Gå til innhold

Trenger dine tips for å overvinne angsten!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sliter med angst og nervøs mage. Vet ikke helt hva det kommer av. Er sliten og utbrent tror jeg. Det kommer av engstelse, selv om jeg vet jeg er frisk og at angst ikke er farlig. Kommer gjerne på kveldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags angst? Sosial angst, generalisert angst, panikkangst..?

 

Selv har jeg panikkangst.

Samtaler med lege hjalp mye, jeg har lest en del bøker om kognitiv terapi som har funket fett for meg. Anbefaler deg å lese :) Handler om å forandre tankegangen sin. Du kan også finne en avledning når du kjenner at et anfall er på vei. F.eks. ringe noen å prate med, sett på musikk og syng/dans med osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok panikkangst.. Angst for at det feiler meg noe selv om jeg vet jeg er frisk. (nett vert på sykehus pga dehydrering og de tok da masse prøver)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Du sier at de ofte kommer på kveldstid. Finn deg noe fast å gjøre, gå en tur, snakk med ei venninne, få besøk, se en film. Hold deg opptatt med noe. Ikke sitt og vent på anfallet, det gjorde jeg og alt ble 1000 ganger verre.

Jeg har ikke gått på medisiner siden jeg har ammet det siste året, så måtte klare meg uten. Det gikk helt fint med litt innsats fra meg selv :)

 

Ang. det med kognitiv terapi: Det tar tid, det er ikke nok å lese ei bok og tenke at Nå er alt i orden! Det tok meg flere mnd å forandre hvordan jeg tenker på, og jeg faller fremdeles tilbake av og til når det er perioder med stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Får ta det opp med legen min på mandag!

Er hvertfall helt forferdelig når det skjer. Prøver å puste rolig og slappe av, men klarer det ikke helt.

Ang det å gå tur, går du da alene? Har ingen å gå med, så vet ikke hvordan det blir..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også angst, og får stort sett anfall på kveldstid eller når jeg føler meg alene. Kan skje nå jeg går tur og, det er bare om å gjøre for hjernen å ha litt "fritid", så kommer det. Jeg føler det hjelper å kaste seg rundt med noe annet, eller å ringe noen. Får ofte svimmelhet og synsforstyrrelser i tillegg når anfallene får utviklet seg 100%, og er det helt ille får jeg blackout. Problemet mitt (i tillegg på manko på avsnitt, hehe) er at jeg ikke vet hvorfor jeg får panikkanfall. Jævlig ubehagelig er det uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjelper det å ha fokuset på pusten. Konsentrere meg om å trekke pusten heeeelt ned i magen, og å puste rolig.

 

Psykologen ga meg en god måte å gjøre det på. Tenk deg en firkant. Så puster du inn på ene siden, holder pusten på en, puster ut på en og holder pusten på siste. Så fortsetter du slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Vil annbefalle deg å lese Ingvard Wilhelmsen. Han jobber kognitivt og mye ifht at vi må selv ta kontroll over hva vi "velger" å tenke på. Han har skrevet flere bøker, min favoritt er sjef i eget liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...