Gå til innhold

Sliter med å få i ham medisiner!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og regner med jeg ikke er alene? Gutten har fått alt som går i barnehagen nå: Influensa, øyekatarr og omgangssyke (diare). Han skal ha øyedråper hver 2 timer, 50+50+100ml penicillin, øyesalve om kvelden. Han gjør sterk motstand til alt, men penicillinen er verst syns jeg. Stakkar har jo ikke matlyst grunnet omgangssyken så det er fælt å måtte tvinge i ham den. (trur ikke den er god for magen heller) Og det verste er jo at vi må fortsette i 10 dager med den driten. Og de kunne ikke engang på vise bakteriell infeksjon ved blodprøve...var for sikkerhets skyld siden han var så rød i halsen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke så mye å gjøre med penicillinen, den må liksom inn pokker som..

men jeg når det gjelder øyebetennelsen så høres det for meg ut som dere har fått kloramfenikol dråper+salve. Veldig dumt at leger fortsatt gir dette til barn, da det finnes noe som heter fucitalmic som kun skal gis morgen og kveld. Blir en del mindre jobb det :)

Skrevet

Mulig vi fikk det fordi det var søndag og de hadde det på legevakten (det er et stykke til søndagsåpent apotek). Vi fikk og en litt spesiell penicillin som de blandet der.

Skrevet

Penicillinen smaker antakeligvis høgg (mulig den ikke en gang er tilsatt "smak" om de blandet den på legevakta?), så jeg ville ringt fastlegen og spurt om han kunne få noe annet i stedet. Pass på at du forstår hvor lenge kuren da skal fortsette, det kan være ulik dosering og varighet på ulike typer så om du bytter undervegs så kan det være at kuren blir kortere/lengre.

Du kan evt også be om å få tablettkur i stedet, og blande dette i sjokopålegg, syltetøy eller noe annet som kanskje sklir lettere ned (men helst noe som det ikke gjør så mye om han får avesjon mot etterpå....).

Ellers ville jeg også spurt fastlegen om han faktisk skal fortsette med penicillin om det ikke ble funnet tegn til bakterieinfeksjon, spesielt dersom han ikke har blitt noe særlig bedre (penicillin skal virke fort på vanlige bakterieinfeksjoner). Flott at legevakta er litt "frempå" med behandling, men det kan være lurt å be om ny vurdering når det ikke er åpenbart at det er riktig kur.

Skrevet

Ja, etter en natt med svært høy feber og slapp gutt, måtte det bli en runde til fastlegen igår hvor vi, helt riktig, fikk et annet antibiotikum. Fant først ut at de hadde foreskrevet dobbel dose av det første preparatet (i forhold til hans vekt)! Nå er det heldigvis bare 2x2,5 ml vi skal gi. Stakkar har nesten ikke spist siden søndag. Om han er kvalm av omgangssyke eller medisiner vet jeg ikke, men priser meg lykkelig for at jeg har opprettholdt noe amming, slik at jeg har kunnet øke produksjonen nå som han kun vil ha pupp...

Skrevet

Pupp er gull når ungen ikke vil ha noe annet! De fleste klarer holde på det selv om de har omgangssyke også (morsmelk regnes som "klar væske" i den sammenheng). Det er bare å fullamme så lenge det trengs, så får du heller ta et "minskedøgn" etterpå. God bedring :)

Gjest ♥ JuniGull10 ♥
Skrevet

Fortsatt kvalm? Sønnen vår har hatt to kurer dette året. Det første fikk han Ap----, et eller annet, den ble han fryktelig kvalm av! Han fikk den med søt smak nå sist (Me---, et eller annet). Denne reagerte han ikke på i det hele tatt, men den eneste måten å få lurt den i han var å blande den ut i litt yoghurt..

Du er heldig som fortsatt ammer!

Skrevet

Ja, det var Apocillin vi fikk først. Så fikk vi resept på det du nevner, men det var de tomme for på alle apotek så nå går han på Klacid. Fortsatt ingen matlyst. Spiste kun en Mariekjeks her før idag, men gud så gla jeg ble at han spiste hele 7 små skjeer grøt (med bringebærsyltetøy) for en time siden. Og han var nesten feberfri idag. Har og fått tak i en annen type øyedråper som vi skal ta hver 12 timer. Må være 2 nå som han ikke er så slapp lenger! Ja, jeg er glad for at jeg fortsatt ammer nå! Allikevel, jeg merker godt på ham at han har mistet me vekt. Men sliter litt med tette melkeganger når jeg skal trappe ned, så gruer meg litt til nye runder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...