Gå til innhold

MÅ barna på 4års-kontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flyttet når minsten var 2, og jeg ga beskjed til helsestasjonen. De skulle sende papirene hit vi flyttet. Tida gikk og jeg tenkte ikke noe på det... de ringte fra den gamle helsestasjonen og lurte på hvorfor vi ikke hadde kommet på timen, også spurte hun om vi kanskje hadde flyttet...Forklarte hvordan det var, og hun lo og beklaget, og sa hun skulle sende papirer til kommunen her. Fint det, men jeg har enda ikke hørt noe. Dette var vel i sommer...

Jeg er ikke noe glad i å dra til helsestasjonen, jeg liker ikke helsesøstre (mye dårlig erfaringer) og det er overhodet ingenting i veien med sønnen min som jeg føler at jeg trenger hjelp til (Var noe annet med datteren min, men når jeg ba om hjelp fikk jegi kke njoe) Han er frisk og rask, og som alle andre på hans alder...

Så, Må jeg? Jeg går jo ikke glipp av noe? Han kan farger, han kan bokstaver, han kan forklare at tv er noe vi har på veggen som vi kan se barnetv på....Han hører klokka på rommet til søstra over gangen, så hørselen er det heller ikke noe i veien med :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, helsestasjonen er et frivillig helsetilbud, det står deg fritt til å ikke benytte deg av den.

Når det er sagt, synes jeg det er et gode at barna i norge får oppfølging av helsestasjonen, ville ikke komme på å ikke møte opp selv.

Skrevet

Jeg vet faktisk ikke om man MÅ! :)

Men det er jo greit Å fÅ mÅlt Å veid Å alt det der for Å fÅ lagt inn i systemet.. Selv om han kan alt det du sier han kan, sÅ kan det være andre sjulte ting som en helsesøster kan se og ikke du.

Og det kan jo hende du er heldigere nÅ, og fÅr en bedre hs enn de du har dÅrlige erfaringer med :)

Jeg synes helsestasjonen er veldig fin Å ha, og gleder meg til vi fÅr innkalling til 4Årskontroll :)

Skrevet

Nei, du må ikke, oppfølging på helsestasjonen er frivillig i Norge.

Men når du får innkalling må du jo ringe og fortelle at du ikke kommer og hvorfor. Jeg tipper det vil lønne seg å si at du velger å heller ta en kontroll hos fastlegen på vekt osv, ellers vil nok helsesøster bli "bekymret" for hvorfor du holder ungen borte fra kontroller som de aller fleste er glad vi har.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke vil gi denne nye helsestasjonen en sjanse da, jeg har veldig god erfaring med helsesøstrene her og vi lærte faktisk litt om 4-åringen vår på den kontrollen... Er ikke alle ting man tenker på å lære dem. Jenta mi fikk full score på alt og imponerte stort over å kunne hele alfabetet, men når de kom til å beskrive over og under, ved siden av osv sto hun plutselig litt fast...

Det var det visst ingen som hadde lært henne ;)

Gjest vinterbrud
Skrevet

På 4 års kontrollen sjekker de blant annet synet til barnet,og det synes jeg er veldig viktig.

Selv synes jeg det er viktig å møte opp på helsestasjonen.

Skrevet

Nei, jeg hadde ikke fått innkalling. De hadde sendt den, men til den gamle adressen som vi ikke har bodd på på over 2 år :) Det var derfor hun lurte på om vi kanskje hadde flyttet (det var tydeligvis en ny helsesøster)

Han kan forklare over, under, gjennom og alt mulig rart. Han har blitt observert i bhg ifbm et prosjekt for barn født i 07, og der var det visst ansatte fra barnevernet, helsestasjon, og ppt... De hadde heller ikke noe å utsette. Gruppen ble vel observert over en ukes tid, om jeg ikke husker feil. Var det Kvello-prosjektet det het, kanskje?

Ja, jeg kan jo gi dem en kjangse. Det er ikke noe å skjule her i gården, det er bare det at jeg får litt mark av helsesøstre som er veeeeeeeldig dilledalledull,også så fiiiiiiin han er, også så fliiiiiink han er, også sååååååå nudelig da...... Haha, ja, jeg er sær :)

HI

Skrevet

Jeg er veldig glad vi dro på 4 årskontrollen for der oppdaget de at sønnen min var nesten blind på det ene øyet.

Så jeg syns du skal dra. Det er ikke altid at vi foreldre ser ting som er feil med barna. Lett å bli litt blind på egne barn fordi vi er sammen med de hele tiden.

Skrevet

Nei du må ikke benytte deg av tilbudet om kontroll fra Hs. Du kan ta barnet til lege å sjekke syn, hørsel, vekt osv. Barn som går i barnehage blir "sjekket" på alle punkt som på Hs og mer. (i en god barnehage vel og merke) Vil tro at pedagogene i barnehage har bredere kompetanse på barns utvikling en Hs, go ikke minst kjenner de barna våre. Synest helsestasjon sine kontroller er viktig og bra for barn som ikke har barnehageplass, men synest det er sløsing med ressurser på barnehagebarn.

Har fulgt alle kontroller med eldste, men kommer ikke til å benytte meg av det med de andre barna. Har en fantastisk barnehage!

Skrevet

Som flere andre er inne på så er det å sjekke synet en viktig del av 4årskontrollen. Synet er det viktig at man sjekker tidlig for enkelte synsfeil er det viktig at man får gjort noe med tidlig hvis ikke kan det føre til at barnet får varig nedsatt syn. Barn som ser dårlig aner ikke hvordan det er å se bra, så de kan ikke si noe selv og det kan være vanskelig for foreldrene å merke også fordi barna finner sine egne måter å gjøre ting på.

Hvis barnet ser dårlig bare på det ene øyet er det ekstra vanskelig å oppdage uten at noen som kan det kontrollerer øynene. I en barnehage vil de ikke stort sett ikke oppdage sånne feil, rett og slett fordi det ikke er noe de tester etter direkte og da vil de ikke oppdage det heller.

Det er også stor forskjell på hvor mye som kan gjøres i 4årsalderen og i 6årsaldere, for neste gang synet sjekkes, så har barnet begynt på skolen. 2år høres ikke så mye ut, men i den alderen og når det gjelder synet har det veldig mye å si.

Hvis du ikke gidder å ta kontakt med helsestasjon for å få en ordentlig 4årskontroll vil jeg hvertfall anbefale deg å sjekke synet til barnet med et og et øye hjemme. Hvis hun feks har en DS-spiller eller spiller spill på pcen kan du holde for det ene øyet hennes og la henne holde på med det litt med kun et øye. Da bør hun få til å spille ca like godt med hvert øye. Du kan også la henne se på tv el med et øye for å se om det virker som hun ser like godt på begge øynene. Helt nøyaktig vil det likevel ikke være.

Jeg har selv opplevd at barn i 2-3-klasse har fått oppdaget at de ser veldig dårlig og at de fordi det ikke har blitt oppdaget tidligere vil ha varige problemer med synet. Hvis det hadde blitt oppdaget tidligere, så hadde de mest sannsynlig ikke hatt problemer med synet utenom det at de hadde måttet bruke briller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...