Gå til innhold

Har en venninne som alltid har skrytt av at ungene hennes sover så lenge om morgenen, men


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Da vi var på ferie med dem, skjønte jeg hvorfor. De ungene henger opp til både 21 og 22 på kvelden (de er under skolealder) og det var liksom ikke mulig å ha en voksensamtale før etter kl 22 da det begynte å stilne.

Da sov de til 9 ca.

 

Vi har alltid lagt ungene mellom 19 og 20 og setter egentlig mer pris på å ha litt stilletid om kveldene, enn vi misliker å stå opp i sju-åtte tiden neste morgen.

 

Det ble ihvertfall en slitsom ferie, siden det var barn rundt oss hele tiden.

 

Dere andre som har barn som sover lenge om morgenen, når legger de seg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig me deg, tiden på kvelden uten unger er viktig!!!

Gutten vår legger seg 19.00 - 19.30 i ukedager, og 19.30 - 20.00 i helgene, han sover til alt i fra 08.30 til 10.30... Og vi klager ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt barn legger seg mellom 19 og 19.30. Ca en halvtime seinere i helgen. Men nå er han 5år. I feriene har vi siste året latt han være våken til rundt klokken 21. Han sover ikke spesielt lenge om morgenen, men er så stor at han ordner seg selv med mat go barnetv i helgene, så mor og far kan sove videre med døren på gløtt. Dette har han gjort siden han var ca 4år :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebror kan sove til 8-9 om han legges til vanlig tid, fra 19.15 på hverdager og til 20.15 på fridager. Vet ikke om det er så lenge for en på 4 1/2 år.

 

Storesøster sov lenge når hun var mindre. Når hun var 1-2 år kunne hun fint sove til mellom 10 og 11.30, uten at hun var veldig sent i seng. La seg ca kl.20.

 

Jeg setter også heller pris på litt kveld enn å få sove til kl.10.

Det er herlig å sette seg med bena på bordet når barna er i seng om kvelden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da vi var på ferie med dem, skjønte jeg hvorfor. De ungene henger opp til både 21 og 22 på kvelden (de er under skolealder) og det var liksom ikke mulig å ha en voksensamtale før etter kl 22 da det begynte å stilne.

Da sov de til 9 ca.

 

Vi har alltid lagt ungene mellom 19 og 20 og setter egentlig mer pris på å ha litt stilletid om kveldene, enn vi misliker å stå opp i sju-åtte tiden neste morgen.

 

Det ble ihvertfall en slitsom ferie, siden det var barn rundt oss hele tiden.

 

Dere andre som har barn som sover lenge om morgenen, når legger de seg ?

 

 

tja.. jeg har jo også alltid "skrytt" av at spesielt det ene barnet sover lenge om morgenen.. Han legger seg kl 18.30 - 19.00 og i helgene får han sove til han våkner. som regel i 9-10 tiden.. han er snart 5 år og har alltid vært slik. men han tar det igjen på dagen, veldig aktiv da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine har vært murmeldyr i 1-2 årsalderen, og har da sovet mellom 12 og 14 timer om natta.

 

Storesøster er nå 4, og sover fra ca. 20 til 7 og lillesøster er 2 og sover fra ca. 19.30 til alt mellom 8 og halv 10. :) Som regel våkner hun i halv 9 tida, men har også slått til med 10-halv 11. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nesten synd på de barna som har blitt "opplært" til å legge seg sent og stå opp sent. Tror de kommer til å slite litt når de begynner på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nesten synd på de barna som har blitt "opplært" til å legge seg sent og stå opp sent. Tror de kommer til å slite litt når de begynner på skolen.

 

 

Det spørs jo hva du mener er sent, det da. Jeg begynner sent på jobb, og trenger ikke levere i barnehagen før 9-halv 10. I tillegg jobber mannen i Nordsjøen, så når han er hjemme, leverer han, om jeg skulle måtte begynne tidligere. Når barna begynner på skolen, starter vel skoledagen omtrent på samme tidspunktet, så jeg ser ikke helt problemet med å la dem få sove til 8-halv 9, eller lenger i helgene, om de skulle ønske det.

 

Etter hvert som skolen begynner tidligere, kan man jo gradvis tilvenne barna å stå tidligere opp, og også legge seg tidligere. Det virker jo litt hysterisk å lære barna å stå tidlig opp, fordi de 10 år seinere skal begynne tidlig på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nesten synd på de barna som har blitt "opplært" til å legge seg sent og stå opp sent. Tror de kommer til å slite litt når de begynner på skolen.

 

 

Det spørs jo hva du mener er sent, det da. Jeg begynner sent på jobb, og trenger ikke levere i barnehagen før 9-halv 10. I tillegg jobber mannen i Nordsjøen, så når han er hjemme, leverer han, om jeg skulle måtte begynne tidligere. Når barna begynner på skolen, starter vel skoledagen omtrent på samme tidspunktet, så jeg ser ikke helt problemet med å la dem få sove til 8-halv 9, eller lenger i helgene, om de skulle ønske det.

 

Etter hvert som skolen begynner tidligere, kan man jo gradvis tilvenne barna å stå tidligere opp, og også legge seg tidligere. Det virker jo litt hysterisk å lære barna å stå tidlig opp, fordi de 10 år seinere skal begynne tidlig på skolen.

Tja, har noen venner som lar barnet legger 9-10 på kveldene på hverdager (barn som går på storbarnsavdeling). De får stå opp når de vil da de ikke har noen bestemt tidspunkt de må kommer på. De får også legger seg når de vil i helgene. Fordi foreldrene synes det er deilig å stå opp sent. sier ikke at alle foreldrene gjør sånn, men bare de jeg kjenner og da tenker jeg jo mitt. Får vel legger til at mor er hjemmeværende, så det blir jo en annen sak....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nesten synd på de barna som har blitt "opplært" til å legge seg sent og stå opp sent. Tror de kommer til å slite litt når de begynner på skolen.

 

 

Det spørs jo hva du mener er sent, det da. Jeg begynner sent på jobb, og trenger ikke levere i barnehagen før 9-halv 10. I tillegg jobber mannen i Nordsjøen, så når han er hjemme, leverer han, om jeg skulle måtte begynne tidligere. Når barna begynner på skolen, starter vel skoledagen omtrent på samme tidspunktet, så jeg ser ikke helt problemet med å la dem få sove til 8-halv 9, eller lenger i helgene, om de skulle ønske det.

 

Etter hvert som skolen begynner tidligere, kan man jo gradvis tilvenne barna å stå tidligere opp, og også legge seg tidligere. Det virker jo litt hysterisk å lære barna å stå tidlig opp, fordi de 10 år seinere skal begynne tidlig på skolen.

Tja, har noen venner som lar barnet legger 9-10 på kveldene på hverdager (barn som går på storbarnsavdeling). De får stå opp når de vil da de ikke har noen bestemt tidspunkt de må kommer på. De får også legger seg når de vil i helgene. Fordi foreldrene synes det er deilig å stå opp sent. sier ikke at alle foreldrene gjør sånn, men bare de jeg kjenner og da tenker jeg jo mitt. Får vel legger til at mor er hjemmeværende, så det blir jo en annen sak....

 

 

Jeg tenker at så lenge barnet sover den mengden det trenger, og sein levering ikke går ut over barnet sosialt, så er dette relativt uproblematisk.

 

Men klart, rutiner må innarbeides før eller seinere, og da må jo barn og foreldre ta den jobben når den blir aktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morn du

Synes nesten synd på de barna som har blitt "opplært" til å legge seg sent og stå opp sent. Tror de kommer til å slite litt når de begynner på skolen.

 

 

Det spørs jo hva du mener er sent, det da. Jeg begynner sent på jobb, og trenger ikke levere i barnehagen før 9-halv 10. I tillegg jobber mannen i Nordsjøen, så når han er hjemme, leverer han, om jeg skulle måtte begynne tidligere. Når barna begynner på skolen, starter vel skoledagen omtrent på samme tidspunktet, så jeg ser ikke helt problemet med å la dem få sove til 8-halv 9, eller lenger i helgene, om de skulle ønske det.

 

Etter hvert som skolen begynner tidligere, kan man jo gradvis tilvenne barna å stå tidligere opp, og også legge seg tidligere. Det virker jo litt hysterisk å lære barna å stå tidlig opp, fordi de 10 år seinere skal begynne tidlig på skolen.

 

Med det du skriver her, mener du at du leverer barna i barnehagen fra 0900-0930? og at skolen begynner på samme tidspunkt? Er dette noe du vet eller noe du tror?

Her hvor vi bor, og mange andre steder, begynner skolen forholdsvis tidlig- 0815 på skolen der mine barn går. Og det er i 1. trinn og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da vi var på ferie med dem, skjønte jeg hvorfor. De ungene henger opp til både 21 og 22 på kvelden (de er under skolealder) og det var liksom ikke mulig å ha en voksensamtale før etter kl 22 da det begynte å stilne.

