Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #1 Skrevet 18. februar 2012 Noen som vet? Mannen min har dysleksi, han fungerer helt fint med det men jeg håper jo uansett ikke at barne våre får det. De er foreløpig for små til at man kan oppdage noe slikt, men er det egentlig arvelig?
magnhild81 Skrevet 18. februar 2012 #3 Skrevet 18. februar 2012 Ja det er det, mor min har kraftig dysleksi, heldigvis har jeg ikke "arvet" det, men mine to yngre søsken har desverre fått det. Men det er jo ikke godt å si om barna slekter på deg eller mannen, det er noe dere bare må være obs på videre. Heldigvis er det jo mange hjelpemidler til barn med dysleksi i dag, så skulle de små ha det, så er det ikke verdens undergang
LillaGorilla♥♥ Skrevet 18. februar 2012 #4 Skrevet 18. februar 2012 Ja, de mener det. Det går hvertfall igjen i endel familier- nare se på den norske og svenske kongefamilien feks.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #5 Skrevet 18. februar 2012 Ja, de mener det. Det går hvertfall igjen i endel familier- nare se på den norske og svenske kongefamilien feks. Hehe, jeg lurte på vanlig arv jeg da, ikke innavl HI
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #6 Skrevet 18. februar 2012 Har en kamerat med kraftig dysleksi, både pappaen hans og begge ungene hans har det også, så der er det tre generasjoner med dysleksi. Det positive er jo at dere er klar over at muligheten er der, så om barnet skulle få problemer på skolen vet dere hvorfor og kan ta tak i det umiddelbart. Ungen risikerer ikke å komme nesten til ungdomsskolen før rett "diagnose" og hjelpetiltak blir satt igang.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #7 Skrevet 18. februar 2012 Ja og her inne blir ein fort uthengt om ein er uheldig og skrive feil.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #8 Skrevet 18. februar 2012 Ja og her inne blir ein fort uthengt om ein er uheldig og skrive feil. Og i forhold til arvelighet så er ditt svar relevant med tanke på?
LillaGorilla♥♥ Skrevet 18. februar 2012 #9 Skrevet 18. februar 2012 Ja, de mener det. Det går hvertfall igjen i endel familier- nare se på den norske og svenske kongefamilien feks. Hehe, jeg lurte på vanlig arv jeg da, ikke innavl HI Joda, men dette viser jo bare at det er arvelig, for iom at foreldrene er i nær slekt, er det også større sjanse for å arve "dårlige egenskaper" eller sykdommer, siden det ikke blir "vannet ut" på samme måte som hos familier der foreldrene ikke er det.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #10 Skrevet 18. februar 2012 Det er arvelig. Og det er flest gutter som har dysleksi, og faktisk også de fleste andre vansker. Ang dysleksi er det størst sjans at sønner arver av far. Jentene arver det ikke i like stor grad. Hilsen lærer.
I scream for icecream! Skrevet 18. februar 2012 #11 Skrevet 18. februar 2012 Ja, det er arvelig. Det er 4 ganger flere gutter som har det enn jenter.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #12 Skrevet 18. februar 2012 Min sønn har samme type dysleksi som sin far. Kan lese rett, men skriver helt feil. Og ja, det er arvelig. Jeg har ikke snev av dysleksi selv, og er vel heller "rettepolitiet" Finner søren meg feil over alt, og det irriterer meg at jeg gjør det. Mer enn at noen faktisk kan skrive feil. Men dysleksi er noe annet enn vanlige skriveleifer her og der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå