'. Fellesgjelden på kr 300' er andelen av gjeld borettslaget har tatt opp som hefter i boligen. Du må ha lån eller EK på de resterende kr 1600'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg feks har til prisantydning ?og har veldig lav inntekt.da må jeg vel ikke låne til fellesgjelda også`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hvis jeg feks har til prisantydning ?og har veldig lav inntekt.da må jeg vel ikke låne til fellesgjelda også`?

 

Nei, du må ikke ta opp lån til fellesgjeld, men du må kunne betjene gjelden. Antar at du har vært i banken og fått et lånetilsagn. Det mange banker gjør når kunden kjøper bolig med fellesgjeld er at de reduserer tilsagnet , altså det du kan låne, med det fellesgjelden er på. Vanlig lån i banken og fellesgjeld er begge deler gjeld som man må betjene. Fellesgjelden betales igjennom husleien, jo mer fellesgjeld jo høyere husleie. Går renten opp på fellsgjelden vil husleien i borettslaget gå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt praktisk info fra økonomen:

 

Egenkapital 15% er verdier du må ha for å kjøpe bolig i dag.

Dette kan være cash, lån fra husbanken, verdi av foreldres bolig etc.

 

Innskudd er et beløp du må betale for å få ei borettslagsleilighet. Det kan være penger du har på konto eller lån i banken.

 

Fellesgjeld er gjeld borettslaget har som du må garantere for/betale for på borettslagsleiligheter.

 

Såh - om du skal kjøpe leilighet i borettslag og er litt forvirret over innskudd, banker og gjeld er dette ganske enkelt, vi tar et eksempel:

 

B/L leilighet med innskudd 300.000, fellesgjeld 1.700.000.

Her betyr dette at leiligheten koster egentlig 2 mill. Om du har 300.000, altså innskuddet, trenger du aldeles ikke springe til banken, men kan kjøpe den selv.

Da betaler du kun husleien til borettslaget pr mnd, ikke annet lån.

 

Har du ikke 300.000 til innskudd, må du i banken. Da regner de på om du har 15% egenkapital til leilighetkjøp. De regner 15% av TOTALVERDIEN på leiligheten, altså 2 mill. Det er 300.000 kroner. Det hadde du kanskje ikke? Da må du enten få snille foreldre til å stille garanti for deg - altså at de eksempelvis garanterer for beløppet på 300.000 kroner. Om du får dette, vil banken gi deg lån på 300.000 kroner som du betaler inn som innskudd.

Dermed betaler du renter og avdrag på et lån på 300.000 + husleien i borettslaget.

 

Ved kjøp av borettslag vil jeg anbefale deg veeeeldig å sjekke følgende:

1) hva er husleien?

2)har den flytende/fast rente?

3)Skal husleien opp i nærmeste framtid?

4)Har borettslaget forsikring i tilfelle naboen din ikke betaler husleia, eller blir du også ansvarlig (farligfarlig)?

5)Er styret i borettslaget gode på det de gjør?

6)Få noen til å se over regnskap etc. altså endel jobb - men den Må gjøres om du ikke vil sitte igjen med svarteper.

 

La oss nå si at du heller kjøper et hus, selveier, til 2 mill.

Da må du enten ha pengene på konto eller få lån i bank.

Her blir det som i scenariet ovenfor der banken er involvert, altå at de krever at du har 15% egenkapital (300.000). Resten får du som lån.

Har du ikke 300.000 må du stille garanti (som ovenfor) eksempelvis i foreldre.

Her må du altså betale huslån, men også huske artige regninger som kommer fra kommunen (vann,kloakk etc).

 

På selveier har det ingenting å si om naboen din ikke betaler, selv i blokk, og du kan ikke kastes ut om du ikke følger et eller annet regelverk til borettslaget. Dette fordi du eier boligen selv med selveier, mens med borettslag så eier du retten til å LEIE av borettslaget...

 

Og et siste tips på å regne beløp:

1) regn 15% av en verdi ved å gange verdien med 0,15. Altså 2 mill x 0,15=300.000.

2) hvor mye koster rentene? Ta lånet og gang med rentene, eksempelvis lån 300.000 x 0,04 (4% rente)= 12000. Da vet du hva du betaler i året. Del på 12, det gir deg utgiften pr. mnd =1000 kr.

Husk at du skal ha skattefradrag på 28%. Dette er penger du må betale hver mnd, men som du får igjen på skatten, eller du kan justere ned skatten med. Her er det 1000 x 0,28= 280 kr i mnd. Altså må du betale 1000 kr, men får 280 tilbake når skattepengene kommer.

Men det er viktig å vite at du faktisk må ha inntekt for å få disse tilbake!! Ellers blir lånet kjempemye dyrere for deg!! Obsobs!

Altså kostet i dette eksempelet rentene på et lån på 300.000 1000 kr brutto, og 1000-280= 720 kr netto (hva du egentlig betaler) pr. mnd. I tillegg kommer avdrag.

 

Anbefaler alle som skal ha huslån/leilighet å sette seg godt inn i hva dette innebærer - det er mange feller her - og ingen redder deg selv om du er flink pike ellers om du ikke vet hva du går til!!

Og please, regn litt på det selv før du går i banken så du vet hva ting koster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...