Gå til innhold

Tofte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen som bor i Tofte eller i nærheten som kan svare meg. Om man flytter dit, er det lett å komme seg til Oslo med buss? Og er det slik at det lukter fælt fra fabrikkene der? Synes det ser fint ut der på bilder, men har aldri vært der. Kanskje noen som bor/har bodd der som kan fortelle litt om hvordan det er å bo der med barnehagebarn? Skoler, oppvekstmiljø osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har kun vært der en gang (og det skal sies at jeg var gravid), men når jeg gikk ut av bilen begynte jeg å spontan brekke meg pga lukta :( Not nice! *grøsser*

Skrevet

Har vært der flere ganger, har familiemedlemmer med sommerhus. Idyllisk lite sted hvor det skjer svært lite. De har to matbutikker, noen få butikker med diverse ting, slik som sko, bøker o.l. Ikke kjeder, men litt sånn type; "Annes klesbutikk". En bensinstasjon, en liten kafé og så er det vel en restaurant eller to (mulig det har blitt endringer siden jeg var der sist). Veldig mye liv der om sommeren, så da er det jo koselig. De har hvert år "Tofte-dagene" hvor det er boder og liv. Som sagt mange folk der om sommeren som kommer fra byen. Hvordan det er ellers på året vet jeg ikke, for da har jeg aldri vært der.

Aner ikke hvordan det er å bo der, men jeg vet at det fins en barneskole på Tofte og en barneskole på Filtvet (som ligger rett før Tofte), de samles for å gå på ungdomsskole på Tofte. Det er ikke vgs der, så da må man jo til Drammen eller Røyken.

Oppvekstmiljø og annet kan jeg ikke uttale meg om, men det er jo et lite sted. Mange som har foreldre som jobber på fabrikken. Hva lukten angår kjenner man den ikke alltid, og det er fort gjort å vende seg til den. Merker den ikke etter en liten stund.

Koselig sted, men ikke et sted jeg selv kunne ha bodd. Det er jo på bygda, så man får jo bygdementaliteten, men det er for all del koselig.

Buss 251 går til Oslo, har tatt den flere ganger, men den bruker drøyt to timer. Ellers går det an å ta tog fra Røyken, men det tar nok lang tid det også.

Veldig idyllisk om sommeren og sikkert et fint sted å bo hvis man trives på mindre steder.

Skrevet

Tusen takk for svar begge to : ) Noen flere som kjenner stedet og dets oppvekstvilkår?

Skrevet

Hei

Vi har nesten akkurat flyttet ut hit. Eller dvs vi bor i Filtvet som ligger rett ved siden av. Vi syntes det var veldig deillig å flytte fra sentrum i Oslo og til hus og hage.

Det går buss til Oslo, men ikke så ofte. Tenker du på å pendle hver dag? Det beste er å kjøre til Røyken og så ta toget.

Ja desverre kjenner man lukten fra fabrikken en del. Men det kommer litt ann på hvor du bor hen. I Filtvet sentrum kjenner du ingenting. Et stort boligfelt midt mellom Filtvet og tofte hvos bhg og skolen i FIltvet ligger, kan de tenkes at du kjenner litt hvis vinden blåser. I tofte sentrum kjenner man den ofte. Jeg trodde jeg skulle "dø" første tiden. Var ikke helt klar over lukten da vi kjøpte huset MEn utrolig nok har jeg blitt litt vant til den. De gangene lukten kommer mot huset vårt, kjenner jeg det ikke like godt som før.

Ja her i området har vi 2 matbutikker, lekebutikk m/klær til barn og noen klesbutikker til voksne. 2 av de er egentlig ok. Bokhandel, vinmonopol, cafe som skal pusses opp, 1 restaurant som skal åpnes. Nydelige Villa Malla - restaurant, gatekjøkken/videobutikk osv.

Jeg trives veldig godt her. Har barn i bhg på Filtvet og er utrolig fornøyd og det er ikke bare jeg om mener det. Det er snakk om at det skal bygges ny barneskole. De skal slå sammen Tofte og FIltvet og bygge en ny skole like ved barneskolen i FIltvet, men politikerene er ikke helt enige. Så vi får se når spadetaket blir tatt:)

Skrevet

Takk for svar madamB : ) Jeg tenker å pendle til Oslo, men kan ha hjemmekontor to dager i uken. Sånn jeg leser deg, så mener du at Filtvet er bedre sted å bo om man vil slippe unna lukta? At den ikke er så ille i Filtvet?

Jeg bor midt i Oslo nå med lite barn nå og har såååå lyst på hus og hage og da må jeg et stykke ut av byen om jeg skal ha råd. Er alene. Har studert Finn.no og Filtvedt nå og det ser ut til at boligene der er oppnåelige i pris. : )

Noen andre som bor der og kan fortelle litt om fordeler/ulemper?

Skrevet

Hvis du vil slippe helt unna lukten er nederst i Filtvet sentrum og på den andre siden av tofte (husker ikke hva det heter der)

Vi bor ikke langt unna bhg og det er ikke absolutt helt luktfritt her desverre.

Ja boligprisene her er ganske fine;) Litt billigere i Tofte tror jeg.

Vi trives veldig godt her, men har ikke blitt kjent med så mange enda.

De skal bygge mange hus her nå. Blir nok kanskje flere som kommer flyttende ut hit på bygda ;)

Velkommen skal du være.

Er utrolig nydelig her på sommeren. Deilig å være så nærme sjøen.

Du blir vant til lukta:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...