Anonym bruker Skrevet 19. februar 2012 #1 Skrevet 19. februar 2012 Hvorfor gjør dere det? Gjør du det fordi "alle" gjør det eller er det fordi du bryr deg om den kristne bakgrunnen og tenker på Jesus? Undrer meg litt over folk som henger seg på alt av tradisjoner og aner ikke en drit om hvorfor de gjør dette akkurat i dag. Litt komisk. Boller med krem kan jo man spise 365 dager i året.
jordbærsjokolade Skrevet 19. februar 2012 #2 Skrevet 19. februar 2012 Hvorfor gjør dere det? Gjør du det fordi "alle" gjør det eller er det fordi du bryr deg om den kristne bakgrunnen og tenker på Jesus? Undrer meg litt over folk som henger seg på alt av tradisjoner og aner ikke en drit om hvorfor de gjør dette akkurat i dag. Litt komisk. Boller med krem kan jo man spise 365 dager i året. Jepp, jeg gjør det fordi alle andre gjør det og fordi barna mine vet at alle andre gjør det. Om jeg hadde spist boller med krem 365 dager i året så hadde jeg sett ut som en!
Lammelåret Skrevet 19. februar 2012 #3 Skrevet 19. februar 2012 Fordi det er en tradisjon og deilig! Forresten heter det ikke fastelavensboller, men fastelavnsboller.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2012 #4 Skrevet 19. februar 2012 Hvorfor ikke lage sine egne tradisjoner enn å kopiere kristne ting når man ikke bryr seg døyten eller aner hvorfor man gjør det?
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2012 #5 Skrevet 19. februar 2012 Fordi det er en tradisjon og deilig! Forresten heter det ikke fastelavensboller, men fastelavnsboller. Var det ikke deilig for en uke siden?
Gjest Tullmusa83 Skrevet 19. februar 2012 #6 Skrevet 19. februar 2012 Tradisjoner er ofte bakteppet som gjør at det følles litt ekstra godt. Når det er sagt bruker vi berliner boller hos oss i stedet for fastelavensboller til fastelavenssøndag. Vi er ikke kristne og overser glatt at dnne fråtsingen som tradisjonelt er nå egentlig markere kick of for 40 dager med "faste' den katolske fasten går vel såvudt jeg vet ut på å gi avkall på noe man liker spesielt godt, men ikke å sulte seg derfor hadde jeg gåsetegn rundt faste.
Lammelåret Skrevet 19. februar 2012 #7 Skrevet 19. februar 2012 Hvorfor ikke lage sine egne tradisjoner enn å kopiere kristne ting når man ikke bryr seg døyten eller aner hvorfor man gjør det? Dette kan være en like stor del av "egne tradisjoner" som noe annet. En gjør det samme som andre fordi en vil ta del i det kulturelle fellesskapet. Mennesker er sosiale dyr.
jordbærsjokolade Skrevet 19. februar 2012 #8 Skrevet 19. februar 2012 Hvorfor ikke lage sine egne tradisjoner enn å kopiere kristne ting når man ikke bryr seg døyten eller aner hvorfor man gjør det? Men spiller det noen rolle for de troende om "vi andre" dilter litt etter de da? Det må jo bare være positivt det
Lammelåret Skrevet 19. februar 2012 #9 Skrevet 19. februar 2012 Fordi det er en tradisjon og deilig! Forresten heter det ikke fastelavensboller, men fastelavnsboller. Var det ikke deilig for en uke siden? Håper ikke det, for da har jeg gått glipp av noe.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2012 #10 Skrevet 19. februar 2012 Synes det er merkelig at nordmenn styrer så mye rundt disse katolske skikkene da Norge overhode ikke er katolsk.
Gjest Heartbroken Skrevet 19. februar 2012 #11 Skrevet 19. februar 2012 Fordi det er tradisjon og koselig. Kun derfor!
Gjest Tullmusa83 Skrevet 19. februar 2012 #12 Skrevet 19. februar 2012 Hvorfor ikke lage sine egne tradisjoner enn å kopiere kristne ting når man ikke bryr seg døyten eller aner hvorfor man gjør det? Jul/ yule? Bære bruden over dørstokken er mange kristne tradisjoner som har vært praktisert her i landet lenge før Norge vart kristna så er ikke så farlig å kopiere kristne skikker. Kirka har ikke funnet på noe sjøl uansett så vi kan beholde de tradisjoner vi liker fra de kulturer vil liker og gi poker i resten.
hol(L)y COW Skrevet 19. februar 2012 #13 Skrevet 19. februar 2012 Hahaha.... no lo jeg virkelig, virkelig godt her. Hvorfor har kristne hengt seg på tradisjonen med å feire jul? Jesus var ikke engang født på juleaften - man bare valgte å feire det på den tiden av året fordi det allerede ble feiret hedensk solsnu i de dager. Og hvorfor i all verden feirer kristendommen fastelaven SOM ER EN OPPRINNELIG HEDENSK tradisjon for å feire VåREN? Fastelavensriset er ett symbol på fruktbarhet, og noe man banket jordet og trær med så det skulle bli fruktbart. En eldgammel feiring som opprinnelig ikke hadde noe med kristendommen å gjøre. Unnskyld meg, men jeg ler så jeg GRINER!
