Gå til innhold

Hvor dum har jeg vært?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en samboer og vi har små barn sammen. Han står som eneste eier av huset vi bor i. Det har en takst på 1,2 mill (ja vi bor på landet).

Vi har et felles boliglån (begge to står som lånetakere). Dette lånet er på ca. 900 000. Nå skal jeg gå fra ham. Hva skjer? Vil legge til at det er jeg som har betalt avdraget på lånet stort sett alene alle årene vi har bodd sammen. Det har bare blitt sånn siden jeg har høyest inntekt. Vet ikke om det spiller noen rolle. Ellers har vi hatt felles økonomi. Den som har hatt penger har betalt om noe skulle kjøpes inn eller regninger skulle betales. Noen som har peiling på økonomi her (noe jeg obviously ikke har), som kan svare meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange i dag vil vel regne et lån på 900.000 for ganske lite, men hvis du har kontoutskrifter eller annet som viser at du har betalt ned på lånet, kan kanskje det bety noe?

Så lenge du bodde i hans bolig, måtte du enten betale regninger, mat eller klær. Om du da ikke skulle bo helt gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står ikke som eier av huset fordi han kjøpte det før vi ble sammen. Jeg flyttet inn noen år seinere. Også skulle vi refinansiere lånet. Da måtte jeg stå som lånetaker for at vi skulle få lov til det. Jeg står ikke som eier for at hvis jeg skulle gjort det måtte jeg kjøpt meg inn. Alstå betalt dokumentavgift eller hva det heter på mange tusen. Og det tok jeg meg ikke råd til. Planen var at vi skulle ordne samboerkontrakt, men det fikk vi aldri somlet oss til.

 

Jeg vet det er en selvfølge at jeg skulle betale regninger, og ikke bo gratis. Men spørsmålet mitt er: Har jeg noen rettigheter i forhold til boligen? Eller kan han bare kaste meg ut og forlange at jeg betaler lånet på 450 000 likevel? Det kommer jo fram i nettbanken at det er jeg som har betalt de fleste avdraga på boliglånet. Og jeg vet at et lån på 900 000 ikke regnes som stort i dag. Men jeg blir jo nødt til å etalbere meg på nytt, og regner det som ganske umulig å få nytt boliglån om jeg sitter på et lån til en bolig som jeg ikke har noen rettigheter til. Om dere skjønner hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også flaut lite om økonomi, men kan du ikke kontakte banken din og høre? De har sikkert noen eksperter som kan hjelpe deg. Ser for meg i værste fall at han sitter igjen med hele huset, og du med halve lånet (men jeg er helt på bærtur i økonomi, så håper ikke det er så ille).

Har du og samboeren din avtalt å flytte fra hverandre? Er det et bittert brudd, eller er han typen til å lage bøll? Vil tro at hvis han er fornuftig og "normalt hyggelig" vil han ikke at du skal sitte igjen uten noe som helst. Kanskje dere kan skrive halvparten av huset/verdiene over på deg før dere flytter fra hverandre? Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kommer til å bli veldig bitter. Vi har ikke avtalt noe enda. Jeg må finne ut hvordan jeg ligger an økonomisk før jeg sier til han at jeg ikke vil mer. Vi har hatt et veldig dårlig forhold i det siste. Jeg har holdt ut en stund pga barna. Men nå orker jeg ikke mer. Takk for lykkeønskninger. Jeg trenger det i dag.

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det kan bevises at du har betalt avdrag på lån (via kontoutrdag, eller "fra konto" på nedbetalingene på lånet) så tror jeg at du i det minste kan få fratrekk på det du har betalt i AVDRAG på lånet. For om du betaler 9000 i måneden,er kanskje bare 1200 avdrag, resten renter..Og da et det disse 1200 du får trukket fra på din andel av lånet når dette fordeles. Er dere gode venner og har felles barn ville jeg uansett gjort det som blir best for dere BEGGE:. Så da ville jeg tenkt DERE sitter med hus til 1,2 mill og lån på 900 000. Nettoformue på 300 000 m.a.o. Det vør mannen greie fint og sitte med alene, og du bør derfor kunne bryte ut uten gjeld,- men da ei heller med noe formue, om du ikke har oppsparte penger.

 

Eventuelt så kan han betale deg ut med 150 000 for din andel av "Nettoformuen" for at du skal ha oppstartkapital.

 

Alt avhenger av din og hans lønn. Hvor mye gjeld kan dere dekke opp og muligheten din til og skaffe deg leilighet/hus som enelånetaker der dere bor.

 

Skal han være vanskelig så tror jeg desverre at du må dele på lån og han sitter med hus,- og resten må taes gjnneom forliksråd/advokat......I beste fall kan du greit få fratrekk på "din gjeld" på avdrag du kan bevise.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på det #5 sier. Logikk tilsier at om du sitter med halve lånet i huset, burde du også eie halve huset..

Forøvrig vet jeg lite om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde vært kynisk, fikset samboerkontrakt og sørget for at jeg var deleier i huset før jeg pakket sekken og dro - og heller holdt ut i 6 mnd til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kommer til å bli veldig bitter. Vi har ikke avtalt noe enda. Jeg må finne ut hvordan jeg ligger an økonomisk før jeg sier til han at jeg ikke vil mer. Vi har hatt et veldig dårlig forhold i det siste. Jeg har holdt ut en stund pga barna. Men nå orker jeg ikke mer. Takk for lykkeønskninger. Jeg trenger det i dag.

