Gå til innhold

Sikring av barn i bil. Hvordan ville dere løst dette?


Iselilja

Anbefalte innlegg

I morgen skal jeg kjøre fire barn i alderen 6-9 år (en på 6, to på 7 og en på 9) til et idrettsarrangement. Alle barna er ganske små av vekst, bortsett fra den ene 7 åringen, som er omtrent like stor som 9-åringen (ca 130 cm). Alle trenger altså sikring utover vanlig belte.

 

Vi har to biler: En normalstor Saab 9-3 og en relativt stor Jeep Grand Cherokee.

 

I Jeepen har vi koblet ut airbagen. Den har kun topunkts sele i midten bak.

 

Saaben har airbag og trepunkts sele i alle seter.

 

I begge bilene må det benyttes pute i midten bak (vi har en pute, og seter til resten)

 

Hvilken bil ville dere brukt, og hvordan ville dere plassert barna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

eneste muligheten du har er vel saaben? de høyeste kan sitte ved airbag om de sitter på sete, da er de høye nok. Men med mindre du har et spesielt sete så kan du ikke feste i skikkelig i topunktssele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saab

 

Kan man ha barn i sete foran der det er airbag? Setet er naturligvis forovervendt (type Cybex Solution). Liker ikke tanken på å bruke topunktsselen med pute i Jeepen, men er usikker på den airbagen i Saaben (relativt gammel bil, er ikke bare å koble ut selv, må på verksted).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saab

 

Kan man ha barn i sete foran der det er airbag? Setet er naturligvis forovervendt (type Cybex Solution). Liker ikke tanken på å bruke topunktsselen med pute i Jeepen, men er usikker på den airbagen i Saaben (relativt gammel bil, er ikke bare å koble ut selv, må på verksted).

jeg hadde aldri kjørt noen, stor eller voksen, festet i topkt sele...

Hilsen ambulansearbeider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saab

 

Kan man ha barn i sete foran der det er airbag? Setet er naturligvis forovervendt (type Cybex Solution). Liker ikke tanken på å bruke topunktsselen med pute i Jeepen, men er usikker på den airbagen i Saaben (relativt gammel bil, er ikke bare å koble ut selv, må på verksted).

jeg hadde aldri kjørt noen, stor eller voksen, festet i topkt sele...

Hilsen ambulansearbeider...

 

Takk for svar

 

Fant dette på nett:

Barnesete og airbag: Trygg Trafikk fraråder å bruke barnestoler foran i biler med airbag på passasjersiden. Sitter barnet bakovervendt på sitteplass der det er montert kollisjonspute, kan barnet bli drept dersom puten utløses. Også forovervendt sete kan innebære fare. Barn under 12 år, eller barn som er lavere enn 140 cm, bør heller ikke sitte forovervendt på plasser hvor det er montert kollisjonspute. Men må de sitte i forsetet, skal alltid setet stå i bakerste stilling.

Ser ut som det blir galt uansett. Burde egentlig tatt toget med dem, men har en liten jeg må levere i barnehage først, så da rekker vi det ikke. Det beste er kanskje å sette 9-åringen i forsetet i bakerste stilling, og den største 7-åringen på pute bak med trepunkssele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

saab

 

Kan man ha barn i sete foran der det er airbag? Setet er naturligvis forovervendt (type Cybex Solution). Liker ikke tanken på å bruke topunktsselen med pute i Jeepen, men er usikker på den airbagen i Saaben (relativt gammel bil, er ikke bare å koble ut selv, må på verksted).

jeg hadde aldri kjørt noen, stor eller voksen, festet i topkt sele...

Hilsen ambulansearbeider...

 

Takk for svar

 

Fant dette på nett:

 

Barnesete og airbag: Trygg Trafikk fraråder å bruke barnestoler foran i biler med airbag på passasjersiden. Sitter barnet bakovervendt på sitteplass der det er montert kollisjonspute, kan barnet bli drept dersom puten utløses. Også forovervendt sete kan innebære fare. Barn under 12 år, eller barn som er lavere enn 140 cm, bør heller ikke sitte forovervendt på plasser hvor det er montert kollisjonspute. Men må de sitte i forsetet, skal alltid setet stå i bakerste stilling.

Ser ut som det blir galt uansett. Burde egentlig tatt toget med dem, men har en liten jeg må levere i barnehage først, så da rekker vi det ikke. Det beste er kanskje å sette 9-åringen i forsetet i bakerste stilling, og den største 7-åringen på pute bak med trepunkssele.

 

Evt kjøpe en ny pute, og bruke det foran, fremdeles i bakerste stilling. Er det bedre? (Kommer jo lenger bak enn med normalt barnesete, men mister sidebeskyttelsen.)

Endret av Iselilja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...