Gå til innhold

Er dere enige i denne påstanden om gravide og babyens fødselsvekt??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke det, veide 82 kilo da jeg ble gravid, altså overvektig i forhold til alle mulige tabeller og bmi kalkulatorer! Hva jeg veide da jeg gikk i fødsel aner jeg ikke da jeg sluttet og veie meg hos jordmor da jeg var gravid i 6 måned fordi jeg mislikte kroppen min sterkt:(

Var ikke noe problem det så lenge blodtrykket var helt ok!

 

Babyen min var 3510 gram og 51 cm og det vil jeg ikke si er megahøyt, men i forhold til de som får barn på under 2500 gram er det jo såklart 1 kilo mer.

 

Barnet mitt har aldri vært overvektig og ligger midt på alle kurver både på vekt og høyde så kan ikke si jeg er bekymret!

 

Og her er artikkelen:http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10069790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det jo ikke snakk om å være enig eller ikke enig! Forskning har vist at på _gruppenivå_ får overvektige mødre barn som er tyngre enn mødre som ikke er overvektig og det er ikke så veldig diskuterbart. Det betyr at dersom du f.eks veier babyene til 1000 kvinner som veier over 90 kg og sammenlikner med vekta til barna til mødre under 70 kg så vil man se en forskjell på gjennomsnittsvekta hos babyene.

Det betyr ikke at alle overvektige mødre får tunge barn, men det er allikevel en sterk tendens til tyngre babyer hos denne gruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første. Dette er ikke en påstand, men et resultat man har kommet frem til i en stor undersøkelse. Barn som er født mellom 2000 og 2007 med 65.000 fødsler i året, det vil si 528.000 barn er et godt representativt utvalg.

 

Når det er sagt så er alt gjennomsnittlig, sånn at hvis alle som var litt småtjukke og la på seg 40 kg i svangerskapet fikk barn på 4,5 - 5 kg ville resultatet sett helt annerledes ut.

 

Jeg veide 90 kg da jeg ble gravid, og 72 rett etter hun var født. Noen må være med på lage gjennomsnittet også, og utgjøre den andre siden av skalaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen regel uten unntak vet du, kan ikke bestride statistikk selv om det er noen unntak vet du ;)

 

Men jeg er også et unntak, i min familie får alle store barn, det er genetisk og har ingenting med mors vekt å gjøre.

 

Da jeg ble gravid veide jeg 65 kilo fordelt på 174 cm, la på meg 12 kg i svangerskapet og fikk en unge på 4725 g.

 

Likevel er jeg ikke uenig i artikkelen, statistikken taler for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig vekt hos mor har noe å si, men jeg tror like mye på gener. Jeg er 180 cm høy og veide ca 63 kg da jeg ble gravid med nr 2, dvs heller for tynn enn tykk. Ut kom en stor gutt på 5,2 kg og 56 cm. Både pappaen og søsteren hans var store ved fødselen så jeg tror det kom derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det den sier er at overvektige gjennomsnittlig får større babyer.

Det betyr ikke at alle overvektige får store babyer.

 

Jeg veide selv over 90 kg når jeg ble gravid begge gangene.

Jeg var nazi på kostholdet når jeg var gravid, og begge babyene mine var under 3 kg.

 

årsaken til overvekt kan være mange, men ha man et veldig dårlig kosthold, og fortsetter med det i et svangerskap vil babyen bli større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke være enig eller ikke enig i resultater fra forskning, men du kan være kritisk til metode. At du ikke kjenner deg igjen har da ingenting å si. Forskningen gjelder ikke deg personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...