Da sov de til 9 ca.

 

Vi har alltid lagt ungene mellom 19 og 20 og setter egentlig mer pris på å ha litt stilletid om kveldene, enn vi misliker å stå opp i sju-åtte tiden neste morgen.

 

Det ble ihvertfall en slitsom ferie, siden det var barn rundt oss hele tiden.

 

Dere andre som har barn som sover lenge om morgenen, når legger de seg ?

når vi er på ferie så er ungene oppe til vi går inn for kvelden. kveldsunderholdningen i feks syden er jo ikke slutt før 23 ca. å vi har vært på barnehoteller... skattejakt kl22 o.l ... så hos oss koser vi oss sammen hele dagen og kvelden, og legger oss stort sett likt,,, trenger ingen voksentid på ferie jeg, da er det familien samlet som gjelder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det spørs jo hva du mener er sent, det da. Jeg begynner sent på jobb, og trenger ikke levere i barnehagen før 9-halv 10. I tillegg jobber mannen i Nordsjøen, så når han er hjemme, leverer han, om jeg skulle måtte begynne tidligere. Når barna begynner på skolen, starter vel skoledagen omtrent på samme tidspunktet, så jeg ser ikke helt problemet med å la dem få sove til 8-halv 9, eller lenger i helgene, om de skulle ønske det.

 

Etter hvert som skolen begynner tidligere, kan man jo gradvis tilvenne barna å stå tidligere opp, og også legge seg tidligere. Det virker jo litt hysterisk å lære barna å stå tidlig opp, fordi de 10 år seinere skal begynne tidlig på skolen.

 

Jøss, det var lite innsikt om skolen dette, hehe... For det første begynner barna på skolen som 5-6-åringer, ikke som 10-åringer ;) For det andre begynner vel de aller fleste skoler dagen sin rundt 8.30. Det kan med andre ord bli litt hektisk dersom du skal la dem sove til 8-8.30 da...

 

Men ellers så ser ikke jeg helt problemet med at du lar dem ham den døgnrytmen de har nå. Det tar nå ikke så mange uker å snu dem til en annen døgnrytme når de begynner på skolen, og det kan du jo ta da. De fleste forskyver jo uansett døgnrytmen litt i skoleferiene der barne gjerne er senere oppe, men også sover litt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er B mennesker hele gjengen her, så det bare faller naturlig at det blir ganske sent etterhvert i feriene. Selv om jeg legger ungene før åtte om kvelden, sovner de ikke før en del senere. Og er det noe jeg ikke gidder så er det å skru på vekkerklokke i feriene for å få de tidlig opp om morgenen. Skolen her begynner 08.15, bussen går før 07.30. Klarer det helt fint, så nei, vi sliter ikke når ungene starter på skolen.

 

Noen står opp tidlig, noen står opp sent. Jaja.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nesten synd på de barna som har blitt "opplært" til å legge seg sent og stå opp sent. Tror de kommer til å slite litt når de begynner på skolen.

 

 

Det spørs jo hva du mener er sent, det da. Jeg begynner sent på jobb, og trenger ikke levere i barnehagen før 9-halv 10. I tillegg jobber mannen i Nordsjøen, så når han er hjemme, leverer han, om jeg skulle måtte begynne tidligere. Når barna begynner på skolen, starter vel skoledagen omtrent på samme tidspunktet, så jeg ser ikke helt problemet med å la dem få sove til 8-halv 9, eller lenger i helgene, om de skulle ønske det.

 

Etter hvert som skolen begynner tidligere, kan man jo gradvis tilvenne barna å stå tidligere opp, og også legge seg tidligere. Det virker jo litt hysterisk å lære barna å stå tidlig opp, fordi de 10 år seinere skal begynne tidlig på skolen.

 

Med det du skriver her, mener du at du leverer barna i barnehagen fra 0900-0930? og at skolen begynner på samme tidspunkt? Er dette noe du vet eller noe du tror?

Her hvor vi bor, og mange andre steder, begynner skolen forholdsvis tidlig- 0815 på skolen der mine barn går. Og det er i 1. trinn og.

