Gå til innhold

Øyebetennelse


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med deres barnehager, forholder de seg til folkehelseinstituttets anbefalinger når det gjelder øyebetennelse? Jeg fikk ikke levere barnet i dag, da hun er litt rød og hoven på øyet. Ikke noe puss. Har nå vert hos legen og fått salve, men hun mente at det strengt tatt ikke var nødvendig.

Folkehelseinstituttet sier jo at så lenge de ikke har kraftig øyebetennelse med mye puss, så er det ingen grunn til å holde de hjemme. Er det bare hos oss de er så strenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette lurer jeg også litt på. Har en jente som er hvoen på ene øye, men ennå ikke rød eller puss. Men får en alltid dråper eler salve for øyebetennelse da? Når hun var liten og hadde det, så fikk hun jo ingenting med legen....det måtte bare gå over av seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får faktisk ikke allti salve eller dråper, jeg har opplevd begge deler. De gangene det ikke har spydd ut med puss har legen sagt at dette går over av seg selv, mens de gangene det er synlig at det kommer puss hele tiden har jeg fått dråpe og salve. Barnehagene har i bunn og grunn ikke lov å nekte barnet ditt i bhg ved øyebetennelse, det er de nyeste retningslinjene, så sant det ikke står noe spesifisert i virksomhetsplan e.l. Men det smitter jo fort, så om man har mulighet er det jo griet å holde barnet hjemme slik at ikke hele avdelingen får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg var det annerledes. Jenta våknet med gjenklistret øye. Hun hadde hatt mye puss nå og da. Gikk til legen og han sa at så lenge øyet ikke var rødt, trengte vi ikke salve. Fikk med resept i tillfelle det ble rødt over helgen. Han sa det var ikke noe problem å gå i bhg. Siden frøkna ikke hadde feber, nedsatt allmenntilstand gikk vi i bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.lommelegen.no/artikkel/%C3%B8yekatarr

 

Der står det litt om det. Men da er jo det spårsmålet - hvordan foreldra skal vite om det er virus eller bakteriell øyekatarr. Må jo bety at man må til legen når man oppdager det.

Og ja, det smitter noe voldsomt. Jeg jobber selv i bhg, og jeg får dette hele tida.

De fleste foreldra er nok forståelsesfulle og drar til legen med ungen når det blir oppdaga. Men jeg har vært borti ei en gang som var illsint at hun måtte hente ungen bare på grunn av noe sånt!!!! Og dette var før mange årsida, når det var ikke lov å gå i bhg med øyekatarr :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også litt på. Har en jente som er hvoen på ene øye, men ennå ikke rød eller puss. Men får en alltid dråper eler salve for øyebetennelse da? Når hun var liten og hadde det, så fikk hun jo ingenting med legen....det måtte bare gå over av seg selv

 

Her får vi faktisk alltid salve, men det er nok fordi at legene vet hvor håpløse barnehagene er. Er nesten så jeg hører hvor legen sukker når vi kommer inn med øyebetennelse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...