Gå til innhold

Hjelp bolledeigen hever ikke!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal jeg gjøre?

Har bakt med tørrgjær... huff jeg er så dårlig på gjærbakst...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tørrgjær trenger litt høyere temperatur enn fersk gjær, prøv å sette den varm. Prøv å sette den varmt, f.eks i vinduskarmen og sola skinner hos dere også i dag.

Hjelper ikke det kaster du den og begynner på nytt, kanskje det var noe galt med gjæren.

Skrevet

ble litt blid nå av å tenke på at det kanskje er gjærens feil :-) Hehe...

Skrevet

Nå skal jeg gi deg ett tips for heving.

Gi deigen SKIKKELIG juling. Enten med hendene eller i maskin. Til mer bank til mer heving.

Først når jeg forstod det fikk jeg verdens største og lette boller.

Og en ting til. Bak ut med rikelig nøytral olje uten smak (feks solsikke) på disken og hendene.

Da går det som en lek.

Skrevet

I min frustrasjon nå passer det fint med juling av deigen :-)

Skrevet

Sett på lyset i stekeovnen og sett bollen med deig der, ha over et rent kjøkkenhåndkle. La bollen stå i evigheter, så blir det nok boller! Når deigen hever dårlig er det tid og tålmodighet som skal til.

Skrevet

Om du fyller langpannen med kokende vann under bolledeigen inne i steikovnen så den blir full av fuktig varm damp hever nok deigen skal du se.

Skrevet

He he jeg ga opp deigen og bakte bolledeig nr to, men når bolledeig nr to var ferdig var bolledeig nummer en også ferdig (jeg hadde ikke hatt tid til å kaste den og den brukte nesten tre timer på å heve seg!). Så nå har vi uvettiges masse boller som ble staselig gode og de eneste naboene som var hjemme er veganere så de kunne ikke ta noen av bollene våre... Får gå litt på besøk til en venninne med en nyfødt i morgen, med boller :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...