Gå til innhold

hva kan jeg bytte hvetemel ut med i kaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

speltmel?? smaker det det samme??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spelt er jo i hvetefamilien det også, hvorfor skal du bytte ut hvetemel da? Er du allergisk?

Det kan godt hende du tåler spelt bedre enn vanlig hvetemel, men om du skal bake fine kaker ville jeg heller brukt cøliaki-melet.

Skrevet

Da må du først fortelle hvorfor du skal bytte ut hvetemelet.

Er det for å servere en med cøliaki kan du ikek bruke spelt, det er glutenholdig. Da kan du bruke Semper Mix, ev. Finax med rød på toppen.

Er du tom for hvetemel er spelt supert og smaker godt.

Skrevet

Hadde plutselig ikke mel da jeg skulle lage eplekake, brukte havregryn som jeg kjørte i hakkeren til stavmixeren i stedet. Funket kjempebra :)

Skrevet

glemte å si at det er for å lage kake til en som er allergisk mot hvetemel =)

Skrevet

Da velger du i glutenfri-hylla på butikken, finnes både ferdig kakemix og glutenfritt finmel.

Skrevet

Det er veldig sjelden noen er allergisk mot hvetemel, sikker på at det ikke er glutenallergi (cøliaki)?

Jeg ville bakt glutenfritt for å være sikker. Google på glutenfrie kakeoppskrifter, det er masse å velge i :)

Jeg reagerer selv på hvetemel, men det er ikke en allergi, bare en intoleranse. Jeg baker glutenfritt.

Skrevet

men blir det det samme da når det ikke er gluten allergi, men hvetemel allergi?

Skrevet (endret)

Ja det var en viktig detalj :)

Semper mix (skrev litt feil på navnet over her) er det enkel å jobbe med, den enkleste iallfall.

Det finnes to, Semper mix og semper fin mix. Pass på at du tar den som bare heter mix da den har bedre bindeevne (smuler mindre)

Ev. kan du som sakt bruke rød Finax (disse melkekartongene).

Men styr unna Toro kakemiks og melmiks, de smaker ikke bra.

Toro langpannesjokoladekake og begge muffinsmiksene er derimot kjempegode og glutenfrie.

Spelt er forresten hvete, hvis du skulle føle deg fristet til det..

Endret av Frokostquiz
Skrevet

Det er veldig sjelden noen er allergisk mot hvetemel, sikker på at det ikke er glutenallergi (cøliaki)?

Jeg ville bakt glutenfritt for å være sikker. Google på glutenfrie kakeoppskrifter, det er masse å velge i :)

Jeg reagerer selv på hvetemel, men det er ikke en allergi, bare en intoleranse. Jeg baker glutenfritt.

Ja er vel egentlig intoleranse.. men hun det gjelder har kuttet ut alt av hvetemel (stort sett) vet ikke så mye om dette selv, derfor jeg lurer på hva man da evt kan erstatte hvetemelet med...

Skrevet

Om det er hvete og ikke gluten som er problemet, kan du fint bruke spelt. Jeg bruker det i alt (mannen er hveteintollerant) og syns resultatet er bedre enn med hvete faktisk. Men gjærbakst er litt tricky da spelt er tyngre, da må du prøve deg frem litt. Alt annet erstattes 1:1 og det blir som sagt superbra! Er personen allergisk mot gluten må du bruke glutenfrie ting. Resultatet da blir ikke like bra, men du har ikke noe valg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...