Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #1 Skrevet 21. februar 2012 Jeg tar diverse smertestillende medisiner som stikkpiller, og er komfortabel med det. Noen av medisinene jeg tar kombinere jeg med paracet, så det er blitt til at jeg som regel kjøper paracet også som stikkpiller. Jeg har ingen problem med stikkpiller, men kjenner at jeg egentlig er flau over det. Feks. når jeg er på apoteket for å kjøpe eller om noen venninner ser eskene med pillene. Hvordan hadde du reagert, er dette noe å være flau over?
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #2 Skrevet 21. februar 2012 Ikke flaut. Litt fnis sammen med venninnene kanskje, men ikke flaut. Og ihvertfall ikke flaut på apoteket.
Lille- MO Skrevet 21. februar 2012 #3 Skrevet 21. februar 2012 hehe.. jeg er ikke særlig fan av å få ting oppi rumpa, så skal det tas noe her er det i munn;) men flaut, nei det synes jeg ikke. fikk en stikkpille under fødselen og jordmor spurte om hun eller jeg skulle dytte den inn, og det fikk hun gleden av hehe.. ikke noe å være flau over de sier jo at det fungerer raskest med stikkpiller da, så det har jo sine fordeler og
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #4 Skrevet 21. februar 2012 Har brukt stikkpiller i flere år, jeg, og aldri syntes det var spesielt flaut;-) Virker raskere og bedre, syns jeg.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #5 Skrevet 21. februar 2012 Flaut er det ikke, men jeg skjønner ikke hvordan dere orker det over tid? Etter en operasjon måtte jeg ta my smertestillende i stikkpille form og det hadde noen kjedelige bivirkninger! Bakdelen ble helt oljete, og ved hver eneste promp kom det små oljete pillerester ut. Her snakker vi analsmøring på høyt nivå! Det var slett ikke stas...
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #6 Skrevet 21. februar 2012 Flaut er det ikke, men jeg skjønner ikke hvordan dere orker det over tid? Etter en operasjon måtte jeg ta my smertestillende i stikkpille form og det hadde noen kjedelige bivirkninger! Bakdelen ble helt oljete, og ved hver eneste promp kom det små oljete pillerester ut. Her snakker vi analsmøring på høyt nivå! Det var slett ikke stas... Så lenge du har vært på do først, så går det helt fint. Etter en times tid går du på do igjen, og da er den borte. Kluet er å ikke prompe i mellomtiden:) Når jeg tar ved leggetid, merker jeg ingenting til pillen. Da kan jeg prompe uten problemer, trur det har noe med at jeg ligger. når jeg står opp om morgen er det bare til å gå på do så er den borte. Problemet er om jeg skal en plass hvor det ikke er toalett tilgjengelig, da må jeg bruke tabletter. Ble mange detaljer dette, men sånt er det med den saken
☆☆☆ Skrevet 21. februar 2012 #7 Skrevet 21. februar 2012 Flaut er det slettes ikke, men mer uforutsigbart i forhold til absorpsjon. De bruker også lenger tid før de virker. Men det er greit at muligheten finnes, mange har problemer med å svelge piller, og ved kvalme og oppkast er tabletter bare å glemme...
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #8 Skrevet 21. februar 2012 Flaut er det slettes ikke, men mer uforutsigbart i forhold til absorpsjon. De bruker også lenger tid før de virker. Det kommer litt an på hvilken medisin det er snakk om. Med Paracet har du rett, men feks. voltaren virker fortere. Tmax oppnås dobbelt så fort med stikkpiller i forhold til tabletter.
Gjest Hemmeliganonym Skrevet 21. februar 2012 #9 Skrevet 21. februar 2012 Flaut er det slettes ikke, men mer uforutsigbart i forhold til absorpsjon. De bruker også lenger tid før de virker. Det kommer litt an på hvilken medisin det er snakk om. Med Paracet har du rett, men feks. voltaren virker fortere. Tmax oppnås dobbelt så fort med stikkpiller i forhold til tabletter. Der tar du feil. Det er alltid mer usikkert å ta stikkpiller enn oralt. Det fordi man kan aldri være sikker på hvor mye som suges opp av tarmen
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #10 Skrevet 21. februar 2012 Flaut er det slettes ikke, men mer uforutsigbart i forhold til absorpsjon. De bruker også lenger tid før de virker. Det kommer litt an på hvilken medisin det er snakk om. Med Paracet har du rett, men feks. voltaren virker fortere. Tmax oppnås dobbelt så fort med stikkpiller i forhold til tabletter. Der tar du feil. Det er alltid mer usikkert å ta stikkpiller enn oralt. Det fordi man kan aldri være sikker på hvor mye som suges opp av tarmen Fra felleskatalogen Voltaren: Enterotabletter: Maks. plasmakonsentrasjon oppnås ca. 2 timer etter inntak av 50 mg, i synovialvæsken 2-4 timer etter maks. plasmakonsentrasjon. Samtidig matinntak forsinker tidspunktet for maks. plasmakonsentrasjon, men påvirker ikke biologisk tilgjengelighet, som er ca. 50% pga. first pass-metabolisme. Ingen akkumulering for noen av formuleringene når anbefalt doseringsintervall følges. Injeksjonsvæske: Maks. plasmakonsentrasjon etter 20 minutter ved i.m. injeksjon. Nærmest fullstendig biologisk tilgjengelighet. Stikkpiller: Maks. plasmakonsentrasjon etter ca. 1 time. Biologisk tilgjengelighet ca. 50% pga. first pass-metabolisme. Fra Felleskatalogen paracet: Absorpsjon: Raskt og nær fullstendig etter oralt inntak. Maks. plasmakonsentrasjon etter ½-1 time, peroralt, noe senere for stikkpillene. Så det er avgjørende hvilken medisin det gjelder.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #11 Skrevet 21. februar 2012 Ikke flaut. Jeg bruker også stikkpiller av og til. Feks. ved kvalme og oppkast. Har alltid en pakke for voksne og en for barn liggende i medisinskapet.
☆☆☆ Skrevet 21. februar 2012 #12 Skrevet 21. februar 2012 Voltaren finnes ikke i tablettform, kun enterotablett som ikke er sammenlignbart. I tabletform heter den cataflam (evt diklofenac-kalium) og virker fortere enn stikkpille.
Fiemamma Skrevet 21. februar 2012 #13 Skrevet 21. februar 2012 Jeg ble "matet" med stikkpiller etter hjerneoperasjon av mannlig sykepleier. Greide ikke å holde på smertestillende oralt siden jeg spydde mye pga. smertene. Synes ikke det var flaut
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2012 #14 Skrevet 22. februar 2012 Voltaren finnes ikke i tablettform, kun enterotablett som ikke er sammenlignbart. I tabletform heter den cataflam (evt diklofenac-kalium) og virker fortere enn stikkpille. Folk flest, uten medisinsk utdanning, skiller vel ikke mellom tablett og enterotablett. Strengt tatt så er jo også en enterotablett en tablett, men med et belegg, slik at den ikke løser seg opp i magen, men i tarmen. Men ok, jeg bommet der Så da må det bli: En Voltaren stikkpille virker dobbelt så fort som en voltaren enterotablett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå