Gå til innhold

Gutt på 3 1/2år som nekter og dusje..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guttungen nekter og dusje.

Hva skal jeg gjøre?

Jeg vasker han med vaskeklut morgen og kveld, så det er jo ikke slik at han lukter eller noe.

Men det virker som han er redd vannspruten, å vi har bare dusj, ikke badekar.

Men jeg føler jeg ikke får vakset håret hans skikkelig. Men jeg kan jo ikke tromp-dusje han, da blir han jo mer redd og skeptisk til dusjen.

Altså, han kan sitte i dusjen, hvis han får spyle seg selv, men må bare ikke nevne at vi skal vaske håret en gang, å vannstrålen skal bare være på føttene og litt på armene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel egentlig bare slik det er, så går det bedre med gradvis tilvenning. Ha en liten bøtte eller noe i dusjen til å væte håret med, evt bare en vaskeklut, på kort guttehår blir det vått nok da. Etter hvert lærer du ham å holde hodet bakover slik at han ikke får så mye såpe og vann i øynene, men det tar gjerne litt tid før han synes det er ok. Jeg pleier gi en liten belønning etterpå, kunne det fungere hos deg? Vi har badekar, men dusjen er så mye raskere, derfor bestikker jeg ungene hvis vi ikke har så god tid.

Skrevet

Det er vel egentlig bare slik det er, så går det bedre med gradvis tilvenning. Ha en liten bøtte eller noe i dusjen til å væte håret med, evt bare en vaskeklut, på kort guttehår blir det vått nok da. Etter hvert lærer du ham å holde hodet bakover slik at han ikke får så mye såpe og vann i øynene, men det tar gjerne litt tid før han synes det er ok. Jeg pleier gi en liten belønning etterpå, kunne det fungere hos deg? Vi har badekar, men dusjen er så mye raskere, derfor bestikker jeg ungene hvis vi ikke har så god tid.

Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Vi brukte jo klistermerkebelønning da han sluttet med bleie, å det fungerte jo kjempebra! Da skal jeg prøve det samme nå ;)

HI

Skrevet

Min 3 åring har også hatt en sånn periode. Nektet plent å dusje.

Men vaske seg må han jo, iom at han bruker nattbleie fortsatt. Jeg jeg har bare plassert han i badekaret og dusjet han. Prøvde en periode å forhandle med han, overtale han uten hell.

Han kan ikke få bestemme absolutt alt, forklarte han at alle må vaske seg, klut er ikke bra nok.

Rare er at som oftest når han da var i gang med å bade/dusje så var det egentlig greit. Han tester jo ut grenser, kommer jo i den alderen der. Men akkurat personlig hyigene er ikke noe han skal få bestemme over.

Nå er han ferdig med å nekte å dusje. Nå prøver han seg på å slippe tannpuss. Det er alltid ett eller annet ;)

Skrevet

Gutten min var også slik til han ble nesten 3,5 år. Var rett og slett redd for vannspruten. Et par turer til badeland var det som kurerte skrekken. Det var rett og slett så gøy med alt vannet og det ble sprutet masse, og han oppdaget at det var jo ikke skummelt likevel. Siden har dusjen vært en morsom opplevelse. Vi har alltid litt god tid og han får mes seg litt leker osv inn, så blir det en positiv ting.

Skrevet

Min søster var slik. Det viste seg at panikken kom av at hun en gang hadde fått vann i øynene. Det var da nok at hun fikk holde en vaskeklut over øynene når vi skulle skylle håret, og et løfte om at hun ikke skulle få vann pver håret og ansikte uten å først ha sakt at det er greit. Kanskje ditt barn også trenger litt medbestemmelsesrett og en klut?

Skrevet

Må ærlig talt innrømme at hadde 3-åringen min nektet å dusje så hadde det blitt dusjing med tvang. Jeg er verdens softeste mamma på mange måter, men jeg diller ikke med ting som alle må gjøre hver dag.

Mange ting unger plutselig ikke vil, vil ikke børste håret, vil ikke vaske hender, vil ikke dusje, vil ikke sitte ved bordet å spise osv osv. Men slike ting kan man ganske enkelt ikke bestemme selv!

Skrevet

Hvis dere har stor nok dusj, så hiv av deg klærne og dusj med ham! :)

Tuppa her er ennå skeptisk til dusjing, så jeg satte meg i dusjen med henne og lot henne dusje meg. Det går greit å dusje henne, så lenge vi gjør det til en lek. Hun dusjer foten min, jeg dusjer foten hennes. Hun dusjer magen min, jeg magen hennes.

Skrevet

Må ærlig talt innrømme at hadde 3-åringen min nektet å dusje så hadde det blitt dusjing med tvang. Jeg er verdens softeste mamma på mange måter, men jeg diller ikke med ting som alle må gjøre hver dag.

Mange ting unger plutselig ikke vil, vil ikke børste håret, vil ikke vaske hender, vil ikke dusje, vil ikke sitte ved bordet å spise osv osv. Men slike ting kan man ganske enkelt ikke bestemme selv!

Joda, hadde gutten trasset så hadde jeg også tvunget han i dusjen. Men det er ikke vanlig trass, han virker faktisk veldig redd! å da ønsker ikke jeg å trompe han inn i dusjen å gjøre det vondt værre, da tror jeg det er bedre å ta ting litt mer rolig :)

HI

Skrevet

Hvis dere har stor nok dusj, så hiv av deg klærne og dusj med ham! smile.png

Tuppa her er ennå skeptisk til dusjing, så jeg satte meg i dusjen med henne og lot henne dusje meg. Det går greit å dusje henne, så lenge vi gjør det til en lek. Hun dusjer foten min, jeg dusjer foten hennes. Hun dusjer magen min, jeg magen hennes.

Ja, vi skal nokk klare å skvise oss inn sammen, så det var ikke dummt :)

Takk!

Skrevet

Hvis du har en litt stor stamp/kasse el. lignende kan du jo sette den i dusjen så kan han bade. Så tar du en liten bøtte og skyller over håret for å vaske det.

Lillebror er 4 1/2 år og han har fremdeles problemer med å vaske håret, han liker det virkelig ikke!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...