Gå til innhold

hva skjer på 4års kontroll på hs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er ulikt fra helsestasjon til helsestasjon.. Med min første var vi på 3 års kontroll hvor de sjekker ut språket, hva hun klarte å si av ulike ord som kom på et skjema vi skulle fylle ut på forhånd og hvordan det var med motorikk så langt..

Denne gangen har ikke gutten min vært på 3 års kontroll, men skal nå på 4 årskontroll, hvor jeg mener at de skulle gjøre noe det samme som de gjorde på den 3 års kontrollen vi var på..

Skrevet

På 4-års kontrollen skal de sjekke høyde og vekt pluss synet. De tar synstest hvor barnet har lapp på øyet og et ark med bokstaver i fanget, helsesøster peker på en bokstav på plansjen på veggen også skal barnet finne igjen samme bokstav på arket det har i fanget.

Så har de en test hvor de ser om barnet kan fargene, om det kan telle, om det kan beskrive handlinger, se forskjell på ansiktsutrykk osv. De bruker bilder hvor barnet skal gjøre alt fra å telle gjerdestolper til å beskrive hva barna på bildet gjør på badet osv. Det er bilder av ting som ligger over, under, ved siden av osv så de sjekker at barnet har slike begreper på plass.

Så skal barnet tegne litt, en runding, en strek, kan du noen bokstaver, en mann osv.

De snakker om tannhelse, kosthold, søvn, språk osv. På 4-års kontrollen skal de også ta opp dette med rus, er vel noen foreldre som trenge minnes på at man ikke skal ruse seg når man er sammen med barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...