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2012 #14 Skrevet 19. februar 2012 vi er kristne, men det er ikke derfor vi spiser fastelavensboller (som det faktisk heter, her på Vestlandet..). Vi spiser det, fordi det smaker godt, og det er en koselig tradisjon, på samme måte som karneval feks.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2012 #15 Skrevet 19. februar 2012 Fordi da har jeg en unnskyldning til å si: Nå må du passe mini, jeg skal bake og trenger kjøkkenet i fred Og så kan jeg slå meg løs med baking og musikk og få litt tid for meg selv
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2012 #16 Skrevet 19. februar 2012 Er vel ikke så mange kristne som faster etter denne "fråtsedagen" lenger heller er det? Vi spiser fastelavnsboller fordi det er en hyggelig tradisjon, at vi faktisk har vært på familiegudstjeneste i dag har egentlig ikke så mye med saken å gjøre. Man blir ikke mer eller mindre kristen av å spise boller med krem altså... Skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av kristendommen akkurat her, boller med krem har lite med kristendommen å gjøre. For de som ikke er kristne er det akkurat som påske en del av den norske kalenderen og et tegn på at vi nærmer oss vår og lysere tider, ikke akkurat noe å la seg provosere over.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2012 #17 Skrevet 19. februar 2012 Hvorfor gjør dere det? Gjør du det fordi "alle" gjør det eller er det fordi du bryr deg om den kristne bakgrunnen og tenker på Jesus? Undrer meg litt over folk som henger seg på alt av tradisjoner og aner ikke en drit om hvorfor de gjør dette akkurat i dag. Litt komisk. Boller med krem kan jo man spise 365 dager i året. Ironisk i grunn at man skal sitte og spise kremboller og tenke på alle de magre stakkarne som levde på den tiden man liksom skal feire. De var vel lykkelige om de hadde noen få korn å tygge på, og kanskje et krus melk. Kremboller så de vel langt etter. Jeg velger å spise kremboller fordi det er hedensk godt. Spiser det til og med innimellom når det ikke er fastelavn!
___ Skrevet 19. februar 2012 #18 Skrevet 19. februar 2012 Jeg liker tradisjoner og det at mange gjør tingene samme dag virker samlende og gir fellesskap med andre mennesker. Nå er jeg faktisk kristen og "faster" på set og vis i fastetiden (her betyr det bare å avstå fra alkohol, sjokolade og annet snop). Dermed blir "fetedagene" før fasten starter og snopet i påsken en stor nytelse og det minner meg litt på religionen. Nå er det mange tradisjoner jeg liker å følge selv om de ikke har lite med religion å gjøre. Jeg liker feiringen 17. mai, bål om kvelen st. Hansaften, fest på nyttårsaften, kle seg ut på Haloween, kake på bursdager osv. Selvfølgelig kunne vi gjort alle disse tingene når som helst, men min erfaring er at uten disse spessielle dagene ville det vært mye vi aldri ville gjort. Mange av disse dagene er også godt egnet for å være sossiele. Når mange mennesker har de samme tradisjonene blir det enklere å samles og ofte blir en feiring morsommere når mange er med. Det er for eksempel ikke det samme å gå i tog alene og rope hurra en dag i april som å gå i tog med 1000 andre mennesker 17. mai.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 19. februar 2012 #19 Skrevet 19. februar 2012 Fordi boller med krem og syltetøy er NAM! Vi lager forøvrig boller med syltetøy og krem mange ganger i året.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2012 #20 Skrevet 19. februar 2012 Jeg er et av Jehovas vitner og lager ikke fastelavns boller i dag...Fastelavn er jo ingen bibelsk/kristen skikk..
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2012 #21 Skrevet 19. februar 2012 For det er tradisjon og jeg liker det. Boller med krem er i dag og kun i dag. men dere som ikke gjør det helt greit for meg.
Soon to be mum Skrevet 19. februar 2012 #22 Skrevet 19. februar 2012 Fordi jeg liker boller, men ofte glemmet litt av å bake det ellers i året. Denne dagen er det så mye "mas" om boller i alle medier og slikt at jeg husker det, og med glede baker en eller eller annen form for boller. Ser ikke noe galt i det.
☆☆☆ Skrevet 19. februar 2012 #23 Skrevet 19. februar 2012 Hadde tenkt å bake fordi boller med krem er godt og det romler i magen bare noen sier fastelavn. På samme måten som rømmegrøt frister på grautatirsdag. Men det ble med tanken, får se om jeg smeller sammen en bolledeig i morgen i stedet.. Regner med du overholder 40 dagers faste, i og med at du gir inntrykk av at du tar dette temaet dønn seriøst
bobbelfru Skrevet 19. februar 2012 #24 Skrevet 19. februar 2012 For det at vi er voksne mennesker som selv bestemmer hva vi vil gjøre.
Gjest yrild Skrevet 19. februar 2012 #25 Skrevet 19. februar 2012 Jeg er troende, men må nok innrømme at jeg baker fastelavensboller fordi jeg er glad i tradisjoner. Og det var kjempegøy å bake bollene i dag med sønnen vår på tre og to norske venninner (bor i utlandet og her er det jo ikke noen tradisjon med disse bollene!) når jeg først klarte å få deigen til å heve da.... :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå