Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 18. februar 2012 #2 Skrevet 18. februar 2012 Frukt og rosiner Ikke for at jeg er kjip eller anti-snop-damen, men hun har ikke eldre søsken og hun har aldri vist noen interesse for sjokolde og gotteri. Rosiner er derimot favoritten og jeg skal ærlig innrømme at det gjør meg ikke så mye selv om det er nok med sukker i rosiner også
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #3 Skrevet 18. februar 2012 Det de har lyst på. I dag har hun på 6 år fått smågodt salte drops og chillinøtter. Yngste på 4 år fikk smågodt og kinderegg.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #4 Skrevet 18. februar 2012 Smågodt og superchips + kindersjokolade
Love my kidz Skrevet 18. februar 2012 #5 Skrevet 18. februar 2012 Gutten min på 4 1/2 år liker ikke godteri han. Han har smakt på sjokolade, men synes ikke noe om det. Annet godteri som vingummi, drops og annet nekter han å smake på hehe. Han liker is og potetgull da, så hender det blir litt sånt. Men vi har ikke noe lørdagsregel vi da. Koser oss når vi vil/har tid
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #6 Skrevet 18. februar 2012 Her går det konstant i ostepop. Men hun har fått litt mer og mer sansen for sjokolade og 2-3 slag fra smågodt disken. Hun spiser så lite søtsaker at hun til nå har fått velge selv, men tror vi snart er nødt til å lage en rutine på det, for det har hendt hun har fått lov til å gå berserk med ostepop og is, og vi ser at mengden på inntaket har økt betraktelig de siste månedene. Jenta er snart 5 år.
Fire småtroll Skrevet 18. februar 2012 #7 Skrevet 18. februar 2012 Hadde med meg jentene på 3 og 4 på butikken i dag så de fikk velge noe selv. De ville ha smågodt, men er utrolig kresne på det så de valgte vel 6 ting hver derfra. Så kjøpte de noen Pez sukkertøy. Så ville de ha ostepop og har en halv pose i en skål på bordet. De ville også ha en sjokolade og kjøpte et kinderegg hver. Ingen av dem spiser opp det de har kjøpt, ingen storspisere av godteri de her. Merkelige greier egentlig siden jeg aldri kan få nok
lille sprelle Skrevet 18. februar 2012 #8 Skrevet 18. februar 2012 hmm - i dag ble det bolle, kjærlighet og to småsjokolader. Er ikke noe fast og hun er svært kresen mht hva hun liker.
Bondejenta Skrevet 18. februar 2012 #9 Skrevet 18. februar 2012 Ostepop er ein hit hos oss også! Det, og "Hello Kitty drops" (eller kva det no heiter..) Jenter på 2 og 3
Musemor med tre søte små Skrevet 18. februar 2012 #10 Skrevet 18. februar 2012 Gutten som blir 5 i mars får en Gomp pastill-eske og en eventyrsjokolade. Jentungen på 9 uker får ingenting... (Naturligvis)
jentemamma Skrevet 18. februar 2012 #11 Skrevet 18. februar 2012 Gomp og Eventyrsjokolade går det i her og:) Eldste er 4 1/2, og det er komplett umulig å la minste på 1 1/2 år få litt hun og. Lettere å utsette introduksjon av det "søte liv" for nr. 1 kan man si, hehe:) Hun får litt sjokolade og rosiner, men er en godtemoms uten like og spiser opp mye raskere enn eldste. Lur som hun er prøver hun da å rappe fra storesøsters bolle:) Det blir gjerne litt hyl og skrik til barne-tv gitt!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #12 Skrevet 18. februar 2012 Gutten min er 2,5 år så vi har ikke begynt med fast lørdagsgodt enda. Men i dag fikk han en liten skål med: pistasjenøtter, mørk sjokolade, tørket aprikos, hjemmelaget mandelkjeks, noen druer og litt bringebær Han er forresten en skikkelig fruktoman. Jeg har noen ganger sagt at han kan velge mellom sjokolade og banan, og han velger alltid banan. (men det går vel over med tiden... )
Gjest tilda med to små <3 Skrevet 18. februar 2012 #13 Skrevet 18. februar 2012 ? De får som regel noen småting i hver sin skål. I dag var det vel 10-12 smarties (de delte en sånn liten sylinder) og 4 seigemenn i hver skål.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #14 Skrevet 18. februar 2012 Syns det høres ut som enkelte her rasjonerer og gir barna litt vel lite godteri!?!... Vi spiser alltid godteri sammen på lørdager og kjøper som regel inn chips, sjokolade(200g) + smågodteri + diverse. Ser ikke poenget med å rasjonere ut godteriet siden begge våre barn begrenser seg selv. Tror mange barn blir mer fokusert og stapper i seg masse godteri dersom de aldri får spise det de ønsker. Hos oss har vi løst det "problemet" ved at vi alltid spiser middag like før vi spiser godteri.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #15 Skrevet 18. februar 2012 ? De får som regel noen småting i hver sin skål. I dag var det vel 10-12 smarties (de delte en sånn liten sylinder) og 4 seigemenn i hver skål. Fikk de virkelig så mye godteri?? Syns det hørtes drøyt ut. Kan være lurt å rasjonere enda mer slik at de kanskje får 1 seigmann + 2 smarties....
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #16 Skrevet 18. februar 2012 Syns det høres ut som enkelte her rasjonerer og gir barna litt vel lite godteri!?!... Vi spiser alltid godteri sammen på lørdager og kjøper som regel inn chips, sjokolade(200g) + smågodteri + diverse. Ser ikke poenget med å rasjonere ut godteriet siden begge våre barn begrenser seg selv. Tror mange barn blir mer fokusert og stapper i seg masse godteri dersom de aldri får spise det de ønsker. Hos oss har vi løst det "problemet" ved at vi alltid spiser middag like før vi spiser godteri. Jeg "rasjonerer" som du kaller det og gir ungene en skål med gotteri hver. Det er ikke for å bevisst rasjonere, men det er fordi det var slik min mamma gjorde det og jeg har mange gode barndomsminner om lørdagstradisjonene hjemme. Det var først bading, så fikk lillebror og jeg sitte i hånddukene (sånne med hette på) i sofaen mens vi så barne-tv og da fikk vi hver vår skål med gotteri og en flaske brus med sugerør. Det var ukas høydepunkt Høres kanskje rart ut, men det er gode minner som jeg vil gi videre til mine barn. Så det er ikke for å rasjonere eller å være streng, men det er kosen. Om du skjønner?
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #17 Skrevet 18. februar 2012 Syns det høres ut som enkelte her rasjonerer og gir barna litt vel lite godteri!?!... Vi spiser alltid godteri sammen på lørdager og kjøper som regel inn chips, sjokolade(200g) + smågodteri + diverse. Ser ikke poenget med å rasjonere ut godteriet siden begge våre barn begrenser seg selv. Tror mange barn blir mer fokusert og stapper i seg masse godteri dersom de aldri får spise det de ønsker. Hos oss har vi løst det "problemet" ved at vi alltid spiser middag like før vi spiser godteri. Jeg "rasjonerer" som du kaller det og gir ungene en skål med gotteri hver. Det er ikke for å bevisst rasjonere, men det er fordi det var slik min mamma gjorde det og jeg har mange gode barndomsminner om lørdagstradisjonene hjemme. Det var først bading, så fikk lillebror og jeg sitte i hånddukene (sånne med hette på) i sofaen mens vi så barne-tv og da fikk vi hver vår skål med gotteri og en flaske brus med sugerør. Det var ukas høydepunkt Høres kanskje rart ut, men det er gode minner som jeg vil gi videre til mine barn. Så det er ikke for å rasjonere eller å være streng, men det er kosen. Om du skjønner? Ser den, men syns enkelte her virker som om de gir ekstremt lite. Det virker nesten som om det er en konkurranse om hvem som gir minst/sunnest/rasjonerer mest. Syns det blir for dumt.. Tror man gjør barna en stor bjørnetjeneste ved å rasjonere hele tiden. Hva skjer den dagen de kommer en plass der det er store godteriskåler da? Går de amokk?
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #18 Skrevet 18. februar 2012 Vi hadde en bolle med smågodt, litt sjokolade og en pose potetgull i går. Vi hadde kosekveld i går, siden alle ungene har reist hit og dit på vinterferie idag. Vi har bare felles godt, ikke noe godt som bare er den ene eller andres. Og det meste av godtet forsvant tidligere idag når det var noen fjortisjenter innom på besøk. De så nesten like fulle ut når vi la oss i går, selv om 6mennesker hadde kost seg med godt. hehe...
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #19 Skrevet 18. februar 2012 Syns det høres ut som enkelte her rasjonerer og gir barna litt vel lite godteri!?!... Vi spiser alltid godteri sammen på lørdager og kjøper som regel inn chips, sjokolade(200g) + smågodteri + diverse. Ser ikke poenget med å rasjonere ut godteriet siden begge våre barn begrenser seg selv. Tror mange barn blir mer fokusert og stapper i seg masse godteri dersom de aldri får spise det de ønsker. Hos oss har vi løst det "problemet" ved at vi alltid spiser middag like før vi spiser godteri. Jeg "rasjonerer" som du kaller det og gir ungene en skål med gotteri hver. Det er ikke for å bevisst rasjonere, men det er fordi det var slik min mamma gjorde det og jeg har mange gode barndomsminner om lørdagstradisjonene hjemme. Det var først bading, så fikk lillebror og jeg sitte i hånddukene (sånne med hette på) i sofaen mens vi så barne-tv og da fikk vi hver vår skål med gotteri og en flaske brus med sugerør. Det var ukas høydepunkt Høres kanskje rart ut, men det er gode minner som jeg vil gi videre til mine barn. Så det er ikke for å rasjonere eller å være streng, men det er kosen. Om du skjønner? Ser den, men syns enkelte her virker som om de gir ekstremt lite. Det virker nesten som om det er en konkurranse om hvem som gir minst/sunnest/rasjonerer mest. Syns det blir for dumt.. Tror man gjør barna en stor bjørnetjeneste ved å rasjonere hele tiden. Hva skjer den dagen de kommer en plass der det er store godteriskåler da? Går de amokk? Hehe, ja jeg ser den Men de er heldigvis vant til å oppføre seg og det er kun lørdagsgotteriet som kommer i skåler. Så de vet at selv om det står sjokolade på bordet så tømmer man ikke skåla på et øyeblikk. Mange som har svart her i tråden har veldig små barn og jeg kan huske at når mine barn var i 2-årsalderen så var ikke måtehold i høysete akkurat og da er det kanskje greit å posjonere litt til de lærer #16
Mandalas Skrevet 18. februar 2012 #20 Skrevet 18. februar 2012 Hver fredag får de kjøpe seg godteri for 30 kr. Det blir endel forskjellig, men oftest sjokolade hvert fall. Og tyggegummi. Igår kjøpte sønnen blåbær for halve beløpet. Så det er litt ulikt hva de velger, men ca 30 kr hver. Dette godteriet holder oftest både fredag og lørdag. Og om de spiser det opp så får de ikke kjøpe mer, men de kan få noen sjokoladebiter eller potetgull hvis vi har det hjemme.
solstråle- g09 og ?12 Skrevet 18. februar 2012 #21 Skrevet 18. februar 2012 Morsmelk til tulla på to uker og smarties til guttungen på to,han liker ikke stort annet. En sjelden gang vil han ha litt ostepopp eller salte skruer. Utenom det så går det i druer og eplebåter
It's all about me Skrevet 18. februar 2012 #22 Skrevet 18. februar 2012 Hva de får varierer veldig, men idag fikk de litt smågodt, en kindersjokolade, en pakke pez, en halv sukkertøyeske og noen gullmynter....hver selvfølgelig. Pleier å gi dem slik at de blir gode og mette, men ikke kvalme, he he
Kliko Skrevet 18. februar 2012 #23 Skrevet 18. februar 2012 Reagere på at noen av dere gir små barn nøtter jeg? Mulig jeg har misforstått men trodde det var noe man absolutt ikke skulle gi så små barn?? (chillinøtter og pistasjnøtter...)
Hvalrosskreppa Skrevet 18. februar 2012 #24 Skrevet 18. februar 2012 Syns det høres ut som enkelte her rasjonerer og gir barna litt vel lite godteri!?!... Vi spiser alltid godteri sammen på lørdager og kjøper som regel inn chips, sjokolade(200g) + smågodteri + diverse. Ser ikke poenget med å rasjonere ut godteriet siden begge våre barn begrenser seg selv. Tror mange barn blir mer fokusert og stapper i seg masse godteri dersom de aldri får spise det de ønsker. Hos oss har vi løst det "problemet" ved at vi alltid spiser middag like før vi spiser godteri. Vi venter gjerne en times tid etter lørdagspizzaen vi, jeg syns ikke det er poeng i å dytte i guttungen godteri rett etter et måltid han spiser seg stappmett på. Selv om jeg ser godt poenget, det passer seg veldig greit at gutten (som er kresen på mat) spiser seg godt mett på lørdagspizza før han starter godterismattingen. Han fikk ikke smake på godteri før han var rundt tre år. Ikke det at vi nektet han det, men det ble aldri aktuelt og vi tenkte at det er ikke vits i å gi han noe han ikke hadde nytte av. Men så begynte han å skjønne at både kaker og is og godteri kunne være godt. Selvfølgelig fikk han smake, han er et barn som skulle lære nye smaker. Men i starten (vi gjør det fortsatt) så "rasjonerer" vi. Det er ingenting som heter for lite godteri, det er vel heller motsatt. Det er vi voksne som skaper begrepet mat=kos. Det er jo selvfølgelig en fordel at maten smaker godt. Vi har vært strenge på det her med mat og godteri, men det gjelder over hele fjøla. Vi har fått høre mang en gang at når han først da får lov til å spise godteri så stapper han det i seg nærmest panisk for å ikke rekke få i seg alt. Flere med meg har fått høre det. Kanskje det finnes noen sånne og jeg kan se tendenser (han er sjokoman), men hos oss kan jeg ikke si at det er tilfellet. Han har vært i både bursdager og hos besteforeldre der det blir servert godteriskåler på kaker på godteriskåler og det faller meg inn at det er vi som må begrense. For han hører. Og dette gjelder også når vi ikke er der, han vet hva som er lurt:) For å svare trådstarter: Gutten blir fire om et par måneder (iiik) og i dag fikk han velge mellom potetgull og sjokolade på butikken, for det er det han egentlig spiser av godteri. Kjærlighet på pinne og dropsesker har vi her hjemme. Sa at han fikk velge 20 smågodt. Det ble til at han valgte kun sjokolade, men det var helt greit. Han valgte og han fikk. Spiste 15 av de 20 tingene (pappaen tok resten:P) og var meget godt fornøyd. I starten når vi begynte med lørdagsgodt fikk han som regel en kindersjokolade eller egg. Eller en gomp eller lignende esker. Veldig glad i smarties. Nå så får han hakket mer, men det holder som regel med en halv pose Elias-chips eller lignende. Klarer seg også veldig fint med en liten kindersjokolade og en kjærlighet på pinne eller en eske drops også
Gjest meg mamma? Skrevet 18. februar 2012 #25 Skrevet 18. februar 2012 Ostepop er ein hit hos oss også! Det, og "Hello Kitty drops" (eller kva det no heiter..) Jenter på 2 og 3 Jøss, det var litt av et bilde å legge ut tenkte jeg når jeg så bildet ditt Bondejenta. Ikke før jeg gikk inn på profilen din og så bildet i større format så skjønte jeg jo at det ihvertfall ikke var deg hehe :
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå