Gå til innhold

Er jeg den onde stemoren i dag?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er hjemme med stesønnen min på elleve år. Han er utrolig lat av seg, og blir alltid dårlig hvis vi ber ham om noe. Enten har han vondt i hodet, mageknip eller vondt i en fot.

Jeg er gravid og har skikkelig vondt i bekkenet. De tre første månedene av svangerskapet var jeg kvalm hele dagen, hver dag. Kastet bare opp ca fem dager, men kvalmen var der konstant!

 

Så ber jeg stesønnen min om å hjelpe meg med å tømme oppvaskmaskina, sette inn skitne kopper og tørke litt støv. Da er han selvfølgelig dårlig. Han har tårer i øynene fordi han er så kvalm sier han. Jeg svarer med at jeg gikk og var kvalm hver dag i tre måneder, men at jeg likevel var på jobb og gjorde husarbeid. Da kan han hjelpe meg i en halv time slik at jeg slipper å ødelegge bekkenet mitt enda mer.

 

Hva synes dere? Bør jeg ha mer medlidenhet dersom han virkelig er syk? Har litt vanskelig for å tro på ham også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest amandine

Du kommer helt sikkert lenger med en litt hyggeligere vri.. Og hvis han kaster opp føler du deg ordentlig og velfortjent råtten om du ikke er litt mildere.

Prøv å gjøre det positivt! Sett deg på en stol og bli med. Du løfter ut av oppvaskimaskinen, han setter i skapet.

Du er voksen og det stilles faktisk andre krav til deg, både som frisk og som syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hjemme med stesønnen min på elleve år. Han er utrolig lat av seg, og blir alltid dårlig hvis vi ber ham om noe. Enten har han vondt i hodet, mageknip eller vondt i en fot.

Jeg er gravid og har skikkelig vondt i bekkenet. De tre første månedene av svangerskapet var jeg kvalm hele dagen, hver dag. Kastet bare opp ca fem dager, men kvalmen var der konstant!

 

Så ber jeg stesønnen min om å hjelpe meg med å tømme oppvaskmaskina, sette inn skitne kopper og tørke litt støv. Da er han selvfølgelig dårlig. Han har tårer i øynene fordi han er så kvalm sier han. Jeg svarer med at jeg gikk og var kvalm hver dag i tre måneder, men at jeg likevel var på jobb og gjorde husarbeid. Da kan han hjelpe meg i en halv time slik at jeg slipper å ødelegge bekkenet mitt enda mer.

 

Hva synes dere? Bør jeg ha mer medlidenhet dersom han virkelig er syk? Har litt vanskelig for å tro på ham også...

 

Ja, om han virkelig er syk burde du ha medlidenhet med ham. Han er jo bare 11 år og kjempekvalm, spiller ingen rolle om du gikk på jobb i 3 mnd når du var kvalm, han er et barn.

Om han lyver er det en annen sak, men det vet ikke jeg noe om:)

 

Støvtørking og skitne kopper er ingenting å ødelegge bekkenet sitt for og kan vente til mannen din kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han faktisk er syk skal han slippe slikt syntes jeg. Men om dette er noe han kommer med her gang du ber han om å gjøre noe. Og du vet at han ikke er syk men later som for å slippe unna skal du ikke ha dårlig samvittighet for å forlange at han gjøre litt. Han er tross alt 11 år.

Det er klart om han har lært at å klage på vondt noe sted gjør at han slipper å gjøre noe så vil han jo bare fortsette med det.

Og ingen har vondt av å hjelpe til litt hjemme. Bare en bjørnetjeneste og ikke forlange litt av barna, enten man er stemor eller mamma :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg også mener. Det er umulig å vite om han er syk, så da tenker jeg at han kanskje lærer at det ikke er lurt å spille syk. Uansett om han er syk nå eller ikke. Det er jo ikke snakk om mye arbeid. Når han er ferdig skal han få legge seg nedpå og hvile, så ser jeg hvor syk han virkelig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i huset er det jobben til mine stebarn (9 og 13) å rydde ut av oppvaskmaskinen hver gang den er ren, ta ut søpla, støvsuge gangen og trappa og rydde rommene sine. Jeg var sykemeldt i 3 mnd pga bekkensmerter og i den perioden fikk jeg masse hjelp av stebarna mine (de var da 8 og 12). Pappaen deres satt seg ned sammen med barna (og meg) og vi fortalte at jeg hadde kjempe vondt og ikke klarte alt det jeg klarte før, og at vi ville bli kjempe glade om de hjalp litt ekstra til hjemme. Nå skal det sies at jeg har veldig snille stebarn som hjelper til hjemme om de blir bedt om det (noen ganger med litt sutring, og aldri uten å bli minnet på hva som er jobbene deres). I den perioden jeg hadde vondt var jeg kjempe nøye med å rose dem hele tiden, og fortalte hvor utrolig mye bedre jeg hadde det fordi de var der og hjalp meg. Hos oss fungerer positive forsterkninger veldig bra (samme måte som jeg har trent hunden;-)). Barna lyser opp hver gang de får ros, og de ser på det å få kos som belønning. Så etter de hadde hjulpet meg satte vi av tid til at de fikk kos på ryggen av meg, eller jeg leste bok for dem. Mannen min hadde ikke mulighet til å ta seg ferie den sommeren jeg var høygravid, så jeg var alene hjemme hver dag de fire siste ukene med hans barn. Jeg har aldri gitt så mye ros og klødd så mye på ryggen, også for ting jeg mente var en selvfølge at de gjorde, men det gjorde at vi kom nærmere hverande og de var kjempe stolte over å gjøre livet så bra for meg!

 

Jeg ville fortalt hvor glad du ville blitt over at han var flink til å hjelpe deg. Og hvor mye bedre du og babyen har det om han hjelper til. Og når pappaen kommer hjem burde dere kanskje sette dere ned og finne noen oppgaver som kan bli faste jobber. Og om du ikke får han til å hjelpe deg får mannen din gjøre jobben når han kommer hjem. Får du vondt har du gjort for mye og det blir bare verre! Viktigste er at du ikke har vondt!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Ble nesten litt komisk her nå.

Etter å ha lest svarene her inne bestemte jeg meg for å la ham slippe støvtørking. Dette sa jeg ingen ting om til ham. Jeg sa bare at når han var ferdig kunne han gå og legge seg litt slik at han kunne bli bedre. Da gikk det sikkert opp for ham at han ikke får besøke kompiser eller spille data, for etter at jeg hadde gått opp i 2. etasje ropte han at han hadde blitt bedre.

Nå har han ryddet og tørket støv også og sitter i sofan og prater hull i hodet på meg og venter på at han kan besøke kompisen sin :)

Han er en grei gutt. Blir bare irritert over all syting når han må hjelpe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man finner fort ut om de er syke hvis de må gå og legge seg litt;-) er jo tross alt ikke noe gøy og ligge hvis man faktisk er frisk. Så får man heller rose masse når de har "kommet seg" og faktisk kan hjelpe til alikevel. Stedatteren min er også 11 og har faste oppgaver her i hjemmet,det er en del av det å få ukepenger. Nå har hun aldri sagt hun er syk,men ofte er hun veeeeldig sliiiten. Da sier vi bare at hun får slappe av litt og gjøre det om en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ronja røverdatter

Jeg tror at det er en lur måte å ta det på, HI. Er han dårlig, så føl masse med ham og send ham rett i seng, sett spybøtta ved siden av om nødvendig....

 

Da ser du jo fort om han er syk eller ikke.

