Gå til innhold

Omgangssyke - 48 timer hjemme for voksne?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har hatt en runde med spy i natt/morges (ferdig med spy ca 11). Jobb i morgen eller ikke? Er det alltid 48 timer - eller er det for bhg-barn og helsepersonell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det varierer veldig fra jobb til jobb.

Jeg jobber i barnehage, så vi følger denne "loven" pga smitte. Det sies at smitten etter omgangssyka sitter i 2 dager etterpå. Mens på barnehagen til mora mi er det bare barna som må følge de reglene.

 

Mens samboeren min som jobber med bygg osv, har det ikke sånn. De er tilbake når de føler seg vell.

 

Såå er vell opp til vær enkel arbeidslass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i skolen, så har jo mye mennesker rundt meg. Det bety egentlig hjemmedag i morgen kanskje (formen kunne godt like det, blir gamske slapp etter en sånn runde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er generelle råd for alle arbeidsplasser -Ikke bare helsearbeidere og bhg!!

 

"En god regel ved omgangssyke er at du skal være helt symptomfri i minst 48 timer før du går tilbake på jobb. Ellers risikerer du å smitte dine arbeidskolleger. Inkubasjonstiden, det vil si den tiden det fra du er blitt smittet til du er blitt syk, er 12 - 48 timer. "

 

Så hold deg hjemme i 48t uansett! :)

 

http://www.hmsmagasinet.no/id/35633.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble hjemme - men, til tross alle retningslinjer følese det ikke helt rett - er jo på beina - selvom jeg er noe redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kan vel ikke stemme at du skal være hjemme 48 timer etter omgangsyken? jeg kan forstå det med barn i barnehage, da de gjerne er mer i kontakt med andre barn, og barn har lett for å ta ting i munnen etc. Men vi som er voksne driver vel ikke med å putte ting i munnen som ikke skal være der, og vi vet hvordan man vasker hendene.

 

hvis vi skal følge denne regelen må vi jo nesten ha sykemelding for omgangsyken da? 3 dagers egenmelding holder jo ikke da. På vår jobb skal vi komme når vi er i form igjen ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobben min praktiseres ikke dette. De fleste er på jobb igjen når de føler seg bra. Dette er en typisk kontorarbeidsplass. Vi er IA bedrift så det er ikke egenmeldingsdagene det står på. For min del vil det medføre store sambittighetskvaler å være hjemme når jeg føler meg frisk så sant det ikke er gitt beskjed om dette fra bedriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres tullete ut å være hjemme fra arbeid i 48 timer dersom man føler seg helt frisk, med mindre man arbeider rundt personer med dårlig immunforsvar el.

 

Det er heller ingen lov som sier at barnehage og skolebarn har karantene i 48 timer etter spying heller, dette er opptil hver enkelt barnehage å bestemme, vår barnehage praktiserer "bare" 24 timer i slike tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber man med kun voksne, friske mennesker så er det vel ikke noe sak og ta litt ekstra hensyn mtp håndhygiene og "intimkontakt"? Jeg tror at i barnehagen til ungene mine så er det ikke 48 t på storbarn heller en gang...Bare småbarn,- men selvsagt skal man se av feber og allmenntilstand.

 

Og det har vært mindre sykdom enn på lenge! Man fant ut at om ungen bare har litt diare en halv dag, eller bare kaster opp en gang( som er helt normalt for barn nå og da, og trenger ikke VæRE omgangen en gang, bare noe de har fått i seg) så lot foreldre være og si fra til barneahgen og sendte de ivei dagen etter om unge var frisk..Satset på at "det var noe annet";- for om man først innrømmet omgangssyke og var hjemme dagen etter,- så måtte de være borte ENDA en dag,- og det blir litt vel mye for en del foreldre som ikke har nok feriedager og sykt barndager til vanlig.

 

Når det gikk ned til 24 timer,- så tror jeg nesten 100% opprettholder det. Om ungen kaster opp en gang på natta, så lar de barnet være hjemme neste dag uten og mukke. Selv om ungen er frisk som en fisk og spiser normalt dagen etter..Og omgangssyke eller ikke,- det er mye MINDRE smittsomt etter 24 t enn hva det er etter noen få timer som hadde vært alternativet om de holdt seg til 48timer...

 

Synes voksen som føler seg frisk etter omgangen bare kan dra påjobb,- også vise litt ekstra hensyn på jobb. (selvsagt finnes det arbeidplasser det IKKE gjelder)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...