Gå til innhold

Hvor fort slitne blir deres 5-6 åringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker at ej jente som snart blir 6 år, skal være full av futt hele dagen.

Men etter b-hagen (kan være bare 5 timer i barnehagen en dag) - vil hun sitte stille, se på tv eller annen "dø" aktivitet.

Orker ikke snakke så mye eller bli snakket til.

Rød i fjeset, kan være hoven rundt øyne noen dager.

Hun sover ca fra kl 20 -21 til 730-830.

Og nå på søndag. Hun har hatt overnattingsbesøk, vi har leket i snøen, spist mat, og leket med dukker. Nå er hun trøtt og sliten, vil bare sitte i sofaen.

Hun er atopisk og har noe kjent matallergi. Jeg føler hun plagest med noe mer. Sambo mener hun er helt normal, må jo være lov å være sliten. (ja, so klart)

Har en gutt som er litt yngre, han er ikke slik.

Skriver ikke så utfyllende, derfor kan det også bli misforstått hva jeg mener. Men vil egentlig bare høre hvordan deres barn er på ettermiddagene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje dere burde utrede for flere allergier?

Skrevet

Synes hun sov lite jeg da, burde hun ikke legge seg senest halv åtte?

Min 5-åring sover 12 timer i døgnet, og er sjelden sliten på ettermiddagene. Hun er klar for å være med storebror på håndballtrening, ut og leke osv etter middag selv etter 7 timer i barnehagen hun.

Skrevet

Undersøk om noe plager henne. Å lese en bok om en jente pÅ hennes alder der noe vondt skjer kan være en fin innfallsvinkel til samtale.

Jeg vil tro hun legger seg i det seneste laget. Jeg ville undersøkt om barnehagen følger opp allergien hennes. Dersom hun fÅr feil mat er det ikke sÅ rart om hun viser tegn til det pÅ ettermiddagen.

Min lille erfaring tilsier at det er normalt at ungen er slapp og litt mistilpasset av og til uten at det i seg selv er bekymringsfullt.

Du mÅ likevel lytte til magefølelsen din, du kjenner henne best.

Skrevet

Her er egentlig "sliiiiten" bare et annet ord for "kjeeeedelig". Det er veldig sjeldent de egentlig blir så veldig slitne, selv om de ofte liker litt rolige aktiviteter etter 8 timer i barnehagen.

Skrevet

Her er egentlig "sliiiiten" bare et annet ord for "kjeeeedelig". Det er veldig sjeldent de egentlig blir så veldig slitne, selv om de ofte liker litt rolige aktiviteter etter 8 timer i barnehagen.

De sover foresten fra 19.30 til 07.15 på hverdager. Det er i minste laget for dem. De må vekkes om morgenen og sover gjerne opptil to timer lengre på lørdag.

Skrevet

6-åringen blir nesten aldri sliten, helst skulle han ha sluppet å spist også, så han fikk være mere ute å leke. Han legger seg 19.30, men sovner gjerne ikke før 20.30. Oppe igjen ca kl 07.00. Uansett så syns jeg du skal ta en legesjekk om du føler at noe ikke er helt som det skal.

Skrevet

Jeg har fire barn og ingen av de som er såpass store har vært for slitne til å snakke, leke, herje, gå ut til venner i nabolaget osv etter barnehagen på den alderen. Siste året i barnehagen har de begynt med idrett og kunne gjerne gått på det hver dag og var nesten sure over at det var så lenge som en uke mellom hver trening...

Men barn er forskjellig, det er forskjellige personligheter, forskjellige interesser og forskjellig energinivå. Unger tilpasser seg også livet de lever og vi som er en aktiv familie har aktive barn, mens andre familier som er mer glad i rolige aktiviteter har gjerne også barn som er glad i rolige aktiviteter. Våre unger er jo topptrente jakthunder i forhold til noen andre familier som foretrekker roligere aktiviteter.

Men det kan være ting som sliter på barn som er vanskelig å se, noen typer epilepsi, konsentrasjonsvansker, dårlig hørsel eller syn osv. Ting som gjør at de må ha så høyt fokus hele tiden, og konsentrere seg så mye at de blir utslitt av det. Sykdom, dårlig kosthold, mangel på vitaminer og mineraler, jernmangel osv bør jo også sjekkes ut.

Jeg ville tatt henne til legen for en sjekk.

Skrevet

Takk for svar. :)

Vi har en lillebror på snart 5, så de er ulike.

Hun legger seg IKKE sent, når jeg skriver at hun sover ca fra 2030, Betyr det at DA sovner hun. Hun er ikke slik som sovner etter 5 min i senga, men det gjør lillebror.

De er begge i seng mellom litt over kl 19.

(da hun var baby tok hun natt fra kl 1815) ;) Så jeg er en av de foreldre som mener at søvn avler søvn. Og gutten kan sove i bilen på laurdag, jeg vekker han ikke.

Men jeg kan dessverre ikke tvinge henne til å sovne.

Hun er noe våken fordi hun er trøtt/sliten.

Våken fordi kroppen klør og eksemen kan svi.

Vi har prøvd å gi henne

Har gitt henne Zyrtec i ei uke, så ingen forskjell bortsett fra trøttere når hun kom hjem, men hun sovnet ikke fortere, og klør gjorde hun likevel.