 

Eldste min hadde slike tendenser, ble gjerne småsyk når vi ba ham om ting, det ble kurert fort etter et par ganger med god pleie av "sykdommen" hans. Jeg mener, mot hodepine er mørkt, kjølig rom det beste, og kvalme kan være begynnende omgangsyke og her i huset følges 48 timers regelen for sikkerhets skyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Hihi! Kjenner meg igjen. Sønnen min har ligget med en seig influensa siden tirsdag. (Jeg veit den var fæl, for jeg fikk den først... ) Men han har spilt litt sykere enn nødvendig og tatt imot all omsorg og service som følger med... så jeg vekte ham i morges med to valg: enten er han frisk, går på skolen og alt, og får dermed lov å gå og trene i kveld. Hvis han er syk, må han utholde dagen i senga, og det uten pc. Han var kjapt på beina da, og gleder seg til trening. Så der vikk vi stilt diagnosen uten diskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han er hjemme fra skoen fordi han er syk, synes jeg ikke du skal pålegge han husarbeid. Da er jobben hans å bli frisk.

 

Men samtidig kan dere jo teste han litt med å samtidig inndra goder. F eks, om du er så dårlig kan du ikke treffe kameratene dine i kveld heller... Ol.

Da ser man jo fort om han spiller eller ikke.

 

Vet om en gutt som var så mye syk at foreldrene virkelig begynte å lure på om noe var alvorlig galt. Helt til et klokt hode la sammen to og to, og nektet han å spille Ps3 når han var hjemme og syk.

 

Da ble gutten fort frisk gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han er hjemme fra skoen fordi han er syk, synes jeg ikke du skal pålegge han husarbeid. Da er jobben hans å bli frisk.

 

Men samtidig kan dere jo teste han litt med å samtidig inndra goder. F eks, om du er så dårlig kan du ikke treffe kameratene dine i kveld heller... Ol.

Da ser man jo fort om han spiller eller ikke.

 

Vet om en gutt som var så mye syk at foreldrene virkelig begynte å lure på om noe var alvorlig galt. Helt til et klokt hode la sammen to og to, og nektet han å spille Ps3 når han var hjemme og syk.

 

Da ble gutten fort frisk gitt.

 

Altså, når guttungen sier seg syk for å være hjemme fra skolen, men samtidig orker å dra på besøk i flere timer til kompiser, så er han ikke ordentlig syk. Samme hvis han drar på trening eller noe annet spennende på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om han er hjemme fra skoen fordi han er syk, synes jeg ikke du skal pålegge han husarbeid. Da er jobben hans å bli frisk.

 

Men samtidig kan dere jo teste han litt med å samtidig inndra goder. F eks, om du er så dårlig kan du ikke treffe kameratene dine i kveld heller... Ol.

Da ser man jo fort om han spiller eller ikke.

 

Vet om en gutt som var så mye syk at foreldrene virkelig begynte å lure på om noe var alvorlig galt. Helt til et klokt hode la sammen to og to, og nektet han å spille Ps3 når han var hjemme og syk.

 

Da ble gutten fort frisk gitt.

 

Han har vinterferie. Er ikke hjemme fordi han er "syk" nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han er hjemme fra skoen fordi han er syk, synes jeg ikke du skal pålegge han husarbeid. Da er jobben hans å bli frisk.

 

Men samtidig kan dere jo teste han litt med å samtidig inndra goder. F eks, om du er så dårlig kan du ikke treffe kameratene dine i kveld heller... Ol.

Da ser man jo fort om han spiller eller ikke.

 

Vet om en gutt som var så mye syk at foreldrene virkelig begynte å lure på om noe var alvorlig galt. Helt til et klokt hode la sammen to og to, og nektet han å spille Ps3 når han var hjemme og syk.

 

Da ble gutten fort frisk gitt.

 

Altså, når guttungen sier seg syk for å være hjemme fra skolen, men samtidig orker å dra på besøk i flere timer til kompiser, så er han ikke ordentlig syk. Samme hvis han drar på trening eller noe annet spennende på kvelden.

 

 

Muuuuuuuulig det er vinterferie... :-)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...