Anonym bruker Skrevet 19. februar 2012 #26 Skrevet 19. februar 2012 For meg høres det bare rart ut om hun aldri vil gjøre noe med venner på lørdagen og det å ha besøk av venninner på lørdagskvelden kan jo gjøre det enklere å la henne få se filmer. som slutter sent. Da slipper hun jo å sitte alene. Man blir mye mindre redd om man er to eller tre. Da har man noen å dele opplevelsen med. Hvis du leser hva jeg skriver, så er hun SOM REGEL hjemme om lørdagen, ikke alltid. Og mitt lille dilemma er ikke at hun er for mye alene, men om hun skal få lov å sitte oppe så lenge hun vil i helgene. Jeg tar til meg rådet om å trekke meg tilbake sånn at hun får nyte litt alenetid, og kanskje føle at hun strekker litt grenser på den måten. Det er jo veldig uskyldig i forhold til hva mange tenåringer gjør i helgene hi Det er nokk lurt å trekke seg litt tilbake, gå på rommet å les ei bok eller noe Så får hun en følelse av å være "alene" og litt voksen Dette gjorde mamma og pappa med meg. De første gangen presset jeg meg, så jeg kunne være våken lengst mulig, men etter en stund fannt jeg ut at det var bedre å faktisk gå og legge seg når filmen var ferdig! Men hvis du setter et klokkeslett (02:00 feks) Så kan du nesten ta deg F på at hun presser seg våken til 03:00
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 19. februar 2012 #27 Skrevet 19. februar 2012 Jenta di høres ut som ei grei og snill jente så jeg syns du burde vise henne tillitt og la henne få titte litt på tv alene. Og viser det seg at hun ikke er tilliten verdig så kan du fint si til henne at med frihet kommer ansvar og når hun ikke tar ansvar så er det slutt på tv-tittingen alene på kveldstid. Om ikke så mange år så kan hun disponere hele sin frihet selv og da er det lurt at hun har fått prøvd seg slik at hun også forstår at frihet kommer med ansvar.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2012 #28 Skrevet 19. februar 2012 Kan du ikke bare si noe sånt som at det er ok om hun ser filmen ferdig og så går og legger seg, men at hun uansett må stå opp for eksempel klokka ti og bli med på besøk, skitur eller noe annet. Om hun står greit opp på søndagen kan hun gjøre det samme senere, hvis du må mase blir det minst en mnd til neste gang.
Tauriel Skrevet 19. februar 2012 #29 Skrevet 19. februar 2012 Fra jeg var 13 så kjørte mamma meg på fest, jeg bestemte i sammarbeid med henne når jeg skulle komme hjem. I helgene fikk jeg sitte oppe og se film så lenge jeg vil. Kravene var som følger: Jeg fikk holde meg til Norsk lov (ikke drikke, røyke, hoppe til køys osv), festene var rolige i mer form av "jentekvelder", ble jeg der til etter kl 1 så ville hun hente meg hvis jeg måtte gå alene, og at jeg fulgte aldersgrensene på film. Jeg kunne sitte oppe til kl 4 om natten og se film, uten at det gjorde noe med døgnrytmen min. I ukedagene var jeg i send i 10-11 tiden. Brøt jeg den tilitten hun gav meg så be hun strengere, jo flinkere jeg var, jo mer fikk jeg lov til. Virker som om du er streng ja...
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2012 #30 Skrevet 19. februar 2012 Når jeg var 14 hadde jeg eget TV og PC på rommet og satt oppe så lenge jeg ville. Jeg hadde allerede hatt sex og jeg hadde prøvd å røyke og drikke. Man må tøye grensene litt for å lære av de. Jeg var best i klassen selv om jeg var utagerende. Har fullført utdannelse + planer om mer etterhvert + at jeg har god jobb. Mulig mange mener jeg ikke hadde en streng nok mor, nei jeg hadde ikke det, men likevel har jeg blitt fornuftig selvom det sikkert ikke virker sånn mtp noe av det jeg skriver. For å si det sånn, hva er det verste som kan skje om hun får være våken og se tv litt lenger i HELGENE?
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2012 #31 Skrevet 19. februar 2012 Vi er så heldige at 14 åringen vår stort sett tilbringer lørdagskveldene hjemme sammen med oss. Det syns vi er kjempekoselig, vi spiser godt og ser på tv sammen. Men så er saken at hun ofte vil se filmer som slutter sent, og jeg syns ikke det er ok at hun sitter oppe alene og ser tv på nattestid. Vi har de fleste kanalene, og jeg har jo sett at det er mye "rart" som blir sendt så sent :/ selv om de værste kanalene har sladd.... Hun syns jeg er superteit som ikke kan gå og legge meg og la henne sitte så lenge hun vil, for så å slukke og legge seg. Argumentet "alle andre får lov" er, til tross for en historie med dårlig effekt, blitt brukt. Så da lurer jeg litt da, er jeg superteit og overbeskyttende, eller er det ikke ok at en 14 åring får styre natta som hun vil? Vi har 2 14 åringer, ikke tvillinger men hver vår. Begge er hjemmekjære, liker seg godt hjemme enten alene sammen med oss, eller de har venner som sover over. De går på fester som er regi av div frivillige organisasjoner, men de blir alltid hentet, ikke snakk om at de skal ta buss fra byen kl halv 12 om natta selv om "alle andre får lov", det får vente et par år. Hva tv angår har de begge tv på rommet, men den skal slåes av senest kl 24, ikke er de så interresert i å se på den heller, de er nede sammen med oss som regel. Vi praktiserer litt "frihet under ansvar" og med det følger det tillit, de vet at de ikke får lov å se de verste filmene og de vet at tv blir fjernet dersom tilliten brytes.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2012 #32 Skrevet 19. februar 2012 Vi har en fortenåring i huset selv, hun må legge seg når vi skal legge oss. Hun styrer og herjer, slik at vi som faktisk er trøtte og må sove ikke får sove. De minste våkner jo like tidlig som vanlig, og jeg blir ikke akkurat veldig blid av å våkne ørten ganger av hun og det kommer unger inn i senga for de har våknet av hun. Så hadde hun klart å ikke bråke sånn, så hadde hun fått lov. Men da må hun også skjønne at huset våkner til liv når andre i huset står opp, og med småbarn i hus så må hun la være å klage om hun blir vekt "tidlig" og tidlig for hun er før tolv.... Vi har opptaksfuksjon på tv, så er det noe hun vil se så er det bare å ta opp. Hun ser mye rart, det gjør hun alene og sammen med oss. Men vi syns også det er litt greit vi er i nærheten om det er noe hun ikke syns er så ok å se på eller har noen spm. Hun er slik som spør veldig mye, og får hun ikke spurt noen med en gang går hun og grubler i lang lang tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå