Anonym bruker Skrevet 19. februar 2012 #1 Skrevet 19. februar 2012 Barnet mitt på tre år stammer bare mer og mer. Har hørt det en stund. Men først nå begynner jeg å tenke at det er bare stotring. Språkutviklingen er kommet langt, og barnet snakker tydelig, men virker som det er "oppstartsvansker" når noe nytt skal fortelles. Feks: du du du du du du må komme hit!" Har ikke hørt en eneste gang at det har vært stamming midt i ord/setninger eller andre "symptomer". Kun "hakk i plata" når h*n skal begynne å snakke. Jeg er så usikker på om jeg skal ta tak i dette, og få barnet utredet. Men samtidig er jeg redd for å vie så mye oppmerksomhet til noe som kanskje ville gått over av seg selv, dersom det ikke hadde fått så mye fokus. Vet at det ofte er slik at de fleste barn som stammer har en, eller fler, nær slektning som også gjør det. Det har barnet mitt også, så jeg vet hva stammingen kan føre med seg i det voksne liv. På godt og vondt. Så hvis barnet mitt er i risiko for å slite med stamming hele livet, vil jeg snu det Nå. Men er så redd for å trå feil... Noen med erfaringer? Gode råd?
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2012 #2 Skrevet 19. februar 2012 Men først nå begynner jeg å tenke at det IKKEer bare stotring, skulle det selvfølgelig stå HI
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2012 #3 Skrevet 19. februar 2012 Har ikke erfaring, men jeg er logopedstudent. Og jeg vil anbefale deg å ta kontakt med ppt og høre med de. Når man har andre i familien med lignende vansker, er barnet også i risikosonen. Dersom dette er noe som potensielt kan utvikle seg til en vanske for barnet, er det lurt å få tatt tak i det så tidlig som mulig. Det kan uansett ikke skade om du snakker med noen som har peiling. Jeg er fremdeles bare student, og har ikke hatt så mye om stamming enda, så jeg kan ikke gi så mange svar.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2012 #4 Skrevet 19. februar 2012 Glemte å skrive at det er mange barn som stammer som små, men som gradvis vokser det av seg. Det er likevel vanskelig å vite hvem som vokser det av seg og hvem som får vedvarende vansker. Derfor mener jeg at du bør ta kontakt med en logoped som kan gjøre en vurdering.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2012 #5 Skrevet 19. februar 2012 Takk for svar. Jeg er selv spesialpedagog, og mener også at man skal ta tak i ting så tidlig som mulig. Forebygging og tidlig innsats er viktig. Men jeg føler jeg kan alt for lite om stamming: Har aldri jobbet med det, og jeg tror ikke vi var innom det direkte i løpet av studiene mine heller. Skal låne meg noen bøker og lese meg opp litt - så skal jeg se det litt an fremover. Tror jeg ønsker en henvisning til PPT, men er så redd for at jeg tar feil her. At barnet mitt bare har en litt større dose av den vanlige stotringen som barn i den alderen har... Kunne tenke meg å høre mer fra dere med erfaring med stamming. HI
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2012 #6 Skrevet 19. februar 2012 Takk for svar. Jeg er selv spesialpedagog, og mener også at man skal ta tak i ting så tidlig som mulig. Forebygging og tidlig innsats er viktig. Men jeg føler jeg kan alt for lite om stamming: Har aldri jobbet med det, og jeg tror ikke vi var innom det direkte i løpet av studiene mine heller. Skal låne meg noen bøker og lese meg opp litt - så skal jeg se det litt an fremover. Tror jeg ønsker en henvisning til PPT, men er så redd for at jeg tar feil her. At barnet mitt bare har en litt større dose av den vanlige stotringen som barn i den alderen har... Kunne tenke meg å høre mer fra dere med erfaring med stamming. HI
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2012 #7 Skrevet 19. februar 2012 Hei! Jeg stammer, og har gjort det hele livet. Gikk til logoped som liten uten effekt. Jeg har lært meg teknikker for å takle det, men litt stotring når jeg er litt oppkavet blir det jeg tenker ikke mye over det i det daglige, men det hender jeg velger andre ord enn det jeg vil fordi de begynner på "trøblete" bokstaver som jeg vet jeg stammer på.. Slik sett får jeg ikke formulert meg slik jeg vil, og det er irriterende og plagsomt i jobbsammenheng og med venner. Jeg later som om jeg ikke husker ordet i håp om at de skjønner hva jeg vil frem til.. Blir ganske god på synonymer og velig god i skriftlig arbeid Jeg stammer verre når jeg har stressede perioder i livet, ellers går det veldig greit i det daglige. Jeg skjønner at du har kjennskap til dette, så jeg ville tatt tak i det på et tidlig tidspunkt dersom det viser seg at det er noe det kan gøres med. Lykke til Ps: jeg er anonym fordi jeg ikke vil bli gjenkjent pga stammingen, jeg er ikke flau over det altså
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2012 #8 Skrevet 19. februar 2012 Tusen takk for svar Godt å høre at livet kan fungere godt, selv med stamming Den personen som er i familie med oss, har hatt det veldig vanskelig pga stammingen, derfor er jeg spesielt bekymret for barnet med tanke på dette. Men godt å høre at det har gått fint for deg Tror også barnet mitt vil greie seg bra, er ressurssterk, tidlig ute med alt - har et enormt ordforråd. Men det bekymrer meg at h*n "henger seg opp" i starten når h*n skal fortelle noe. Kan jeg spørre hvor gammel du var da du fikk ligopedhjelp? Det jeg tenker, er at når hjelpen kommer for sent på banen, er det vanskeligere å få stammingen hel bort. Men alt forebygger nok. Men jeg innbiller meg også at det blir litt å "lage et problem" av noe som ikke er der, hvis dette er kun den vanlige stotringen barn har i tidlig språkutvikling. Håper PPT/logoped kan være med å drøfte dette, slik at vi ikke "lager" en vanske av noe som bare er naturlig i barns språkutvikling. Kanskje de kan gi meg noen tips til forebygging også. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå