Gå til innhold

5 åring som bare vil ha paprika og gulrot

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor "ille" er det? Han vil ikke ha andre grønnsaker, men disse spiser han med god apetitt. Har gått litt i perioder tidligere med hva han liker og ikke liker....Jeg serverer andre grønnsaker også, og han smaker men liker ikke. er det ok? Paprika og gulrot er vel forholdsvis sunt?

Han er sånn med frukt og, bare eple og pære som gjelder, alt annet er æsj....

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Kjempefint at han spiser de, da! Hvis du vil ha i ham litt grønne grønnsaker også, kan du jo blande dem i sausen etc. I hvit saus er det godt med spinat, og samme i curry, for eksempel. I risen kan du også blande inn hakket spinat eller erter. Hvis du lager potetmos kan du lage den med kålrabi også. Og i supper kan hva som helst skjules om du kjører i food processor.

Skrevet

Kjempefint at han spiser de, da! Hvis du vil ha i ham litt grønne grønnsaker også, kan du jo blande dem i sausen etc. I hvit saus er det godt med spinat, og samme i curry, for eksempel. I risen kan du også blande inn hakket spinat eller erter. Hvis du lager potetmos kan du lage den med kålrabi også. Og i supper kan hva som helst skjules om du kjører i food processor.

Takk for svar! Supre tips det der :) Men praktisk, hvordan gjør du med spinat i hvit saus? har aldri prøvd, så litt usikker. :)

Gjest sug lut
Skrevet

Hvis du bruker frossen spinat hiver du den bare oppi når sausen er ferdig - bruker du frisk gjør du forsåvidt samme, men da lønner det seg å klippe/hakke spinaten, den tar uendelig stor plass først, men blir til ingenting i den varme sausen i løpet av et par minutter.

Evt kan du jo selvsagt kjøre hele greia glatt, men da har du grønn saus...

Skrevet

Lur i han grønnsaker så han ikke merker det, utrolig hva som kan raspes ned i en saus ;)

Jeg rasper mye som ungene ikke merker jeg altså, de liker jo ikke løk heller, men elsker kjøttkakene mine (som jeg har raspet løk i).

Finhakk eller mos grønnsaker å ha i pastasausen f.eks. Lag potetmos og mos inn litt blomkål, kålrot e.l.

Mos frukt og lag is. Bruk slike isformer vi laget saftis i da vi var små, mos bringebær, jordbær, epler, kiwi, melon eller hva som helst og ha i formene før du fryser dem. Du kan også bruke juice eller smoothie kjøpt ferdig på butikken og lage saftis. Garantert godt.

Sønnen min likte ikke jordbær helt til jeg dyppet de i smeltet sjokolade og lot stivne, etter det har han spist jordbær også uten sjokolade. Av og til må man bare lure de til å tørre smake ;)

Skrevet

Har barn i hus som har veldig forskjellige formeninger om hva de liker og hva de ikke liker. Vi pleier å ha endel forskjellige grønnsaker til middag, så de får ta det de vil ha. Men vi varier på kokte, stekte, rå osv. Vi har aldri slike fryste grønnsaksposer, jeg syns ikke de er så gode det gjør heller ikke ungene.

Innimellom har vi grønnsaker i hvit saus, og da får de spist noen grønnsaker med uhell de ikke liker. Noen ganger er det kjempegodt, men sier ikke hva de har spist før etterpå. Og da tørr de å smake på samme grønnsak en annen gang. Den hvite sausen lages tykkere enn saus.

Gratinere grønnsaker i ovnen er også en suksess, når det er ost på så er det jubel i taket uansett hva som er under osten.

Men ungene spiser mye rå grønnsaker og grukt. Jeg lager ett stort fat med oppkuttete grønnsaker og frukt hver dag. Når det er kuttet opp i små staver og biter, og det står lett tilgjengelig kommer de snokende. De smaker på ting de sier de ikke liker, som de ikke har smakt før osv. Noen grønnsaker liker de kokt og noen liker de rå. Men det er faktisk litt morsomt å se ungene når vi har besøk også, for da går snakken om hva som er godt og hva som ikke er godt. De pusher hverandre til å prøve.

Jeg er vokst opp med å nesten ikke spise grønnsaker til middag. Jeg har aldri vært glad i kokte grønnsaker, men rå grønnsaker har jeg vært veldig glad i. Mamma måtte alltid ha en haug med gulrøtter og blomkål i kjøleskapet, for meg og min far satt ofte forran tv med hver vår blomkål i fanget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...