Gå til innhold

svangerskapspenger og permisjon!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg blir helt ør av nav, og rettigheter og permisjoner og trenger litt hjelp! Håper noen kan svare meg!

Jeg har fått beskjed av sjefen av jeg må søke om svangerskapspenger siden arbeidsplassen ikke kan tilrette for meg. Saken er at jeg de siste 2 månedene har tatt en etterutdanning og derfor har hatt noe permisjon uten lønn fra min faste stilling. Siden svangerskapspengene blir regnet ut fra den siste måneden med lønn så taper jeg på dette, og kommer til å ha utbetalt mindre enn jeg skulle hatt om jeg kunne fortsette i jobb. Dette er greit nok ,og jeg har akseptert at det blir slik. Spørsmålet mitt er hva som skjer når fødselspermisjonen min starter og jeg går over på foreldrepenger? Kommer jeg også da til å tape penger, eller blir disse da utbetalt som den vanlige lønnen jeg skulle hatt på det tidspunktet? Jeg er kommunalt ansatt og arbeidsgiver betaler ut lønnen i permisjonen. Jeg går også opp i annsenitet til sommeren og skulle dermed gått opp i lønn. Får jeg da ikke denne lønnsøkingen før jeg er tilbake i jobb etter permisjonn....? Jeg er i en fast stilling, og har vært det de siste 3 årene. Litt kjedelig å måtte svi for de siste 2 månedene med etterutdanning, særlig hvis det kommer til å gjelde i hele permisjonstiden!

Håper noen kloke hoder her kan hjelpe!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du kommer til å tape på det om du får svangerskapspenger på lavere grunnlag under graviditeten. Snakk med nav. Om det bare er 2 mnd du har hatt lavere inntekt og har fast stilling som du skulle vært tilbake i nå men ikke kan pga fare for fosteret har du kanskje rett på en annen utregning av svangerskapspenger... Ang. lønnsøkning vet jeg ikke, men tror man har rett på denne selv om man ikke kan være i jobb...

Skrevet (endret)

Slik jeg har forstått det på NAV, så kommer det helt an på om etterutdanningen din var ment ferdig ved permisjonsstart.

Det fordi permisjonspengene skal erstatte den inntekten (uten tillegg) du normalt ville hatt om du var i permisjon.

For 5 år siden skulle jeg ut i permisjon, men ventet på en lønnsøkning, som jeg selvfølgelig ville ha med i grunnlaget. Beskjeden fra Nav var da at den inntekten jeg hadde den dagen jeg gikk ut i permisjon var grunnlaget. Det betydde ikke noe om jeg steg i lønn dagen før, bare det ikke var dagen etter. Så jeg tror at det er opp til arbeidsgiver om de vil gi deg lønnsøkningen, og ta tapet på seg selv.

Så slik jeg forstår det så vil du få foreldrepenger ut i fra hva som var ment at du skulle jobbe den dagen du går ut i permisjon.

Endret av Rose -3. troll i 2012

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...