 

Hi

 

Da ville jeg ha holdt ut litt til og sett hva som kan ordnes. Ta kontakt med bank eller advokat og hør hvilke rettigheter du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens.

 

Jeg innser at jeg må snakke med "profesjonelle" om dette. Men det blir vanskelig for meg. Føler meg så alene. Mannen er i mange tilfeller en hyggelig kar og regnes som snill av de fleste. Men jeg har sett andre sider av han. Og er redd for at han setter seg fullstendig på bakbeina. Trur han vil tvilholde på forholdet vårt, for å beholde fasaden. Han har tidligere truet med forskjellig (ikke vold mot meg eller noe sånt da, men fæle ting) om jeg skulle gå fra ham. Det har skjedd et par veldig ydmykende ting nå som gjør at jeg ikke holder ut den tida det tar å få fiksa samboerkontrakt. Men er det noen som vet på hvilken måte en samboerkontrakt ville hjulpet meg i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Det er en ting jeg faktisk ikke skjønner her: Hvordan fikk du LOV å bli låntaker i et lån på 900.000 uten at banken tok sikkerhet i noe som er ditt også? For hvis sikkerheten er i huset (som står i hans navn på papiret), så betyr det jo at i det øyeblikk du nekter å betale mer, vil de kreve huset solgt og få inn sine penger (normalt sett i alle fall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt at du ikke skal fortsette å betale på et lån etter at du har flyttet ut av boligen hans. Men det må kanskje ordnes opp i med banken igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Husfrua

Hei!

 

Jeg har vært borti nesten det samme,men jeg eide halvparten av huset. Jeg endte nesten i rettsak ettersom vi ikke blei enige om hvordan fordelingen skulle være. Men ettersom jeg forsto gjennom advokaten min har man veldig store rettigheter selv uten at man er eier av en bolig så lenge man bidrar.Og utifra det jeg kan lese fra innlegget ditt så vil jo banken ha opplysninger om at du faktisk har bidratt. Vil råde deg til å snakke med en advokat og høre hvordan saken stiller seg. Det må du nok uansett gjøre ved et eventuelt brudd for å sikre dine egne interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Det er selvsagt at du ikke skal fortsette å betale på et lån etter at du har flyttet ut av boligen hans. Men det må kanskje ordnes opp i med banken igjen.

 

Ja, du må nok la man overta hele gjelda igjen. Og vil han ikke det, må han jo selge for å løse den inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest svarene du har fått. Vil bare tipse deg om at om du er NAF medlem så får du en time gratis med rådgivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest svarene du har fått. Vil bare tipse deg om at om du er NAF medlem så får du en time gratis med rådgivning.

 

Samme om du er medlem i LO og underorganisasjoner der, som eks Fagforbundet.. :)

Det er og en Justjeneste fra Oslo tror jeg, med jusstudenter som tar oppdrag gratis eller veldig billig. Jusbuss tror jeg de heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, siden du spør. Dette er vel kroneksempelet på hva man IKKE skal gjøre...

 

Men lykke til! Håper du får det du i alle fall moralsk sett har rett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har tid eller energi til å gjøre annet, så ring iallfall til en bank, eller banken din (aller helst), de vet helt sikkert litt om emnet. Du kan godt ringe litt anonymt uten å presentere deg noe spesielt eller snakke med rådgiveren deres eller noe, hvis du føler det er ekkelt, og bare spørre om et generelt spørsmål og spør om dette du lurer på.

 

Selv om du sikkert aller helst burde ringt en advokat og fått klarhet i dette først. Gjerne "holdt ut" litt til. Men bedre med banken enn ingen. De vet jo sikkert noe av det du lurer på.

 

Er alternativet at du går uansett så har det jo ikke så mye å si, så får det bare bli som det blir, men sørg for å kom deg ut av lånet raskest mulig, om ikke annet.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i en rettsak og fordi vi ikke hadde samboerkontrakt så hadde jeg ingen rettigheter.

Hvis du har en jobb så kan det hende de har gratis advokathjelp. Han kan sette opp en samboeravtale for dere og gi deg flere råd.

Banken kan også gi deg en samboeravtale. Du kan også printe ut en fra nettet.

Du sier til samboeren din at du ønsker at dere skal skrive en samboeravtale og spør om han eller du skal få printet ut en fra nettet. Så avtaler dere en dag dere skal fylle den ut.

Få en avtale nedskrevet før du ymter frampå at du vurderer å gå fra han.

Husk at du har INGEN rettigheter uten samboeravtale. Jeg hadde betalt over 500 000 mer enn han som jeg ikke hadde krav på pga at vi ikke hadde en samboeravtale. Har man ikke en avtale så kan den andre betale alt uten å få igjen en krone.

 

I samboeravtalen så bør deler av det du har betalt være en slags husleie og resten bør du få igjen. Du kan også skrive at resten skal være din egenkapital når du kjøper deg inn i boligen. Dette kan jo også roe samboeren din ned når han får inntrykk av at du ønsker å kjøpe deg inn.

 

Hvis det skulle bli dere framover alikevel så ville jeg kjøpt meg inn å trukket fra det du har betalt til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...