Vi har testet pollen, mid, melk, mel, osv. Viser ingenting.

Hun har eggallergi, om hun spiser en bolle med egg, så spyr hun, hovner opp i fjes hals, (så det er meget synlig)

Har ogås testet henne mot LUpus, fordi hun har ofte sommerfugl utslett i ansiktet.

Godt å høre hvordan deres snart 6 åringer er. For jeg har lyst å ta henne til legen igjen snart.

(litt vanskelig å forklare)

HI

HI

Skrevet

Dytter. Ønsker å hØre om flere

Skrevet

Høres merkelig ut synes jeg da. Har selv ei jente på 5år, og selv etter 8 timer i barnehagen kan hun fint springe litt hjemme eller prate mye.

Nå er jenta generelt aktiv og har mye energi, men har sett på hennes venniner også at dem er likedan.

Skrevet

Hun skal før sommer på 6 års kontroll. "gler" meg til å sjekke syn og hørsel.

Tenker selv hun kan se dårlig. Hun så dårlig på 4 årskontollen, måtte ta slike dråper i øyne på sykehuset. de sa hun så dårlig, men at det også var normalt for alderen...??

Jeg bruker briller og noen andre i nært familie.

Hun Leser og skriver, tegner, diller og daller. Men blir sliten av det, også sliten om hun ser litt for mye tv. feks en hel time.

Hun er veldig prastom, men kan sitte for seg selv en time eller to og vil ha fred.

Hi

(ikke lett å overse når jeg først har begynt å ergre meg over det, hun har vær slik i noen år)

Skrevet

Min 6 åring er aldri sliten, og er i full fart heeele dagen og kvelden. Ikke en gang når han er syk er han for sliten til og løpe eller snakke.

Men vet om en her vi bor som hele tiden var sliten og trøtt, måtte hvile etter skolen og orket ikke besøk.

Der gikk det så lang at gutten til slutt ikke orket noen ting. Etter maaaange prøver har de nå funnet ut at det er mange forskjellige matvarer han ikke tåler, og at kroppen på en måte har blitt forgiftet.

Gutten har vært borte fra skolen i 8 mnd, for kroppen er helt utslitt av flere år med mat som han ikke skulle hatt.

Vet jo på ingen måte om det er noe slikt med barnet ditt, men ta henne med til legen før det går for lang tid. Bedre og sjekke henne en gang for mye.

Skrevet

Det kan være noe så enkelt som for lite jern eller mangel på andre vitaminer. Før du drar til legen med henne kan du tenke over når det startet, om det er sammenhenger med noe spesielt som har skjedd. Leker hun fint med venner eller kan det ligge noen konflikter der som gjør at hun heller trekker seg tilbake? Svak angst eller kraftig sjenanse kan gjøre at hun heller velger å være "sliten" enn å presse seg.

Tror det er lurt å begrense tv-bruken og heller lese sammen eller gjøre aktiviteter som ikke krever skjermkonsentrasjon.

Kan være at hun gruer seg for skolestart?

Håper dere finner ut av det!

Skrevet

Takk :)

Hun er veldig poppulær, guttene respekter henne. Hun er super omsorgsfull, egentlig for mye. hun kan gi bort ting hun egentlig vil ha for å glede andre, hun kan glemme å springe raskest fordi lillebror eller en venn skal få vinne. Tenker alltid om andre har det bra. Hun kan hente venner opp på en scene, de sitter på fanger til foreldrene, men hun tar de i handen på eget initiativ for å få de med.

og hun er ikke i konflikter (lite) Har snakket med barnehagen, hun er venner med noen som stadig krangler med hverandre, men det gjelder ikke henne.

Hun er "klar" til skole, er flink for alderen. Vi leser to bøker for dag, synger, og kan danse. barna kan vise skuespill/teater for oss.

Hun går på to ulike kveldsidretter (bare gøy og sosialt) To ganger i uka.

Barnehagen sier hun ikke virker sliten der, men hun er ofte rød i øyne, rundt øyne og på hals.

jeg fikk lavt stoffskifte som 12 åring.. kansje hun kan bli sjekket for det?

Og ang vitaminer, skal jeg sjekke opp (vi kan godt bli flinkere med rett mat)

Tror hun skal få ta noen prikktester i år også, det kan dukke opp nye ting.

Godt å høre her inne om andres barn, for jeg er usikker på hvor normal sliten hun faktisk er. (ingen dag er lik da)

HI

Skrevet

Skal nå bestille time, og få henne til å ta stoffskifte prøve.

Hun er ikke liten, men normal 6 åring. 120cm ca 18 kilo.

Men jeg fikk lavt stoffskifte når jeg var 12 år. (hadde ikke kommet det spor i puberteten) Tenkte idag kansje det kan være noe?

Hun er ofte kald på bena i forhold til broen og de har "samme klær/sko"

Et eksempel idag: vi satt og tegnet og perla, sammen med ei annen venninne på snart 6 år. Jenta mi ble trøtt, små sur. og ville slappe av i sofaen.

Eller bare dårlig syn?

HI

Skrevet

Har hun altid vært slik? Noen er bare roligere. Og med ordet "sliten" kan jo hun mene så mye.

Skrevet

ja, stort sett, 2-3 år. Og i perioder.

HI

Blir ikke klok på henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...