Gå til innhold

Hvor langt kan man trekke det der med å inndra goder?


<3 + <3 + ?

Anbefalte innlegg

Jentungen min på 3 år er vanligvis veldig grei å ha med å gjøre, og hvis vi sier skikkelig ifra så hører hun som regel. Vi praktiserer mye "naturlig" konsekvens, type "hvis du ikke tar på lue så kan du ikke gå ut", og føler det fungerer bra.

 

Jeg føler derimot litt dårlig samvittighet for dette når konsekvensen ikke er fullt så naturlig (da kan det vel helles kalles en trussel), og prøver i det lengste å unngå dette.

 

Nå har det imidlertid oppstått et problem i forbindelse med det å gå på do før hun legger seg. Jeg mener dette er noe hun må gjøre, men hun vil ikke, ALDRI må hun på do på kvelden. Og da snakker vi hyl og skrik og hele pakka hvis jeg prøver å presse. Men ti minutter etter hun er lagt seg, DA må hun på do. HVER GANG. Og nå er jeg lei, hadde det vært en gang innimellom så greit, men dette er alltid.

 

Så da er det nye regimet at alle må gå på do før de legger ("for det gjør mamma også") ellers blir det ikke bok på sengekanten. VI pleier å lese bok og synge 1-2 sanger, så sangene får hun fortsatt da. Dette synes å fungere bra, men er det vel strengt?

Hvordan praktiserer dere konsekvenser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De gangene jeg har hatt de problemene har jeg tatt ei potte inn på rommet hennes, så får hun tisse på potta og så rett i seng.

Eneste gang hun ikke fikk lov å vaske hendene etter dobesøk..

 

Det var bare morro en gang...

 

Samme med kveldsmat (jeg nekter aldri ungene mine mat).

Til å begynne med fikk de ei skive i sengen om de ikke ville ha mat når det ble tilbudt, og det var også bare morro en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lurt med å ta potte inn på rommet, bare det at jeg kjenner jenta mi og tror nok hun ville syntes det var ustyrtelig morsomt....men tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forsøkte brødskive på senga når sønnen vår ikke ville spise når han ble tilbydt kveldsmat og det holdt med en gang... Plutselig ville han aldri ha kveldsmat før han hadde lagt seg, så når vi visste at det var kort tid siden middagen (hender middag og kveldsmat glir over i hverandre her pga kort tid etter barnehagen...) ga vi beskjed om at han måtte spise kveldsmat før han la seg, ellers ble det ingen kveldsmat. Jeg er egentlig veldig imot å nekte mat, men hos oss var det eneste mulighet.

 

Potte ved senga hadde antagelig blitt like morsomt. Når han sier han ikke må tisse før han skal legge seg sier vi at han må sette seg på do og vise at det ikke kommer noe. Tror fortsatt ikke det har skjedd at det ikke har kommet noe... Hvis ikke det fungerer gjør vi som deg, sier at det ikke blir bok hvis han ikke går på do. Det fungerer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å overse hyl og skrik, og bare la henne være på do til hun har gjort sitt? Klart det kan bli lange og sene kvelder, men det tar ikke mange kveldene før de forstår.

 

Ikke bli sint, ikke true. Bare ikke gjør noe annet enn å vente til hun er ferdig med "bisnisen" på doen.

 

Og for dere foreldres del - ALDRI gjør det til helt fast rituale å lese eller synge på sengekanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å overse hyl og skrik, og bare la henne være på do til hun har gjort sitt? Klart det kan bli lange og sene kvelder, men det tar ikke mange kveldene før de forstår.

 

Ikke bli sint, ikke true. Bare ikke gjør noe annet enn å vente til hun er ferdig med "bisnisen" på doen.

 

Og for dere foreldres del - ALDRI gjør det til helt fast rituale å lese eller synge på sengekanten.

 

Tenker, etter at jeg har skrevet, pga at det er lett å misforstå... Altså ikke tvinge henne til å sitte på doen, men være på badet til hun har gjort sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sekretøsa

Jeg fikk et tips fra ei dame med mange barn en gang, fordi jeg sliter med det samme med sønnen min (men han bruker bleie på natta enda) og hun sa at hennes barn fikk beskjed om at de fikk tisse i senga, hvis de drev å fløy ned hele tida for å tisse.... De tissa aldri i senga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å overse hyl og skrik, og bare la henne være på do til hun har gjort sitt? Klart det kan bli lange og sene kvelder, men det tar ikke mange kveldene før de forstår.

 

Ikke bli sint, ikke true. Bare ikke gjør noe annet enn å vente til hun er ferdig med "bisnisen" på doen.

 

Og for dere foreldres del - ALDRI gjør det til helt fast rituale å lese eller synge på sengekanten.

 

 

Skal man ikke synge eller lese for sine barn?? Eh, det gjør jeg og kommer til å fortsette med det ja :) En koselig avslutning på dagen det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å overse hyl og skrik, og bare la henne være på do til hun har gjort sitt? Klart det kan bli lange og sene kvelder, men det tar ikke mange kveldene før de forstår.

 

Ikke bli sint, ikke true. Bare ikke gjør noe annet enn å vente til hun er ferdig med "bisnisen" på doen.

 

Og for dere foreldres del - ALDRI gjør det til helt fast rituale å lese eller synge på sengekanten.

 

 

Skal man ikke synge eller lese for sine barn?? Eh, det gjør jeg og kommer til å fortsette med det ja :) En koselig avslutning på dagen det.

 

Var det det hun skrev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å overse hyl og skrik, og bare la henne være på do til hun har gjort sitt? Klart det kan bli lange og sene kvelder, men det tar ikke mange kveldene før de forstår.

 

Ikke bli sint, ikke true. Bare ikke gjør noe annet enn å vente til hun er ferdig med "bisnisen" på doen.

 

Og for dere foreldres del - ALDRI gjør det til helt fast rituale å lese eller synge på sengekanten.

Men når hun da en gang blir ferdig med å hyle og skrike (og det tar LANG tid med denne frøkna), skal man da "premiere" denne oppførselen med bok på sengekanten da?? Eller blir det mer en "premie" for å omsider ha sittet på doen? (Hun trenger ikke tisse, men hun må prøve synes jeg)

 

Synes disse vurderingene er vanskelig noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi praktiserer det! :-) hvis ikke kveldsstellet foregår som det skal og innen rimelig tid så dropper vi sangen. De tar ikke skade av det, men du viser at du mener det du sier. Blir ikke mange gangene det skjer for etterhvert ser hun at det er en kamp hun ikke vinner.

 

Å tisse før de legger seg er et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...