Gå til innhold

Dyne eller ikke dyne til spedbarn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var innom IKEA nå, og spurte etter vogndyne. Fikk til svar at de ikke hadde det. De anbefaler å ikke bruke dyne, men heller en sånn pose som de sover i???? Har aldri hørt DET før. Hva gjør dere? Jeg har bare brukt dyner til de andre barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er noen idioter på IKEA, skremte livet av venninnen min og informerte om at dyne kunne medføre krybbedød. Må være opp til hver enkelt om man bruker dyne el pose, vi har brukt begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo helt merkelig ut... Dyne er vel helt vanlig å bruke til babyer?? 12 år siden jeg hadde baby sist, men er vel ikke store forandringen? Har brukt dyne til begge mine barn, og har allerede kjøpt inn dyne til nr 3 :)

Dessuten...skjønner ikke at de som jobber på IKEA kan uttale seg om noe sånt engang?!? De er vel ikke akkurat spesialister innen temaet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede kjøpt dynen til senga, så det blir dynen her igjen. Bare syntes det var en merkelig påstand. Det med krybbedød var grunnen da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pesonlig valg. Jeg spurte det samme spørsmålet da jeg kjøpte babykurv. Den kom med en tynn dyne. Jeg spurte på nettbutik der jeg har kjøpt hvis det var vanlig. De sa at produsenten anbefales å bruke tynn dyne eller mer enn ett tynt teppe for spedbarn siden det er lettere å ta av hvis barnet ble for varm og hun skal forsatt har noe - jeg syns det var lurt fordi jeg blir varm veldig fort under en tykk dyne!

 

Jeg har lest også at du ikke skal legge teppe høyere enn skuldrene til babyen for å unngå at babyen setter den over hodet når det lærer å gjøre dette.

 

En sovepose har klipp som du kan ta av og barnet kan ikke legge det over hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg vet at det i Tyskland er blitt veldig in å bruke sånne soveposer hvor armene kommer ut rett og slett av den grunnen at det hadde blitt påvist en del krybbedødtilfeller fordi barna hadde blitt kvælt under dyna som de hadde sparket over seg selv.

 

Av egen erfaring har jeg blitt veldig glad i soveposene og har bare brukt det til gutten min. Vi hadde en ekkel episode noen dager etter at vi kom hjem fra sykehuset (i en kald Mai-måned) da guttungen hadde sparket av seg dyna og var iskald og småblå. Så vi har sverget til soveposer siden den gang. Da er du uansett sikra at ungen er varm uansett hvor urolig den er. Sånne poser er heller ikke vanskelig å sy selv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha dundyne både i vogga og etterhvert som det blir varmere vogna. Fram til det blir det mannens 30 år gamle saueskinnspose der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en sånn pose-sak på Ikea, skikkelig bomkjøp... trang og stiv under armene, og ikke varm nok UANSETT i forhold til ei dyne! Skal man kle på ungen 3 lag ull inni da? Eller ha dyne i tillegg? Nei, det funka ikke for oss.

 

Sønnen min lå innrulla som en liten burito i ei baby-dundyne ved siden av meg i senga de første 2 månedene. Så ble det sprinkelseng med dundyne. Stapper dyna godt ned mellom madrassen og sprinkelbeskyttelsen, så sparker han den ikke av seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang fikk vi baby i desember. Brukte ikke dyne i vogna i det hele tatt - bare vinterpose - av opplagte årsaker :)

 

I senga brukte vi litt dyne i begynnelsen, men hun ble ofte varm. Hadde ca 17 grader på soverommet. Så hun hadde på seg ullpysj med et mykt, ikke veldig tykt ullteppe over. Da ble hun ikke for varm, og holdt fortsatt varmen hvis hun sparket av seg teppet. Fungerte veldig fint med henne.

 

Nå blir det augustbaby, og ser for meg at det blir dyne i vogna frem tll vinterposen må frem. I senga aner jeg ikke, må bare se det an :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi som jobber på Barnas IKEA har faktisk kursing i IKEAs holdning og standpunkter innen barn- og babysikkerhet og opplæring i dette. IKEA har en sikkerhetspolicy for barnevarer som går ut på at de strengeste reglene som finnes i noe land IKEA har varehus i skal følges globalt. Dvs at om det i California ikke er anbefalt dyne for spedbarn så vil det gjelde i hele verden.

 

Når det er sagt, så anbefales ikke dyne til spedbarn pga kvelningsfare/fare for krybbedød. Det er økt risiko for dette pga dersom en baby får dynen over hodet vil den ikke ha reflekser eller krefter til å dytte den bort. I tillegg er det lett for at en baby kan bli overopphetet under en dyne, og babyer har enda ikke fullt utviklet termostat som regulerer dette. Begge disse faktorene er sikkerhetsrisikoer for babyen og IKEA selger derfor ikke dyner i størrelser beregnet på barn under ett pr.

 

Når dette igjen er sagt, så bor vi i Norge. Som medarbeider på Barnas IKEA og et fornuftig menneske så anbefaler jeg absloutt folk kjøpe dyne til de minste dersom det er snakk om vinterbabyer. Det er for kalt å sove uten dyne i Norge på vinteren. MEN! Da må man kjøpe en dyne som er i spedbarnstørrelse (altså ikke på IKEA)! Det er selsagt også til en hver tid viktig å jevnlig sjekke at barnet ikke har fått dynen over seg eller er for varm, men dette går jeg ut fra at de fleste gjør uansett.

 

Så: for å oppsummere. Sørg for at soveromstempen ligger mellom 16-20 grader, barnet ikke er for varmt eller har noe over ansiktet, så er det helt ok å bruke dyne i Norge, men IKEA har ikke lov å selge det pga sikkerhet.

 

Lykke til =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På IKEA her i USA hvor jeg bor (staten Virginia) selger de både dyner og puter til baby... Ingen av de ansatte her som advarte mot det. Det som der i mot er den store stygge ulven her for tiden er slike "bumpers" som går langs kanten av sprinklene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Vi bruker dyne - fester denne i fotenden med sånne klips, så babyen ikke kan dra den over hodet. Vi har "kaldt" soverom, og pakker dyna opp til halsen på barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...