Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #1 Skrevet 18. februar 2012 Hvordan/hvorfor man går ned i vekt med lavkarbo? Smør,fløte,fett osv inneholder jo så mye kalorier. Takk for svar
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #2 Skrevet 18. februar 2012 Hvordan/hvorfor man går ned i vekt med lavkarbo? Smør,fløte,fett osv inneholder jo så mye kalorier. Takk for svar Det som skjer, enkelt forklart, er at fett forbrenner fett og at fett omdannes til ketoner slik at hjernen fortsatt kan fungere uten karbohydrater.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #4 Skrevet 18. februar 2012 Uansett hva slags fett det er? Fett i mat, frukt, grønnsaker etc. som ikke inneholder over en viss mengde med karbohydrater
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #5 Skrevet 18. februar 2012 Hm...ok. Jeg kan skjønne at fett fra feks avokado er bra for deg,men ikke bacon...
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #6 Skrevet 18. februar 2012 For å gå ned i vekt må man spise mindre energi enn kroppen bruker. Energi får kroppem ved å spise fett og karbohydrater. På grete rohde kutter man fettet, med lavkarbo kutter man karbohydratene. Uansett blir resultatet mindre energi inn enn ut.
min<3 Skrevet 18. februar 2012 #7 Skrevet 18. februar 2012 Ja det er det jeg mener også...hvis man spiser smør,fløte,bacon så tilsvarer jo det sinnsykt mange kalorier. Må man i tillegg trene noe helt vanvittig da når man går på lavkarbo?
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #8 Skrevet 18. februar 2012 Jeg sliter fortsatt med å forstå hvordan man går ned i vekt av lavkarbo:/ Hi
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #9 Skrevet 18. februar 2012 Ja det er det jeg mener også...hvis man spiser smør,fløte,bacon så tilsvarer jo det sinnsykt mange kalorier. Må man i tillegg trene noe helt vanvittig da når man går på lavkarbo? Nei, man trenger ikke trene. Det er kalorier i form av fett som igjen forbrenner fett. Rart at så mange skjønner greia med å kutte fett, men ikke skjønner greia med å kutte karbohydrater. Det er jo samme opplagget bare at man kutter ut ulike ting i kostholdet og spiser langt mer av andre ting.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #10 Skrevet 18. februar 2012 Ja det er det jeg mener også...hvis man spiser smør,fløte,bacon så tilsvarer jo det sinnsykt mange kalorier. Må man i tillegg trene noe helt vanvittig da når man går på lavkarbo? Nei, man trenger ikke trene. Det er kalorier i form av fett som igjen forbrenner fett. Rart at så mange skjønner greia med å kutte fett, men ikke skjønner greia med å kutte karbohydrater. Det er jo samme opplagget bare at man kutter ut ulike ting i kostholdet og spiser langt mer av andre ting. Men det er allikevel ikke helt uten grunn at mange karidologer og indremedisinere frykter for langtidseffekten av lavkarbo, der man spiser store mengder mettet fett. Jeg har ikke noe problemer med å skjønne at man kan gå ned i vekt med lavkarbo, men effekte på hjerte og kar derimot kan umulig være gunstig....
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #11 Skrevet 18. februar 2012 Jeg hadde lurt på det samme jeg hvis man kun skulle spise mat med karbo og høyt kalori innhold....
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #12 Skrevet 18. februar 2012 Karbohydrater er veldig lett omsettelig mat for kroppen våres. Fett og proteiner er ikke det, siden hjernen vår fungerer bare på karbohydrater må kroppen først omdanne fett og proteiner til "mat" hjernen vår kan leve av og det går mye energi i denne prosessen. Kroppen må lære seg å leve av fett og proteiner istedenfor karbohydrater som er førstevalget dens. Det får også i deg færre kalorier på lavkarbo fordi du blir mye fortere mett av et protein og fettrikt måltid enn av loff og wienerbrød (for å sette det på spissen) Men det er ikke alle som går ned i vekt av lavkarbo alene, det kommer an på hvordan kroppen din er satt sammen. Selv om de fleste forbrenningsovner brenner omtrent likt er det forskjeller og det er det på menneskekropper også. Noen må telle kalorier selv om der er på lavkarbo.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #13 Skrevet 18. februar 2012 Ja det er det jeg mener også...hvis man spiser smør,fløte,bacon så tilsvarer jo det sinnsykt mange kalorier. Må man i tillegg trene noe helt vanvittig da når man går på lavkarbo? Nei, man trenger ikke trene. Det er kalorier i form av fett som igjen forbrenner fett. Rart at så mange skjønner greia med å kutte fett, men ikke skjønner greia med å kutte karbohydrater. Det er jo samme opplagget bare at man kutter ut ulike ting i kostholdet og spiser langt mer av andre ting. Men det er allikevel ikke helt uten grunn at mange karidologer og indremedisinere frykter for langtidseffekten av lavkarbo, der man spiser store mengder mettet fett. Jeg har ikke noe problemer med å skjønne at man kan gå ned i vekt med lavkarbo, men effekte på hjerte og kar derimot kan umulig være gunstig.... Du må ikke blande ketolyse og lavkarbo. Det er når man går på ketolyse at man skal spise mengder med fett og det er en diett kan ikke skal gå på lengre enn 6 mnd. Skal man gå på den lengre så bør man IKKE gjøre det uten veiledning av lege. Lavkarbo kan man gå på hele livet og det trenger ikke å innebære mengder med fett. Jeg har selv, pga. sykdom, levd på lavkarbo siden jeg var 7 år. Det var på 70-tallet så det het ikke lavkarbo da, men i dag betegnes det som en lavkarbo-diett. Og jeg spiser ikke mye fett. Grunnen til at man ikke skal gå på ketolyse så lenge er pga. faren for leverskader da leveren kan få problemer med å skille ut store mengder fett. Men å bruke dietten som en kick-start for så å gå over til lavkarbo eller Grete Rode er ikke farlig så lenge man gjør det etter boka og er nøye med å følge alle rådene.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #14 Skrevet 18. februar 2012 google leverslkade og lavkarbo så finner du mye spennende lesning. Etter at lavkarbo og særlig ketolyse ble populært har mengden leversyke økt betraktelig og i USA har de nå startet store forskningsprosjekter for å finne ut av sammenhengen. Lavkarbo er en fin diett for diabetikere og de med ekstrem epilepsi, for oss andre er måtehold en bedre leveregel Mindre raske karbohydrater, mindre usunt fett, mer langsomme (grove karbohydrater) og mer sunt fett (fisk) og alle ville vært slanke og sunne (på langt vei ihverfall).
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #16 Skrevet 18. februar 2012 Hvis man spiser karbohydrat-rik mat forbrenner kroppen "sukker ". Hvis man spiser lite karbo, og moderate mengder fett over en tid bytter kroppen forbrenningsmetode, den begynner å "spise " fett i stedet for sukker (karbo). Det er en myte at man lever bare på fett altså, jeg spiser mye mer grønnsaker enn jeg noen gang har gjort på høykarbo-kost. Den får altså energi fra fettet du spiser, og tærer i tillegg på fettlagrene i kroppen. Poenget er at kroppen har to ulike måter åbskaffe energi på, og man velger at kroppen skal forbrenne fett ved å spise mat som setter i gang dette...
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #17 Skrevet 18. februar 2012 Ja det er det jeg mener også...hvis man spiser smør,fløte,bacon så tilsvarer jo det sinnsykt mange kalorier. Må man i tillegg trene noe helt vanvittig da når man går på lavkarbo? Nei, man trenger ikke trene. Det er kalorier i form av fett som igjen forbrenner fett. Rart at så mange skjønner greia med å kutte fett, men ikke skjønner greia med å kutte karbohydrater. Det er jo samme opplagget bare at man kutter ut ulike ting i kostholdet og spiser langt mer av andre ting. Men det er allikevel ikke helt uten grunn at mange karidologer og indremedisinere frykter for langtidseffekten av lavkarbo, der man spiser store mengder mettet fett. Jeg har ikke noe problemer med å skjønne at man kan gå ned i vekt med lavkarbo, men effekte på hjerte og kar derimot kan umulig være gunstig.... Du må ikke blande ketolyse og lavkarbo. Det er når man går på ketolyse at man skal spise mengder med fett og det er en diett kan ikke skal gå på lengre enn 6 mnd. Skal man gå på den lengre så bør man IKKE gjøre det uten veiledning av lege. Lavkarbo kan man gå på hele livet og det trenger ikke å innebære mengder med fett. Jeg har selv, pga. sykdom, levd på lavkarbo siden jeg var 7 år. Det var på 70-tallet så det het ikke lavkarbo da, men i dag betegnes det som en lavkarbo-diett. Og jeg spiser ikke mye fett. Grunnen til at man ikke skal gå på ketolyse så lenge er pga. faren for leverskader da leveren kan få problemer med å skille ut store mengder fett. Men å bruke dietten som en kick-start for så å gå over til lavkarbo eller Grete Rode er ikke farlig så lenge man gjør det etter boka og er nøye med å følge alle rådene. Problemet er at mange som lever på såkalt lavkarbo ikke setter seg nok inn i dietten, og de sliter med å få til et variert kosthold. Mange sliter med at de er trøtte og uopplagte fordi de spiser for lite karbohydrater som faktisk er hjerneføde. Dessuten spiser mange av disse store mengder smør og bacon, fordi de har for lite kunnskap i hva lavkarbo er. Det blir spist for mye mettet fett, for lite karbohydrater og ikke minst for lite av vitaminer. Ja, jeg vet at det er forskjell på lavkarbo og ketolyse, men mange er faktisk ikke klar over det og de lever derfor på en diett som ikke er bra for kroppen. For å leve på lite karbohydrater, bør man lese seg opp på emnet slik at mat vet at man får i seg det kroppen faktisk trenger.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #18 Skrevet 18. februar 2012 Hvordan/hvorfor man går ned i vekt med lavkarbo? Smør,fløte,fett osv inneholder jo så mye kalorier. Takk for svar Det kroppen bruker mest tid på å forbrenne er karbohydrater. Når kroppen har forbrent dem, går de over til å forbrenne fettreservene. Kutter du ut karbohydratene så kan kroppen kun forbrenne fett (enkelt forklart). Men om du ikke spiser nok fett går kroppen inn i sparemodus og forbrenner så lite som mulig. Det er hvertfall slik jeg har forstått det.
Magia Skrevet 18. februar 2012 #19 Skrevet 18. februar 2012 På en måte skjønner jeg forklaringene som kommer her, men samtidig stusser jeg på noen ting. 1 gram fett inneholder ca dobbelt så mye kalorier som 1 gram karbohydrat. Sånn sett får jeg det ikke helt til å gå opp. Man spiser vel ikke mindre mat hvis man tenker i gram? Fettrik mat vil vel være mer "kompakt" enn karbohydratrik mat, og dermed veier den mer. Så mengden i vekt vil vel være omtrent den samme som ved karbohydratrik mat? Ble rotete forklart dette, men jeg skjønner som sagt ikke helt hvordan dette kan funke.. Ikke HI altså, bare en til som lurer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå