Gå til innhold

Hjelp, jeg får ikke i ungen penicillinen hun skal ha!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun har vært syk i ca 1,5 uke nå, med høy feber. Gledens dag i dag da, feberfri!!! :D Vi var hos legen på fredag, og crp var lav, men siden hun var rød i ørene og hadde hatt såpass langvarig feber, fikk hun penicillin. Den skal taes 4 ganger om dagen i 10 dager:OOO Jeg får max i henne 1,5 dose, fordi hun grøsser og sier æsj, og "jeg er mett" selv når jeg blander den i brus eller juice, drikker hun er veldig glad i men som hun får så sjelden.

 

Når jeg spør henne om hun har vondt, sier hun helt klart nei, og virker ikke plaget av ørene i det hele tatt. Vi prøver på bhg i morgen. Jeg husker fra jeg var liten at ørebetennelse var veldig vondt, så jeg lurer på om det er det hun har...

 

Noen innspill? Kan jeg bare slutte med medisinen eller...? Jeg kan jo ikke fysisk holde henne og tvinge i henne medisinen heller... Hun er 2 år og 4 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig kan du tvinge i henne medisinen, av og til må man faktisk det..

 

Nå høres det jo ute som det er en virusinfeksjon ungen din har da, og det blir jo bra av seg selv, men jeg har hatt skikkelig syke unger med bl.a lungebetennelse og da Må de ha medisin for ikke å få varige skader på lungene!

 

Gir da medisinen i plastsprøyte, sprøyter det langt inn i munnen på dem og de blir nødt til å svelge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok de ikke SR-blodprøve da? Siden hun har hatt feber så lenge, mener jeg.

 

Joda, du kan fysisk holde henne fast og TVINGE det i henne. Det må faktisk de fleste gjøre. Ikke bland det i noe, men bruk en sprøyte(uten nålen ;)) og sett den langt inni munnen mot kinnet. Så kan du tilby noe godt etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen SR-blodprøve, hva er det? Jeg skjønner jo at det må hard lut til verks når det dreier seg om alvorlig sykdom, men når det ikke er det da... Jeg gjør sånn som dere sier med katta mi, hehe, men orker ikke tanken på å tvinge jenta mi nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som har fungert her er å blande den inn i en yogurt, legen sa at det var helt greit. Alt er lov for å få i de medisinen de trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsten her har lungebetennelse, men er på bedringens vei. Han er snart tre år og ganske bestemt, og medisin skulle han ikke ha! Jeg innførte godteri som premie etter hver dose. En sjokoladebit eller noen pez drops. Det virker! Hvis det ikke hadde gjort det, hadde det blitt tvang a la gåseforing. :-S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå var gutten vår 1,5år når han skulle ha medisin, men etter å ha tvunget den i han et par ganger innså vi at det ønsket vi ikke å fortsette med, så vi ga "premie" for å ta medisin. Det å blande den ut hjelper sjeldent, for uansett hva man blander den med smaker man fortsatt medisinen.

 

Vi fant frem to smarties og sa at hvis han ville ha dem måtte han ta medisinen først. Den første gangen måtte vi likevel tvinge i han medisinen, andre gang tok han medisinen motvillig først og tredje gangen sugde ha medisinen ut av sprøyta. Etter noen dager til gikk han rett som det var mot kjøleskapet og pekte og sa "sin" fordi han så gjerne ville ha medisin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje yogurt... Men hun har spist veldig dårlig denne tiden, nesten alt ser ut til å vokse i munnen hennes, bortsett fra noen godtbiter og litt saftis. Men en god ide å ha en form for belønning:) Jeg prøvde meg på det motsatte, straff, ved å ta bort smokken (som hun har fått ha hele tiden nå mens hun har vært syk, men som hun vanligvis bare har på natt), men da følte jeg meg bare slem. Belønning er nok tingen :) Jeg får se i morgen, vi kan begynne på ny frisk da, da er det tilbake til normal kost igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags pecillin fikk dere? Jeg fikk utdelt en grusom blank en.. Husker ikke navnet, men hun måtte ha i seg mange ml 4 ganger daglig. Byttet til en mer barnevennlig pencillin (etter råd fra snille dibbere) som hun måtte ta bare 3 ganger daglig, og i mindre dose.. Da gikk det bedre. (For ørebetennelse det også.) (den var hvit på farge)

 

PS: Elendig på å huske navnene på pencillinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blanda det inn i pepsi max, det var det eneste der smaken ble tilstrekkelig kamuflert til at hun ville ha det.

Ble litt styr med "avvenning" fra daglig pepsi maxdose etterpå, men målet helliger midlet, eller hva?;)

 

Var skeptisk til å gi pepsi max til ungen altså, men legen mente det gikk bra for en kort periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dummeste jeg har hørt.Selvfølgelig kan du tvinge i henne medisinen hvis du må.Det er vel snakk om 2,5 dl eller noe,tar 1 sekund å sprute det inn i munnviken hennes.Medisin skal ikke smake godt.Apoteket anbefaler å absolutt ikke blande det inn i mat eller drikke,da vet du ikke hvor mye hun får i seg av dosen.Enkelte penicilliner skal heller ikke blandes med melk.

Si til henne at doktoren har bestemt dette og at hun ikke har noe valg.Hvis hun``vinner``vil hun nekte i fremtiden også og da kan det jo være en skikkelig sykdom vi snakker om. Vær bestemt og ikke få dårlig samvittighet:) Sønnen min har gått på utallige kurer siste 2 år og aldri hatt noe valg.. han får litt saft i munnen etter sprøyta og har glemt hele greie etter 1 minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blandet i både Cola og eplejuice, det hun vil ha i grunnen... Cola har hun før bare fått smake veldig sjeldent, og hun elsker det, men tom ikke det kunne kamuflere smaken nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk Apocillin, den skulle visstnok ha citrussmak... Blank ja...

 

Ja, det var det den het, den grusomme medisinen.. Anbefaler at du ringer til legen og får han til å skrive ut imocillin (?) (noe på i, i alle fall) - den er hvit, smaker bedre og man må ta mindre dose ferre ganger daglig.

 

Jeg skjønner virkelig ikke at de skriver ut den medisinen til barn, når der finnes mer barnevennlige medisiner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...