 

Hehe, tro mer en vet. Men sjekka nettopp, og de begynner halv 9. :) Så da må legge- og stå-opptid justeres med ein halvtimes tid, for mitt vedkommende. Det tror jeg nok skal gå fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hva du mener er sent, det da. Jeg begynner sent på jobb, og trenger ikke levere i barnehagen før 9-halv 10. I tillegg jobber mannen i Nordsjøen, så når han er hjemme, leverer han, om jeg skulle måtte begynne tidligere. Når barna begynner på skolen, starter vel skoledagen omtrent på samme tidspunktet, så jeg ser ikke helt problemet med å la dem få sove til 8-halv 9, eller lenger i helgene, om de skulle ønske det.

 

Etter hvert som skolen begynner tidligere, kan man jo gradvis tilvenne barna å stå tidligere opp, og også legge seg tidligere. Det virker jo litt hysterisk å lære barna å stå tidlig opp, fordi de 10 år seinere skal begynne tidlig på skolen.

 

Jøss, det var lite innsikt om skolen dette, hehe... For det første begynner barna på skolen som 5-6-åringer, ikke som 10-åringer ;) For det andre begynner vel de aller fleste skoler dagen sin rundt 8.30. Det kan med andre ord bli litt hektisk dersom du skal la dem sove til 8-8.30 da...

 

Men ellers så ser ikke jeg helt problemet med at du lar dem ham den døgnrytmen de har nå. Det tar nå ikke så mange uker å snu dem til en annen døgnrytme når de begynner på skolen, og det kan du jo ta da. De fleste forskyver jo uansett døgnrytmen litt i skoleferiene der barne gjerne er senere oppe, men også sover litt lenger.

 

 

Hehe, nå synes jeg du er litt nedlatende! Men greit, skolen begynner klokka halv 9 når de går i første klasse, og når barna blir litt eldre, begynner den enda tidligere. Klokka 08.05 for å være nøyaktig, i alle fall på den videregående skolen der jeg jobber. Grunnen til at jeg da skrev "om 10 år", var at jeg tenkte lenger fram i tid enn på småskolen.

 

Som jeg også skrev; jeg leverer per i dag i 9-halv 10 tida. Når barna begynner på skolen, må jeg levere halv 9. Så da blir det en justering med en halvtime-times tid. Men når de blir eldre, må de altså stå enda tidligere opp, men jeg gidder ikke rydde grunnen for noe som er aktuelt om først 10-12 år. See?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hehe, nå synes jeg du er litt nedlatende! Men greit, skolen begynner klokka halv 9 når de går i første klasse, og når barna blir litt eldre, begynner den enda tidligere. Klokka 08.05 for å være nøyaktig, i alle fall på den videregående skolen der jeg jobber. Grunnen til at jeg da skrev "om 10 år", var at jeg tenkte lenger fram i tid enn på småskolen.

 

Som jeg også skrev; jeg leverer per i dag i 9-halv 10 tida. Når barna begynner på skolen, må jeg levere halv 9. Så da blir det en justering med en halvtime-times tid. Men når de blir eldre, må de altså stå enda tidligere opp, men jeg gidder ikke rydde grunnen for noe som er aktuelt om først 10-12 år. See?? :)

 

Du fikk med deg blunkefjeset etter 10 år kommentaren, ikke sant? ;)

 

Men det siste du skrev var jo akkurat det samme jeg skrev på slutten. Les det en gang til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå synes jeg du er litt nedlatende! Men greit, skolen begynner klokka halv 9 når de går i første klasse, og når barna blir litt eldre, begynner den enda tidligere. Klokka 08.05 for å være nøyaktig, i alle fall på den videregående skolen der jeg jobber. Grunnen til at jeg da skrev "om 10 år", var at jeg tenkte lenger fram i tid enn på småskolen.

 

Som jeg også skrev; jeg leverer per i dag i 9-halv 10 tida. Når barna begynner på skolen, må jeg levere halv 9. Så da blir det en justering med en halvtime-times tid. Men når de blir eldre, må de altså stå enda tidligere opp, men jeg gidder ikke rydde grunnen for noe som er aktuelt om først 10-12 år. See?? :)

 

Du fikk med deg blunkefjeset etter 10 år kommentaren, ikke sant? ;)

 

Men det siste du skrev var jo akkurat det samme jeg skrev på slutten. Les det en gang til :)

 

 

Joda, det var derfor jeg lo og smilte tilbake! :)

 

Og jeg fikk med meg det som sto, og er enig. Ville bare presisere hva jeg egentlig mente, sånn at det ikke framstår som om jeg er heeelt virkelighetsfjern. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...