Gå til innhold

Sen grovmotorisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen tar seg tid til å lese og svare på innlegget.:)

Noen andre som er litt sene grovmotorisk? Vet at alle er forskjellige, men nå begynner det egentlig å bli litt stressende. Vi har en gutt på snart 10 1/2 mnd som åler seg frem. Han har aldri vært oppe i krabbestilling egentlig, det hender han klarer bittelitt viss han prøver å komme over beina mine når vi sitter på gulvet, men så snart han er over foten går han i bakken og ner i ålestilling igjen. Han kommer ikke opp i sittende selv heller. Vi var hos kiropraktor, og han fant ingen låsninger, med unntak av den ene hofta som sto litt høyere opp en den andre. Vi var på røntgen og venter svar på denne de nærmeste dagene. Han begynner i barnehagen i mai, og føler egentlig at han må kunne sitte selv før han begynner der, han er ikke i nærheten av å komme seg opp, har egentlig ikke balansen inne. Noen andre som strever og har noen tips?

Vi har en datter som gikk stødig med gåvogn og klatra opp på bord osv. når hun var 10 mnd, så dette er egentlig ganske uvant:)

Bør de leke og utforske mest på egenhånd, eller er det fordel å være med i leken for at de skal utvikle seg? Min gutt liker egentlig veldig godt å leke alene, men noe nytt grovmotorisk har vel egentlig ikke skjedd siden 31.12. (da lærte han å åle).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du skal være bekymret jeg. Mitt barn krabbet ikke (nei vi lærte henne ikke å gå eller å sitte før hun klarte det selv).

Om han åler, så har han jo grovmotoriske evner som er i utvikling.

Barn som ikke kan gå er også velkommen i barnehagen. Alt mellom 9 og 18 mnd er innenfor normalen når det gjelder å lære å gå.

å leke med barnet stimulerer på så mange vis, så det er nok lurt å gjøre det, om ikke hele tiden, så innimellom.

Skrevet

Syns ikke sønnen din var så veldig treg.

Og ålingen kan forsinke krabbingen litt. Her så begynte min gutt med åling når han var 4,5mnd, men han krabbet ikke før han var rundt 10,5 mnd.. Han gikk opp i krabbestilling, men gikk ned for å åle seg nr han ville fremover. Hva sier hs da? Tror jeg ville slappet av foreløpig, men kanskje tilrettelagt for at han kanskje ville krabbe da.

De bør leke og utforske på egenhånd, men man kan fint leke med dem og. En god blanding er vel det beste. :)

Skrevet (endret)

Hs sier vel at han ikke er blant de kjappeste, men er vel innenfor normalen likevel. :)

Det som bekymrer mest er at han aldri er oppe i krabbestilling. For tenker at det må komme før de kan sette seg opp?!?

Men tenker at om han ikke sitter når han begynner i barnehagen, så er det ikke veldig praktisk å måtte åle seg rundt når de er ute;)

Vet at vi ikke skal sammenligne unger, men det er jammen ikke lett når han har ett søskenbarn som er akkurat 1 veke eldre og både krabber, setter seg opp, reiser seg opp og går langs møbler.

Prøver å la være å tenke for mye på dette, men det er jammen ikke lett:)

Endret av Dagfrid
Skrevet

Gutten min har ålet seg frem siden han var cirka 7 mnd, og det er nå først når han er snart 11 mnd at han har begynt å krabbe littegrann. Han har begynt å reise seg ved møbler og slikt, men han setter seg ikke opp selv uten å komme seg på knærne først. Det meste har skjedd ila de siste ukene, så når det skjer så skjer det fort :-) Jeg har aldri tenkt på at han er treg, han tar det bare i sitt eget tempo.

Gjest Husfrua
Skrevet

Ser ikke på dette som noe å bekymre seg for:-) Husk at det skjer mye i denne tiden. Datteren min krabbet aldri og begynte ikke å gå før hun var 15 måneder. Men hun var ikke treg av den grunn. I min bhg har vi de aller minste i vogn eller så sitter vi med de på bakken. I allefall nå som det er kaldt. Ellers er det like stas å åle seg i gjørma som å sitte eller gå:-)

Skrevet

Mange barn setter seg ikke opp før det er nærmere året. Tror det er ganske normalt, det utviklingsnivået sønnen din er på. Og husk, mye kan skje innen mai, så jeg hadde prøvd å ikke bekymre meg for mye for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...