Gå til innhold

Hvor ÆRLIGE er dere mot gravide venninner ang str?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har ei venninne som er gravid i uke 27. Hun får høre fra flere hold at hun er "stor", noe jeg også syns innerst inne. Selv sier hun at hun er liten fordi jordmor har målt SF-målet til å være under gj.snittet. Jeg tør ikke si direkte hva jeg synes, vil ikke såre henne.

Kan man ha mye "fett" utenpå livmoren slik at man ser stor ut selv om SF-målet er lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skal hun liksom gjøre med det? Hvordan hjelper du henne med å fortelle at du også syns hun er stor?

 

Dersom hun og jordmor er tilfreds med svangerskapet så skjønner jeg ikke at andre skal plante bekymringer i folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan man det! Jeg var svær under begge mine svangerskap, men sf-målene var helt normale begge gangene. Hva er vitsen med å gå og si at gravide er store? Det er kun sårende! Hvis jordmoren hennes har målt sf-målene til å være innenfor normalen, er det bare å holde kjeften godt igjen. Folk skal da bry seg med alt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om fettet ligger utenpå vil det jo bli inkludert i målingen.

 

Det handler nok mer om form på magen. Jeg får høre av alle at jeg har liten mage, selv om SF-målet ligger så godt som på streken på kurven hele veien. Jeg bærer nok i lengden, så magen ikke stikker ut selv om størrelsen er gjennomsnittlig. Kanskje venninnen din er omvendt?

 

Uansett, det at alle kommenterer magen min som avvikende har gitt meg en del bekymring jeg ikke trenger. Jeg synes du kan spare deg for å kommentere gravidmager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du egentlig om du skal fortelle din gravide, hormonelle og til tider irrasjonele vennine at hun ser tjukk ut? ehhh nei..

 

Jeg er stor fan av å være arlig med mine venniner, men å kommentere kropp når noen er ekstra sensitive gjør jeg ikke fordi det blir feil uansett.

 

La henne være i fred og si for all del at hun ikke ser stor ut, hun ser gravid ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å si at hun ser fantastisk ut? Jeg synes stort sett gravide damer ser bra ut jeg. Det spiller vell ingen rolle hvor stor magen er!!!!! Det kommer jo ant på kroppsfasongen til dama, og hvordan babyen ligger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe... du har ikke forstått målingene helt :)

 

Jeg var ekstremt stor med førstemann. Til slutt måtte jeg sette middagstalerkenen på magen, for jeg rakk ikke til bordet for å spise. Og å kjøre bil på slutten.. hahaha.... jeg rakk jo ikke i rattet med armene, for magen var i veien. Sko? Jo, de måtte være bare å tråkke i, for å bøye seg ned der var umulig. Jeg var STOR!

 

Med nr 2 hadde jeg AKKURAT samme SF-målene. Helt likt, faktisk. Og det hele veien til fødsel. Men..... Jeg var utseendemessig og praktisk mye mindre. Følte meg nesten ikke gravid selv på slutten, i forhold til første gangen. Vekten var den samme(både start og slutt) som første gangen, så det var ikke det. Magen var bare helt annerledes.

 

Jeg ser til og med på bildene at selv om vekten var lik, så så jeg helt forskjellig ut i mine to svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt idiot? HVA er det egentlig som feiler enkelte mennesker? Hvorfor i alle dager skal du si til venninnen din at hun er tjukk? Hva får du egentlig ut av det? Tror du virkelig at hun er interessert i å høre din mening om dette?

 

Høres egentlig ut som om du gleder deg stort over at hun er stor, og ønsker å gi henne en knekk i selvtilliten. Forstår ikke hvorfor du ellers skulle fortelle henne det. Litt av en venninne hun har i deg i allefall. Hadde du brydd deg om venninnen din så hadde du fjernet fokuset fra størrelsen hennes og heller kommentert hvor flott hun var.

 

Jeg har en "venninne" som er akkurat som deg HI, tror at andre virkelig er interessert i å høre hva hun mener om alt fra hvordan vi ser ut, til hvordan vi lever livet vårt, eller hvordan vi har det i huset. Er selv høygravid nå, og fikk nylig kommentar nummer 5 fra henne om hvor stor jeg er denne gangen, til tross for at jeg bare veier 58 kilo og ikke har gått opp mer enn 6 kilo tilsammen. Kjenner jeg blir irritert når jeg tenker på det, spesielt siden hun var veldig lei seg selv over at hun fikk kommentarer i svangerskapene sine om at hun var stor (hun er overvektig i utg.punktet). Irriterer meg nesten i ettertid at jeg brukte tid på å få opp selvtilliten hennes igjen, og støtt og stadig fortalte henne hvor flott hun var. Ikke fare for at hun gjør det samme for meg nei.. Men det er jo forsåvidt noe som går igjen i det meste når det gjelder henne.

 

Kanskje greit å tenke seg om enkelte ganger og la være å tro at andre er så jævlig interessert i å høre andres ærlige mening om alt mulig. Men på en annen side så er nok ikke dette første gangen du kommer med dine "viktige" meninger, så hun blir nok ikke overrasket over deg om du kommer med en stygg kommentar ang hennes vekt.

 

Slike venninner som deg er faktisk ikke noe å samle på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde høyt SF-mål og magen så veldig stor ut, men datteren min var helt på gjennmomsnittet med sine 3500 g.

 

Noen har store mager, andre har små. Størrelse på magen trenger ikke si noe om hvor stort barnet er i det hele tatt. Det SF-målet stort sett er til for, er å måle om barnet inni magen vokser jevnt.

 

Så om du eller andre syns hun har stor mage, hva spiller det for rolle??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha & Junior

For å svare på overskriften din: Jeg sier at hun ser fantastisk ut. For det gjør hun! Størrelsen på kroppen har ingenting å si så lenge hun som gravid er frisk og ikke lever på kun junk og godis.

Jeg har flere venninner som er gravide nå, i forskjellige vennekretser, og selv om de er vidt forskjellige i størrelse så er de vakre alle sammen. Og det forteller jeg de :)

Husker selv fra jeg gikk gravid at det var ingenting som var så koselig som når vennene mine fortalte meg hvor fin jeg var som gravid, at det kledde meg og at jeg så så bra ut med magen :) Man blir gjerne ekstra sårbar, både pga hormonene og fordi man endrer kroppsfasong ganske så drastisk på kort tid, og da er det siste man trenger å høre at man ser svær ut.

 

En som ikke er så veldig taktisk av seg utbrøt da han så meg (jeg var fem mnd på vei): Dæven, så diger du er! Er det tvillinger du skal ha eller? .....vel, der var den dagen ødelagt.

 

Så please, si noe koselig til venninnen din. Ikke nevn størrelse, si at hun er vakker, fin, nydelig, at hun gløder og at hun kler å være gravid. Det er DET hun trenger å høre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg leser ut fra innlegget, så spør du ikke om du skal fortelle det til henne, for det skriver du jo selv: at du vil ikke det for ikke å såre henne. Så ser ut til at folk har misforstått litt. Spørsmålet du stiller i innlegget handler jo generelt om sf-målet, og det er jeg faktisk usikker på. vet bare at alle er ulike og fine på sin måte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns du skal skryte av magen hennes, si henne noe positivt om magen uten å si noe om str på den.

 

Når jeg var gravid var magen min diger, og ungene mine er rett over og rett unger gjennomsnittet når de ble født. Hvorfor magen min var så diger vet jeg ikke, men det kan vel ha noe å gjøre med at jeg ikke er så stor. Alt ekstra må vel få plass ett sted. Jeg er glad at det ikke var noen som komenterte hvor stor magen min er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI! Gjør som min mamma alltid sa til meg: Hvis du ikke har noe hyggelig å si kan du like godt holde munn.

 

Enig. Enkelte folk er bare ute for å lage kvalm (noe jeg mener det er hvis man poengterer overfor en gravid at hun er stor). tror du ikke hun vet dette fra før eller? Regner med at hun har både øyne og speil i huset, og at jordmor (som i motsetning til deg er fagpersonell) følger henne opp ifm svangerskapet. Hold munn sier jeg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...